מבחן דרכים – רנו גראנד סניק

עם מרכב שימושי וידידותי לנוסעים, שפע פתרונות אחסון, מנוע ותיבת הילוכים שפותחו בשת"פ מרצדס – מציע הגראנד סניק אלטרנטיבה הגיונית לרכבי הפנאי בעלי שבעה מושבים

חדשות כיפה מוטי שטרן 16/03/20 09:46 כ באדר התשפ

מבחן דרכים – רנו גראנד סניק
רנו גראנד סניק, צילום: מוטי שטרן

בשנת 1996 הציגה רנו גרסה מוגבהת למגאן האצ'בק – מגאן סניק שבזכות המרכב הגבוה הציעה מרווח פנימי משופר ועם שפע תאי אחסון, מגשים מתקפלים בגב המושבים הקדמיים ושלושה מושבים נפרדים בשורה השנייה זכתה להצלחה כה רבה עד כדי כך שבמתיחת הפנים ב-1999 נקראה כבר "סניק" ללא צורך בשיוך למשפחת המגאן.

בדור השני שהוצג ב-2003 והתבסס על הדור השני של המגאן נוספה לסניק גרסת 7 מושבים ארוכה – גראנד סניק. גם בדורו השלישי והרביעי שהוצגו בשנים 2009 ו-2016 בהתאמה זכה הסניק לגרסת 7 מושבים – הגראנד סניק.

עד סוף 2016 שווקו הסניק והגראנד סניק בארץ. הדור הראשון זכה להצלחה ובדור השני והשלישי זכתה הגראנד סניק להצלחה בעיקר לקראת סיום ייצור דורות אלה כשהוצעה במחירים טובים והעניקה תמורה גבוהה למחיר (במיוחד בגרסת הדיזל החסכונית של הדור השלישי).

ב-2016 היתה הגראנד קופה הסנונית הראשונה של הדור הרביעי של המגאן בארץ, בהמשך הצטרפו אליה המגאן סטיישן והמכונית הספורטיבית - מגאן RS. הגראנד סניק מצטרפת למגאן הישראלית (הפעם ללא גרסת סניק בעלת 5 מקומות) עם יחידת הנעה שפותחה בשיתוף פעולה עם מרצדס (ממנה התרשמנו במרצדס A Class). הגראנד סניק משווקת בשתי רמות אבזור:

  • Intense – 140 כ"ס (164,990 ₪)

  • Executive – 159 כ"ס (184,990 ₪)

למבחן התייצבה הגראנד סניק (כצפוי) ברמת האבזור הגבוהה עם יחידת ההנעה החזקה – Executive.

בדור הראשון היתה גרסת 5 מושבים בלבד, בשני ובשלישי הוא הוצע בגרסאות 5 ו-7 מושבים ובדור הרביעי לגראנד סניק 7 מושבים

בדור הראשון היתה גרסת 5 מושבים בלבד, בשני ובשלישי הוא הוצע בגרסאות 5 ו-7 מושבים ובדור הרביעי לגראנד סניק 7 מושביםצילום: מוטי שטרן

 

 

עיצוב חיצוני

האסוציאציה הראשונה שעולה כאשר מנסים לתאר מיניוואן הוא רכב רבוע ותכליתי. לדעתי, את עיצוב הגראנד סניק ניתן לתאר כמכונית סופר מיני מנופחת. המרכב הגדול עם מידות נדיבות של 280.4 ס"מ בבסיס הגלגלים, אורך כולל של 463 ס"מ, ממד רוחב נדיב של 186.6 ס"מ וגובה כולל של 165.5 ס"מ מקבל פרופורציות צנועות בזכות חישוקי הענק בגודל 20 אינץ', קו חלונות היורד מהחזית עד אחורי הקורה המרכזית ומשם מתחיל לעלות בחזרה עד קצה חלון שורת המושבים השלישית והמגן לסף התחתון של הדלתות המזכירים את הקליאו הקטנה.

חזית הרכב מעוצבת בשפת העיצוב הנוכחית של רנו עם סמל ענק במרכז הגריל אשר "מושך" את הגריל כלפי מטה בחלק המרכזי, פנסי חזית גדולים וגריל תחתון שתחום ע"י פנסי ערפל עגולים. עיצוב החלק האחורי הוא כבר "מיניוואני" למהדרין עם קורה אחורית זקופה, אך בזכות הפנסים האחוריים הנמתחים בצדי השמשה האחורית מצליח להיות מעניין. בצבע התכלת מטאלי ובשילוב עם הגג הפנוראמי ופסי הנשיאה הכסופים בגג, הגראנד סניק נראית נהדר.

בזכות גלגלי 20 אינץ

בזכות גלגלי 20 אינץ' ענקיים הגראנד סניק לא נראה מיניוואן מגושםצילום: מוטי שטרן

 

תא נוסעים ואבזור

מיניוואן צריך להיות לפני הכל תכליתי! המרווח במושבים הקדמיים מצוין. ממד הרוחב הנדיב מאפשר ישיבה נוחה גם לשלושה מבוגרים בשורה השנייה ובזכות ממד גובה נדיב – מרווח הראש מצוין גם הוא. מושבי השורה השנייה ניתנים להזזה קדימה ואחורה ומרווח הברכיים בשורות 2 ו-3 תלוי במיקום שורת המושבים השנייה (המושבים מפוצלים ל- 2+1).

בכל מקרה, שני מושבי השורה השלישית יתאימו לילדים, לנערים יהיה מאוד צפוף שם והושבת מבוגרים  בשורה זו כמעט בלתי אפשרית. נפח תא המטען הוא בין המרווחים בקטגוריה וכאשר כל המושבים בשימוש עומד על 233 ליטר. ניתן להגדיל את נפח תא המטען באמצעות קיפול מושבי שורות 2 ו-3, כאשר ברמת האבזור הגבוהה Executive למושבים מנגנון קיפול חשמלי מפינת תא המטען או דרך תפריט מערכת המולטימדיה.

מושבי שורות 2 ו-3 ניתנים לקיפול ממתג בתא המטען או ממסך המולטימדיה ומאפשרים גמישות בין כמות המושבים לנפח תא המטען

מושבי שורות 2 ו-3 ניתנים לקיפול ממתג בתא המטען או ממסך המולטימדיה ומאפשרים גמישות בין כמות המושבים לנפח תא המטעןצילום: מוטי שטרן

 

מלבד תא המטען, כולל הגראנד סניק 4 תאי אחסון ברצפה לפני מושבי שורות 1 ו-2. תא ענק מואר ומקורר בין המושבים הקדמיים, תא קטן מתחת משענת היד ותא כפפות שראוי יותר לכינוי "מגרת כפפות" ענקית עם פתיחה חשמלית. הקונסולה המרכזית הכוללת תא ענק ומשענת יד ניתנת להזזה ואז חושפת גם צמד מחזיקי כוסות. גרסת ה- Executive כוללת בנוסף מגשים מתקפלים בגב המושבים הקדמיים עם רצועות המאפשרות הצבת טאבלט לצפייה במהלך הנסיעה.

תאי אחסון גדולים ברצפה, בקונסולה המרכזית, מגרה גדולה עם פתיחת חשמלית, וילנות צד ומגשים בשורה השניה הופכים את הגראנד סניק לאידאלי למשפחה

תאי אחסון גדולים ברצפה, בקונסולה המרכזית, מגרה גדולה עם פתיחת חשמלית, וילנות צד ומגשים בשורה השניה הופכים את הגראנד סניק לאידאלי למשפחהצילום: מוטי שטרן

 

 

בגרסת ה- Executive המושבים הקדמיים משודרגים וכוללים כיוונון חשמלי עם זיכרונות, חימום ואפילו מסאז' (שבתרגום לעברית מופיע בתפריט המושבים בקטגוריית "הודעה"...). ברכב המבחן עם ריפוד עור בהיר למושבים בשילוב גווני שחור ושפע אור הנכנס מהחלונות הגדולים והגג הפנוראמי – נראה תא הנוסעים נהדר. איכות החומרים וההרכבה טובה עם פלסטיק רך, עבה ונעים למגע. בקונסולה המרכזית בולט מסך המולטימדיה האנכי בגודל 8.7 אינץ' (7 אינץ' בגרסת הבסיס).

כבר בגרסת הבסיס Intense  כוללת רשימת אבזור הבטיחות: 6 כריות אוויר, בלימת חרום אוטונומית, תאורה אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורי מהירות ומערכת התרעת עייפות נהג. אבזור הנוחות כולל מולטימדיה בגודל 7 אינץ' עם יכולת שיקוף טלפון Android Auto / Apple CarPlay הכוללת מצלמת רוורס ודוברת עברית מלאה, חיישני חניה קדמיים ואחוריים מקוריים, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור בקורה המרכזית לשורה האמצעית, בלם יד חשמלית, חיישני גשם ותאורה וכניסה והנעה ללא מפתח.

ברמת האבזור הגבוהה Executive  מתווספים לאבזור הבטיחות גם בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת שטח מת במראות ולרשימת אבזור הנוחות: מושבי עור, מולטימדיה גדולה (8.7 אינץ') ואנכית, גג שמש פנוראמי (שאינו נפתח), מושבים קדמיים עם כיוונון חשמלי, זיכרונות, חימום ועיסוי, חניה אוטומטית, הקרנת נתוני נסיעה על שמשת הרכב  ואפשרות לבחירת מצבי נהיגה.

 תא הנוסעים איכותי, המושבים נוחים (כולל מסאז

תא הנוסעים איכותי, המושבים נוחים (כולל מסאז') ומולטימדיה משוכללת הדורשת הסתגלותצילום: מוטי שטרן

 

יוצאים לדרך

כיאה למיניוואן תנוחת הישיבה גבוהה ובצירוף שמשות גדולות הראות לכל הכיוונים מצוינת. השמשה הקדמית הענקית הנמתחת קדימה מקשה להבין היכן נמצא קצה הרכב, אך בזכות חיישני החניה הקדמיים ניתן לתמרן עם הרכב גם במקומות צרים. מראות הצד מעניקות גם הן כיסוי נרחב למה שקורה בצדי הרכב וברכב המבחן הן גם כוללות בקרת רכב בשטח מת המשלימה את התמונה.

זמן קצר לפני נסיעת המבחן בגראנד סניק, חזרתי מחופשה באירופה באח הגדול של הגראנד סניק – רנו אספאס. ההתנסות עם האספאס היתה עבורי שיעורי בית לקראת נסיעת המבחן. הנדסת האנוש של רנו איננה מושלמת (אך טובה בהרבה לעומת העבר) וצריך להתרגל לתפעול בקרת השיוט מכפתורים בקונסולה המרכזית ולניווט בשפע תפריטים ותתי תפריטים במערכת המולטימדיה (דוברת העברית, אפילו בחו"ל).

לזכות מערכת המולטימדיה אני חייב לציין שניתן להתאים את מסכי הבית כך שיכילו מסכים וכפתורים למערכות השונות ויקלו על השליטה בהן. תפעול בקרת האקלים (למעט בחירת הטמפרטורה) מתבצעת דרך המולטימדיה וקשה לתפעל אותה תוך כדי נהיגה.

בטור הרכב נבחנו כבר רכבי 7 מקומות עם מנועי טורבו בנפח 1.4  ליטר: סקודה קודיאק ואופל זאפירה. הגראנד סניק הולך לשבור את השיא עם מנוע בנפח 1.3 ליטר המוצע בשני הספקים: 140 כ"ס בגרסת ה- Intense ו- 159 כ"ס בגרסת ה- Executive שנבחנה. כזכור, זהו מנוע שפותח בשיתוף פעולה בין קבוצת רנו למרצדס וכך ניתן למצוא את אותו מנוע ברכב ממותג  Low cost- דאצ'יה מחד וברכב ממותג יוקרה – מרצדס מאידך... הצירוף של משקל עצמי הנושק ל- 1.6 טון ומנוע צנום לא נשמע מבטיח – אך בכביש יחידת ההנעה מספקת ביצועים נאותים ואפילו מפתיעים. מומנט נדיב של 27.5 קג"מ המתקבל כבר בסל"ד נמוך (1,800 סל"ד) מעניק כוח זמין בכל מצב.

תיבת 7 הילוכים דו מצמדית מתפקדת באופן טיפוסי לתיבות מסוגה. העברות ההילוכים מתבצעות במהירות ורק בתחילת נסיעה או בתמרוני חניה יש השהיה קלה. בידוד הרעשים מעולה ורעשי מנוע חודרים לתא הנוסעים במהירויות גבוהות. למרות המוצא הצרפתי, נוחות הנסיעה היא בעלת אופי גרמני מתון. הגראנד סניק למרות ממדיו נטוע ויציב ובחירה במצב ספורט לא רק צובעת את תאורת האווירה ולוח השעונים באדום – היא גם מחדדת את תגובות המנוע ותיבת ההילוכים והופכת את הגראנד סניק לזריזה יותר.

ברכב המבחן, המושבים החשמליים מאפשרים כיוונון תנוחת נהיגה מדויקת וביחד עם המסאז' מאפשרים גמיעת מרחקים ברעננות מפתיעה. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על כמעט 12 ק"מ לליטר, צריכה לא רעה לרכב כזה.

תמונה 7 – למרות המנוע הצנום – לגראנד סניק ביצועים טובים והיא תוביל את המשפחה בנינוחות

תמונה 7 – למרות המנוע הצנום – לגראנד סניק ביצועים טובים והיא תוביל את המשפחה בנינוחותצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

קטגוריית המיניוואנים היא קרבן נוסף של רכבי הפנאי בעלי 7 מושבים דוגמת ניסאן X-Trail, מיצובישי אאוטלנדר, פג'ו 5008 וכמובן הקודיאק שהוזכרה קודם, רכבי הפנאי מציעים עיצוב הרפתקני ומרווח גחון קצת יותר גבוה, אך הם פחות פרקטיים ופחות מרווחים מיני וואנים.

בקטגוריית המיני וואנים המצומצמת נמצאים כיום מלבד הגראנד סניק גם: סיטרואן ספייס טורר, טויוטה פריוס פלוס ודאצ'יה לודג'י. הגראנד סניק הוא המודרני שבחבורה ומציע את תא המטען הגדול מכולם לצד תא נוסעים מרווח יחסית לקטגוריית ה- 5+2 מושבים, אבזור נוחות טוב מאוד ב- Intense ומצוין ב- Executive לצד יחידת הנעה חזקה וחסכונית למדי.

פער של 20,000 בין שתי רמות האבזור הוא משמעותי, אך בזכות יחידת הנעה חזקה יותר ואבזור בטיחות עשיר יותר – ה- Executive היא הגרסה המומלצת של הגראנד סניק. אם אתם זקוקים לרכב 7 מקומות (5+2, ליתר דיוק) ולא נכנעתם עדיין לאופנת רכבי הפנאי – בחירה ברנו גראנד סניק תעניק לכם רכב מרווח, מאובזר, בטיחותי המתאים מאוד להסעת משפחה.
 

 

 

לטורים קודמים