מים באחוזים – כמה מים באמת יש בגוף שלנו

מים נחוצים לחיים, הם למעשה מקיימים אותנו ומסייעים לנו בהרבה תהליכים בגוף. כידוע רוב הגוף שלנו מכיל מים בצורה כזו או אחרת אבל כמה מים באמת יש בגוף? איפה הם נמצאים? ואצל מי יש יותר מים?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 23/12/18 12:49 טו בטבת התשעט

מים באחוזים – כמה מים באמת יש בגוף שלנו
צילום: shutterstock

גוף האדם מכיל מים, הרבה מים. בממוצע, אצל כלל האנשים, המים מהווים 60% מהחומרים שמרכיבים את הגוף. לא מדובר במים עומדים – בכל יום אנחנו מאבדים כמות מים גדולה וזקוקים להחליף את המים שאבדו במים חדשים וזכים. אחד הדברים שגורמים לנו לשתות יותר ולקבל לגופנו מים טהורים הוא בר מים. זה כבר ידוע שכאשר יש אחד כזה בבית כל המשפחה שותה יותר מה שעוזר לגופנו לשמור על יחס המים שהוא זקוק לו במהלך היום. בר מים מומלץ של חברה ידועה, יכול לעזור בכך שהוא מהווה מקור מצוין למים טהורים וטעימים מהם ניתן לשתות ולהשלים את כמויות המים שהגוף מאבד במשך היום.

בגוף של מי יש יותר מים – נשים או גברים? ילדים או מבוגרים?

נשים וגברים מכילים כמויות מעט שונות של שומן בגוף. בגוף של נשים יש אחוזי שומן גבוהים יותר, ולכן גם אחוזי מים מעט נמוכים יותר. בממוצע, גוף של גבר מכיל בין 55%-70% מים בעוד גוף אישה מכיל 50%-65% מים. כיוון שכמות המים בגוף נקבעת על פי כמות השומן ביחס לכמות השרירים, ככל שאחוזי השרירים גבוהים יותר כך גם אחוזי המים בגוף. אנשים המתאמנים באופן קבוע, גופם מכיל אחוזי מים גבוהים יותר בגלל מסת השריר. גם בגופם של תינוקות אחוזי המים גבוהים יותר.

יש דרכים שונות למדוד לכמה מים זקוק כל אדם ביום. מכיוון שחלק גדול מהמים מתנדף באמצעות זיעה, ככל ששטח הפנים גדול ביחס לנפח כך אובדן המים יהיה רב יותר ויש צורך להשלים כמות רבה יותר של מים ביחס למשקל הגוף. תינוקות, להם שטח פנים גדול מאד יחסית למשקל הגוף, מאבדים מים רבים ולכן זקוקים לנוזלים רבים במהלך היום.

שיטה נוספת שאינה מתבססת על שטח פני הגוף, אלא למשקל הגוף, גורסת כי אדם צורך כמות מסוימת של מים לכל קילוגרם משקל גוף. כי לחשב מהי הכמות הנחוצה יש לחלק את משקל הגוף ב-10. עבור תינוקות וילדים, לחלק בערך ב-20 עבור בוגרים ועבור מבוגרים מעל לגיל 65 ניתן לחלק את משקל הגוף ב-40. לדוגמה, ילד השוקל 10 ק"ג זקוק בערך לליטר מים ביום. בוגר במשקל 60 ק"ג זקוק לכ-3 ליטר ביום ואילו מבוגר מעל לגיל 65 במשקל 60 ק"ג זקוק לליטר וחצי נוזלים במשך היום. חשוב לזכור כי כמות זו משתנה גם בהתאם לרמת הפעילות הגופנית המתבצעת והטמפרטורה.

איפה נמצאים המים בגוף? מה תפקידם?

המים מרכיבים כל חלק וחלק בגוף. מרבית המים, כשני שליש מכמות המים בגוף, מצויה בנוזל התוך תאי. נוזל זה מרכיב את כל תאי הגוף. יתר המים נמצאים מחוץ לתאים וביניהם: בדם, בנוזלי הגוף השונים ובין התאים.

למים תפקידים רבים בגוף. הם עוזרים בהמסת חומרים והפיכתם לנגישים לחילוף החומרים בגוף, עוזרים בהזנת תאי הגוף וסילוק הפסולת מתאים וחיוניים לתהליכי גדילה ובנייה של תאי הגוף. בנוסף, הם לוקחים חלק חשוב בשמירה על טמפרטורת הגוף ובהגנה על איברי הגוף.

כדי להבין עד כמה מים חיוניים לגוף ניתן לראות כמה מהר אדם נכנס למצוקה כשהמים נמצאים בחוסר. אדם יכול להתקיים מספר שבועות ללא מזון אולם ללא מים, אדם לא שורד יותר מיומיים שלושה. אובדן של 1% בלבד מכמות המים בגוף תוביל לתחושת צמא, אחרי אובדן של 5% בלבד המחסור כבר יתבטא באופן קיצוני בעילפון ואם חסרים 15% מכמות המים הגוף לא יוכל לעמוד בזאת ולמעשה זה עלול לגרום למוות.

מאיפה מגיעים המים?

חלק גדול מהמים מגיעים דרך הנוזלים שאנו שותים, חלק נוסף מגיע דרך המזון שאנו אוכלים וחלק קטן נוסף מיוצר על ידי הגוף דרך פירוק אבות המזון. אפילו במזונות מוצקים דוגמת לחם ישנם כ- 35%-70% מים. בסיכומו של דבר אם אדם זקוק לשלושה ליטר מים ביום, כמחצית מכמות זו מסופקת על ידי שתיית מים.

גוף מאבד מים דרך הפרשות שונות – בעיקר הזעה, נשימה ושתן. יותר ממחצית הנוזלים המופרשים מהגוף מופרשים באמצעות השתן כך שכמות וצבע השתן מהווה אינדיקציה מצוינת לדעת האם כמות הנוזלים בגוף מספיקה.

מה לשתות?

הנוזל הטוב ביותר לשתייה הוא מים צלולים נקיים וזכים. מיני בר מים הוא מקור מצוין למים כאלו כיוון שהמים עוברים סינון שמבטיח שהמים לא יכילו שאריות מתכות, אבנית כימיקלים או חיידקים שעלולים להזיק לבריאותנו. לעומת זאת, גזים בשתייה גורמים לתחושת מלאות שאינה מאפשרת שתיה מספיקה. אין מניעה לשתות תוך כדי ארוחות או לאחר אכילת פירות וחשוב במיוחד להקפיד על שתייה מרובה בעת מחלות, חום או שלשולים הגורמים לאיבוד נוזלים רב.

לסיכום, שתית מים חיונית לתפקוד תקין של הגוף ואף עוזרת במניעת מחלות, שמירה על מראה עור צעיר ותפקוד ספורטיבי וקוגניטיבי תקין. הקפידו לשתות הרבה והכי חשוב תיהנו מזה.

 

נכתב ע"י רויטל מור