מבחן דרכים - רנו גראנד קופה

גראנד קופה הוא שם שמעורר אסוציאציות של מכונית ספורטיבית – רנו גראנד קופה המחליפת הפלואנס, איננה מכונית ספורטיבית – אך יש לה יתרונות רבים אחרים.

חדשות כיפה מוטי שטרן 21/05/18 10:51 ז בסיון התשעח

מבחן דרכים - רנו גראנד קופה
רנו גראנד קופה, צילום: מוטי שטרן

המגאן נולדה באמצע שנות ה-90, הדור הרביעי והנוכחי שלה הוצג בסוף 2015 והשיווק בישראל החל ב-2017. לאורך הדורות, משפחת המגאן כללה מספר רב של גרסאות מרכב: האצ'בק, סדאן,קופה, קבריולט, סטיישן ובדור הראשון גם הסניק – ממציא קטגוריית המיניוואנים 5 מקומות נכלל במשפחת המגאן והוצע גם בגרסת 4X4.
דגם הסדאן של המגאן בשני הדורות הראשונים נקרא פשוט "מגאן סדאן", אך הדור השלישי כונה "פלואנס" והדור הרביעי והנוכחי קיבל את השם "גראנד קופה" (אם כי על תא המטען ובספי הדלתות מופיע השם "מגאן").
לתואר "גראנד" זכאית גרסת הסדאן של המגאן כבר מהדור השני כשהציעה תא נוסעים ותא מטען גדולים והיא הראשונה בקבוצת המשפחתיות שהציעה בסיס גלגלים של 269 ס"מ שהיה שייך אז (ואפילו היום, בסיס הגלגלים של טויוטה אוונסיס ארוך רק בס"מ בודד ועומד על 270 ס"מ), מאז גדלה ותפחה גרסת הסדאן מדור לדור ובסיס הגלגלים של הגראנד קופה הוא הגדול בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות ועומד על 271.1 ס"מ.
הגראנד קופה נמכרת בשתי רמות אבזור: ZEN הבסיסית ומעליה Instense כאמור עם מנועי בנזין ודיזל בטווח מחירים של 129,990-133,990 ₪.
רכב המבחן היה עם מנוע דיזל ברמת האבזור Instense שמחירה 133,990 ₪.

רנו גראנד קופה

רנו גראנד קופהצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

כפי שנאמר, ה-"גראנד" של שם הרכב נוכח ובולט. עם בסיס גלגלים של 271.1 ס"מ, רוחב של 181.4 ס"מ ואורך כולל של 463.2 ס"מ היא בין הגדולות בקטגוריית המשפחתיות ובזכות העיצוב הנקי, משטחי הפח העצומים יוצרים רושם של רכב מקטגוריית המשפחתיות הגדולות (המכונות גם "מנהלים"), עיצוב החזית תורם גם הוא לתחושת של רכב גדול בזכות סמל רנו ענק במרכז גריל הכרום הגדול התחום בין פנסי ה- LED עם עיצוב מעניין בו הפח "נכנס" לתוך הפנס. גם מאחור, בזכות תא מטען גבוה ופנסים אחוריים הנמתחים עד לסמל רנו במרכז תא המטען (שמצלמת הרוורס המצויינת משולבת במרכזו) ויוצרים בלילה "חתימת אור" ייחודית ומרשימה ותורמים גם הם לרושם ה"גראנד" של הרכב.
ה-"קופה" בשם של הרכב פחות בולט ומתבטא בעיקר בשיפוע הגג המתחיל בקורה האמצעית ופוגם במרווח הראש במושב האחורי.
רכב המבחן היה בצבע לבן, אך בצבעים כהים בשילוב חישוקי 17 האינץ' הנאים – מתקבל רכב מרשים מאוד.

רנו גראנד קופה

רנו גראנד קופהצילום: מוטי שטרן

 

 

עיצוב פנימי ואבזור

תא הנוסעים ברכב המבחן היה בצבעים בהירים וביחד עם שפע אור החודר מהחלונות הגדולים – מתקבל תא נוסעים מזמין שהשהות בו נעימה גם לאורך נסיעה ארוכה.
המושבים הקדמיים הם בעצם כורסאות רכות ונוחות ובמושב הנהג יש כיוונון לגב התחתון, המושב האחורי מרווח גם הוא למעט מרווח הראש שנפגם משיפוע הגג (יש מחיר ל-"קופה"...), בזכות משענות יד מלפנים ומאחור, מסך מולטימדיה אנכי בגודל 8.7 אינץ' (7 אינץ' ב-ZEN) ותאורת האווירה העדינה – יש תחושת איכות ויוקרה בתא הנוסעים (במיוחד בגוונים בהירים). אפרופו איכות, איכות החומרים בדשבורד, בדפנות ובכל מקום שנוגעים בו בדרך כלל – מעולה ונעימה למגע.
נפח תא המטען מכובד ועומד על 503 ליטר, פתח ההטענה רחב, אך אין בו ווי תלייה או פתרונות אחסון אחרים.
רשימת האבזור כוללת: פתיחה וסגירה ללא מפתח, כפתור הנעה, בקרת שיוט ומגביל מהירות, חיישני גשם ותאורה, פתח תדלוק ללא מכסה ובקרת אקלים מפוצלת. בגרסת ה- Instense מתווספים לוח שעונים דיגיטלי (כולל שפת ממשק בעברית), מצלמת רוורס, תאורת אווירה עם אפשרות בחירת צבעים, פתיחת תא מטען באמצעות הרגל (נוח ושימושי כשמגיעים עם ידיים עמוסות בשקיות), ריפוד משולב עור, קיפול חשמלי למראות ובלם יד חשמלי (ההפרש בין רמות האבזור עומד על 2,000 ₪ בלבד).
מערכת המולטימדיה עמוסה תפריטים רבים (בעברית) שחלקם מיותרים ולא ממש שימושיים, אהבתי את מספר מסכי הבית שהמעבר ביניהם מתבצע בהסטת אצבע. תפעול המולטימדיה אפשרי גם באמצעות ידית מתחת ההגה המוכרת מהפלואנס.
אבזור הבטיחות מאכזב וכולל 6 כריות אוויר, בקרת עייפות נהג, מערת MobilEye ו... זהו. מרנו בכלל, וממשפחת המגאן בפרט – אשר היו הראשונים לקבל ציון בטיחות של 4 כוכבים בדור הראשון ובדור השני היתה הראשונה להציע 6 כריות אוויר כבר בגרסת הבסיס והיתה מהראשונות שהכניסו מערכת בקרת יציבות – מצופה להמשיך במורשת הבטיחותית – אך למרבה האכזבה אינה מצויידת במערכות בטיחות אקטיביות.

רנו גראנד קופה

רנו גראנד קופהצילום: מוטי שטרן

 

 

יוצאים לדרך

סוס מנצח לא מחליפים – הפלואנס ומגאן 3 הקודמת הנגישו את מנועי הדיזל ובתוספת מחיר קטנה לעומת מנועי הבנזין באותם דגמים הציעו יחידת הנעה חזקה וחסכונית שעברה ללא שינוי גם לגראנד קופה – מנוע דיזל בנפח 1,500 סמ"ק המפיק 110 כ"ס ו מומנט גבוה של 25.5 קג"מ המושגים כבר ב- 1,750 סל"ד המשודכים לתיבת 6 הילוכים דו מצמדית.
צריכת הדלק נמצאת במקום גבוה בסדר העדיפויות של מי שבוחר ברכב דיזל, לכן מי שנוסע הרבה בעיקר מחוץ לעיר – ישמח לדעת שלארך כ-600 ק"מ שנסעתי ברכב בעיקר בכבישים בינעירוניים, צריכת הדלק עמדה על 5.5 ליטר למאה ק"מ = כ- 18 ק"מ לליטר – בהחלט מרשים עבור רכב גדול כזה, ועם מיכל בנפח 49 ליטר מציע טווח נסיעה מרשים של 850 ק"מ (לפי מחשב הדרך)
מתלי הגראנד קופה כיאה למוצאה הצרפתי רכים ובזכותם נוחות הנסיעה גבוהה בעיר ובכבישים ישרים מחוץ לעיר, בכבישים מפותלים המתלים הרכים גורמים למרכב לרכון בסיבובים אך לא באופן שיפריע לנהג הממוצע. בידוד הרעשים מצויין ורעש מנוע הדיזל נוכח רק בתחילת הנסיעה עד שהמנוע מתחמם וכאשר מוסיפים למשוואה גם את המושבים הגדולים והנוחים – זו אחת המכוניות הטובות לנסיעות ארוכות.

רנו גראנד קופה

רנו גראנד קופהצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

רנו גראנד קופה יורשת הפלואנס אטרקטיבית כמוה בעיקר בגרסת הדיזל, היא מציעה שיפר בעיצוב החיצוני ובאיכות תא הנוסעים ושומרת על המסורת של רכב חסכוני מרווח בתא הנוסעים והמטען.
מערכת המוליטדמיה מפורטת מדי ואין לה קישוריות Android Auto/CarPlay, אך החיסרון העיקרי של הרכב הוא מחסור במערכות בטיחות אקטיביות.
הגראנד קופה מומלצת מאוד למי שנוסע הרבה מחוץ לעיר בזכות נוחות הנסיעה, איכות תא הנוסעים ובעיקר צריכת הדלק הנמוכה.
בימינו, קשה להמליץ על רכב ללא אביזרי בטיחות אקטיביים , אך כאשר לגראנד קופה דיזל מתחרה אחת בלבד בגזרת המחיר– קיה פורטה דיזל, שגם לה אין אבזור בטיחות אקטיבי – הקושי להמלצה פוחת...עדיין, מחכים לשיפור באבזור הבטיחות ממכונית שבדורות הראשונים הובילה בבטיחות.

 

לכל נסיעות המבחן של מוטי שטרן!


תודה לש.ש. על הסיוע בצילומי הכתבה