תנוחות שינה והשפעתן על תפקוד המוח שלנו

מחקרים מהשנים האחרונות מוכיחים שתנוחת שינה משפיעה לא רק על הנוחות, אלא גם על תפקוד המוח ושלל היבטים קוגניטיביים. אז מה תנוחת השינה הבריאה ביותר? הנה כל הפרטים

חדשות כיפה 20/04/17 15:10 כד בניסן התשעז

תנוחות שינה והשפעתן על תפקוד המוח שלנו
pixabay.com, צילום: pixabay.com

תנוחת שינה נבחרת כבר בגילאים צעירים. גברים ונשים נותנים עדיפות לתנוחת שינה מסוימת בגלל נוחות, אבל מסתבר שיש לזה עוד הרבה מאוד השלכות. לכל אחד מאתנו יש תנוחת שינה מועדפת אחרת ומחקרים מגלים שכדאי לשקול את ההרגלים הקיימים. באופן עקרוני, תנוחת שינה מסוימת עשויה להשפיע על התפקוד הנוירולוגי שלנו ועל שלל תפקודים נוספים בטווח הקצר והארוך.

לפי מחקר שפורסם בארצות הברית, שינה על הצד מסייעת בסילוק פסולת מוחית. היא מקטינה את הסיכון למחלות נוירולוגיות כמו פרקינסון ואלצהיימר, והיא גם הפופולארית ביותר בקרב בני אדם וחיות בטבע. יש לציין שההשפעות החיוביות של תנוחת השינה הצדדית נבדקו עד היום רק על עכברי מעבדה, אך עדיין מדובר באינדיקציה ששווה התייחסות.

מה כוללת "פסולת מוחית" ואיך השינה עוזרת לפנות אותה?

ככל הנראה סיגלו בני אדם וחיות בטבע את תנוחת השינה הצדדית על מנת לפנות בהצלחה את חומרי הפסולת המטבולית. חומרים אלו מצטברים במהלך שעות הערות, בין אם נעסוק בלימוד תורה ובין אם בענייני חולין. עוד מוסיפים החוקרים כי תהליך הניקוי של המוח מבוצע באמצעות המערכת הלימפטית.

(צילום: באדיבות גודנייט)

בפועל, נוזל שדרתי עובר דרך המוח ומוחלף בנוזל בין-תאי – בדיוק כמו הדרך בה המערכת הלימפטית מנקה פסולת מיותרת משאר אברי הגוף. במידה ותהליך הניקוי לא מתרחש בהצלחה, עלולה להיווצר מחלה נוירולוגית. הסיבה לכך היא שפסולת מוחית כוללת חלבוני עמילואיד וחלבוני טאו שלא אמורים להצטבר במוח.

לפי מחקר אחר, קיים קשר בין תנוחת שינה לבין בעיות בריאות שונות. שינה לא נכונה על הצד למשל גורמת ללחץ בעצבים בידיים וברגליים, עלולה להוביל לכאב כרוני ולבסוף להחמיר רפלקסים שליליים של מיצי הקיבה. הפתרון הוא לישון עם כרית לצד הגוף וכך לתמוך בצוואר ובגב. פתרון מומלץ אחר הוא לישון עם כרית בין הברכיים. השינה עם כרית בין הברכיים גם מאומצת על ידי מי שסובל מכאבי ברכיים ולא מסוגל להצמיד אותן, להפעיל לחץ ולהחזיק אותן כפופות במהלך שינה ארוכה.

טיפים לשינה נכונה

מי שהגיע עד כאן בטח כבר רוצה לדעת על דרכים נוספות לשפר את איכות השינה. ראשית, מומלץ להשקיע במזרון איכותי ולדאוג לתמיכה אורטופדית. יש להחליף מזרנים ישנים אחת ל-10-15 שנה ולוודא התאמה בין סוג המזרון לבין התנוחה המועדפת.

שנית, כדאי לנסות לישון 8 שעות ברצף בלילה. שנת יום לא מחליפה שנת לילה ואפילו השלמת שעות שינה בשבתות וחגים לא תעזור בהקשר הזה. שינה מוצלחת דורשת תנאים נוחים, תאורה מעומעמת ובעיקר אווירה רגועה ונשימות עמוקות לפני הירדמות.