שאל את הרב

אמירת ויהי נועם ה' 91 פעמים

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 28/01/21 22:59 טו בשבט התשפא

שאלה

שלום,

רב מייעץ אמר לי שעלי לקרוא פעם בשבוע את הפסוק 'ויהי נועם ה' 91 פעמים. התביישתי לשאול מה משמעות המספר, אני מכירה את הפסוק ופירושו, יודעת ש-91 זה 'אמן'.., אבל כשאני אומרת 91 פעמים זה מרגיש לי מונוטוני, מכני, ללא רגש, כשאני מתפללת, מדברת לקדוש ברוך הוא מידי יום, חשוב לי להתכוון, להרגיש, לשמוח, ו-91 פעמים משפט שחוזר על עצמו קשה לשמור על ריכוז וכוונה. האם המנהג הזה הגיוני? מקובל? מה עלי לעשות בבקשה?

תודה רבה רבה מראש ושבוע מצויין, קארן

תשובה

שלום לך.

מזמור יושב בסתר עליון הוא המזמור התשעים ואחד בספר תהילים ומזמור זה אמרו משה רבינו עליו השלום כשחנך את בית המקדש והתפלל ויהי נועם שתשרה שכינה במעשי ידיכם.

הגמרא אמרה שמזמור זה נקרא "שיר של פגעים" שאמירתו היא סגולה למנוע פגעים.

וכאשר היו מקדשים את העיר ירושלים ומוסיפין היו אומרים מזמור זה על כל פינה ופינה

כמובא במסכת שבועות ט"ו :

"ת"ר: שיר של תודה - בכנורות ובנבלים ובצלצלים על כל פינה ופינה ועל כל אבן גדולה שבירושלים, ואומר ארוממך ה' כי דליתני וגו', ושיר של פגעים, ויש אומרין: שיר של נגעים. מאן דאמר דנגעים, דכתיב: ונגע לא יקרב באהלך, ומאן דאמר פגעים, דכתיב: יפול מצדך אלף. ואומר יושב בסתר עליון בצל שדי יתלונן עד כי אתה ה' מחסי עליון שמת מעונך, וחוזר ואומר מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום בנו, ה' מה רבו צרי עד לה' הישועה על עמך ברכתך סלה. ".

והגמרא גם מסבירה שאין בעיה לומר מזמורים כדי למנוע פגעים וכדומה יעויין שם ובשולחן ערוך יורה דעה סימן קע"ט.

החיד"א עליו השלום הזכיר ענין זה של אמירת תשעים ואחת פעם אך לא פסוק אחד אלא כל הפרק כולו לאמרו תשעים ואחת פעם ואת זה הוא עצמו עשה להנצל משיטפון באיטליה ועלה בידיהם.

גם

בספר סגולות ישראל כתב לגבי חנוכת הבית הביא בשם הרב הקדוש איש אלקים מוהר"א מסטרעטין שהשיב לשואלו עצה איך לחנך ביתו, ואמר שיקרא עשרה בני אדם לביתו ויאמרו בכל חדר וחדר צ"א פעמים ויהי נועם כולו עיין שם.

והטעם לתשעים ואחד שהרי שם הויה בגמטריא 26 ושם אדנות 65 ויחדיו עולים למנין 91 וזה עם גימטריא של אמן.

איני מכיר סגולה לומר את הפסוק הזה תשעים ואחת פעם.

ידוע שבחנוכה אומרים זה המזמור שבע פעמים.

לגבי אמירת שעמום הנה כאשר אומרים דבר לסגולה כך וכך פעמים איננו עושים זאת מפני הבנה אלא כך התקין אותו חכם לומר ונימוקו עמו .

ובוודאי אם גאון עוזנו ותפארתנו החיד"א אמר לומר תשעים ואחת פעם כנגד שמות השם הנקרא והנכתב וזהו גם סדר הפרק בתהילים הרי הוא מארי דרזין ונימוקו עמו.

אגב ברור שלהגיד תשעים ואחת פעם פרק ולא פסוק יקח הרבה הרבה יותר זמן ולכן הזהרי שלא לנדור נדר ואדרבה תאמרי שהנך עושה זאת בלי נדר בזמן המתאים לך כדי שלא תתחייבי בדבר שאינך יכולה לעמוד בו.

לגבי אמירת הפסוק שאלי את הרב מה המקור ואדרבה אשמח לשמוע היכן זה כתוב.

כתבות נוספות