איזה טיפולי רכב עושים? ומתי?

מה כוללים הטיפולים התקופתיים ועל מה כדאי להקפיד? רצועת טיימינג, מסנן אוויר, תקינות הבלמים, תקינות מערכות המיזוג, התאורה, מערכות ההידראוליקה, המנוע והשמנים. לטיפולים תקופתיים ישנה השפעה מכרעת על תקינות הרכב וחווית הנסיעה בו.

חדשות כיפה תוכן שיווקי 27/05/19 09:55 כב באייר התשעט

איזה טיפולי רכב עושים? ומתי?
צילום: shutterstock

טיפול תקופתי קטן
אחת לשנה או אחת לחמישה עשר אלף קילומטרים (לרכבים משנת ייצור 2000 ומעלה) נדרש לגשת לטיפול תקופתי במוסך המטפל. מטרת הטיפול הראשונית היא: לבחון את תקינות המערכות ולהחליף במידת הצורך את חומרי הסיכה החיוניים לתפקוד - המנוע, תיבת ההילוכים ומערכת הבלמים.

אופן הטיפול- במהלך הטיפול מחובר הרכב למחשב ייעודי, אשר בוחן את לחצי האוויר במערכות השונות לרבות תקינות לחץ האוויר: בהגה כח, בתיבת ההילוכים ובמערכת הבלמים, החלפת מסנני אוויר ומצתים בהתאם להוראות יצרן. רכבים בייצור מוקדם משנת 2000 נדרשים לבדיקה כל עשרת אלפים קילומטר ובהתאם להוראות היצרן שבספר הרכב.


טיפול תקופתי גדול
טיפול משמעותי יותר, הנעשה אחת למאה ועשרים אלף קילומטרים ופרק זמן כולל של שמונה שנים,
מלבד בדיקות תקינות, חומרי הסיכה ולחצי האוויר במערכות הבלימה השונות, נדרש להחליף את רצועת התזמון לרכבים, שאינם מצוידים בשרשרת תזמון. רצועת תזמון בלויה עלולה להשבית את הרכב לחלוטין. את בדיקת תקינות רצועת התזמון חשוב לבצע גם בעת הטיפולים התקופתיים הקטנים. בטיפול גדול מחליפים גם את מסנן האוויר – אם יש צורך בכך.  

על מה לשים דגש בעת לקיחת הרכב לטיפול תקופתי?
פרק הזמן בין הטיפולים השונים- לביצוע טיפול תקופתי לרכב ישנה חשיבות רבה, אך לפרק הזמן בין טיפול לטיפול ישנה חשיבות מכרעת בשמירת תקינות הרכב באופן מתמשך. החלפת מכלולים בזמן, איזון לחצים, בדיקת תקינות והימצאות של חומרי סיכה. כל אלה, ישפיעו לחיוב על תפקוד מערכות הרכב המכניות, יקטינו את הבלאי ויתרמו לחיסכון משמעותי בעלויות האחזקה ומזעור תקלות בין טיפול לטיפול.

הימצאות ביטוח חובה לרכב- בעת הטיפול הרכב נמסר למוסך לפרק זמן של יום או יותר. חשוב לוודא, עוד בטרם קביעת התור למוסך שברשותכם קיימת פוליסת ביטוח חובה לרכב שהיא בתוקף ומכסה את הנהגים המוגדרים בפוליסה.
אין צורך בהימצאות ביטוח מקיף על מנת לבצע את הבדיקה. די בתעודת ביטוח החובה.

דיווח על אירועים חריגים- רובנו נעים בדרכים קבועות ושגרתיות, אך לעיתים - מהמורות לא צפויות, חבלות קטנות, ורעשים מוזרים שבוקעים מהמנוע צריכים להדליק נורה אדומה.
במידה וזיהיתם צליל חדש מאזור המנוע, הרכב אינו נוסע כתמול שלשום ומערכות הבלמים אינן מתפקדות לשביעות רצונכם, אל תמתינו לטיפול התקופתי. גשו למוסך וטפלו בתקלות באופן מידי.
ליקויים מכניים עלולים להביא לליקויים בטיחותיים שמסכנים אתכם, את יושבי הרכב ואת הסביבה.
גשו למוסך גם אם לא עבר פרק הזמן הנדרש בין טיפול לטיפול ואל תמתינו עם תקלות.

זמן המעבר בין תקלה לכשל- הכירו מושג חדש הלקוח מעולמות האחזקה- פרק הזמן מהרגע בו נתגלתה התקלה עד לרגע בו הרכב מושבת ולא ניתן לנוע עמו. בפרק הזמן הזה נדלקות שתי נורות: האחת צהובה והשנייה אדומה.

נורה צהובה- מעידה על תקלה שאינה משביתה את הרכב, אך עלולה להעיד על רכיב לא תקין למשל: פנס.
נורה אדומה- מעידה על תקלה מהותית, שמאיימת להשבית את תקינות הרכב. זוהי יכולה להיות מנורה המעידה על: חום מנוע גבוה, בלם יד מורם בעת נסיעה, מחסור בשמן סיכה, חום מנוע גבוה וכדומה.
כאשר מופיעה נורה אדומה יש לחדול מנהיגה ברכב עד לפתרון התקלה. התייעצו עם המכונאי המטפל לגבי אופן שינוע הרכב למוסך. אחזקה נכונה הכוללת: טיפולים תקופתיים, הקפדה על שמירת לחצי אוויר תקינים בגלגלים ונהיגה רגועה, המתאימה לתנאי הדרך ולקיחת הרכב למוסך בסמוך לגילוי התקלה ישמרו על תקינותו לאורך זמן.

לסיכום, קיימים שני טיפולים מרכזיים לשמירת שגרת אחזקה נאותה ברכב: הראשון - טיפול רכב תקופתי קטן המתרחש אחת לעשרת אלפים קילומטרים או יותר והשני טיפול מקיף יותר- אשר בוחן מערכות קריטיות וכולל החלפה של רכיבים חיוניים. בטרם הבאת הרכב לטיפול תקופתי במוסך הקפידו על הימצאות ביטוח חובה בתוקף, העבירו דיווח על כל מקרה חריג ודווחו אם קיימת תקלה ברכב שאינה טופלה.