טכנולוגיית Flyknit והמהפכה בתעשיית הנעליים

פלייניט הוא בד קל משקל המספק לנעל יכולות ביצוע גבוהות, ובשל כך צבר פופולריות בשנים האחרונות. החומר הייחודי הזה, שפותח על ידי נייקי, חולל מהפכה בדרך שבה מעצבים ומייצרים נעליים. אתר BranDeals מספק לנו הצצה מאחורי הקלעים למהפכת ה-Flyknit

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף ברנדלס 18/02/24 13:04 ט באדר א'

טכנולוגיית Flyknit והמהפכה בתעשיית הנעליים
נעלי ספורט, צילום: Isarat,Shutterstock

עד המצאת הפלייניט על ידי נייקי, הגפה העליונה של נעלי סניקרס (שנקראת Upper בהיעדר מילה מתאימה בעברית) הייתה מיוצרת משילוב של מספר חומרים שנתפרו יחד. שיטת ייצור זו הובילה לבזבוז משווע של חומרים, וכן הגבילה את אפשרויות השימוש בסניקרס.

מרגע שחברת נייקי יצרה אפר שעשוי מפלייניט, הדבר איפשר לה לספק גרסאות מגוונות וקלות משקל של נעלי הסניקרס הקיימות. טכנולוגיית פלייניט שדרגה את ביצועי הנעליים בתחום הספורט, ובמקביל הפכה גם לטרנד אופנתי המתקיים בזכות עצמו.

הבד מגיע בתצורת רשת ללא תפרים, וחוסך 60% מכמויות החומר הרגילות ששימשו לייצור אפר בנעליים. שיטת התפירה החדשנית מצמצמת למינימום את עודפי הבד, מה שהופך אותו לבחירה החסכונית והידידותית לסביבה. במקביל, פלייניט גמיש דיו כדי להתאים למגוון רחב של דגמי נעליים - בדגש על נעלי ספורט ואופנה.

נייקי החלה לעבוד על נעליים קלות משקל עוד בשנות ה-80, בעיקר עם נעלי Sock Racer שהיו עשויות מרשת בד אולטרה קלה במיוחד. הדרישה לפלייניט החלה לצוץ בעקבות בקשות של רצים ואצנים לנעל שתהיה דומה במרקמה לגרב - קלה, עוטפת וכמעט בלתי מורגשת על הרגל.

פריצת הדרך הראשונה הגיעה בשנת 2008, עם המצאתה של שיטת ייצור הנקראת Flywire. ככל שחלף הזמן, כך היו בטוחים בנייקי שניתן ליצור דבר דומה גם עבור חלק האפר בנעל. במשך 4 שנים המשיכו המהנדסים והמעצבים בנייקי לחתור למטרה, עד שבסוף הצליחו לפתח מכונת תפירה ייחודית ליצירת אפר על בסיס פלייניט.

אומנם נייקי לא חושפת את המתכון המדויק לייצור הפלייניט, אך ידוע שכל חוט ובד הנתפרים ברשת מהונדסים במיוחד לכל מטרה. כך בסופו של דבר הצליחה החברה לפתח בד-רשת קל משקל, נושם, גמיש ותומך - הכול בשכבה אחת של חומר. החוטים ארוגים לכדי מקשה אחת תומכת וגמישה בשיטה ייחודית, ובכך מבטלים את הצורך בתפירה הקונבנציונלית הכרוכה בדרך כלל בייצור נעליים.

פלייניט הושק רשמית בשנת 2012 על גבי פלייניט רייסר - נעלי ריצה במשקל נוצה, המבוססות על הטכנולוגיה החדשנית שמבטיחה התאמה למבנה הרגל לצד עמידות. בצורה כזו נייקי הוכיחה שאפשר לספק הן עמידות והן תמיכה, גם בנעלי ריצה המיועדות לאתלטים מקצועיים שעושים מרתונים. בנוסף, החומר הייחודי מספק גם עמידות לאורך זמן. פלייניט מסוגל לעמוד בדרישות המחמירות של ביצועים פיזיים אגרסיביים, ומבטיח שהנעל תשמור על צורתה ותמיכתה למשך תקופות זמן משמעותיות.

מאז המשיכה נייקי לשחק עם תצורת נעלי הפלייניט, והוכיחה עד כמה גמישה הטכנולוגיה החדשה. בשנת 2013 נכנס הפלייניט גם למגרשי הכדורסל, עם נעלי Kobe Elite 9 מסדרת הסניקרס הידועה של קובי בראיינט. זה גם היה השלב שבו פלייניט החל להגיע לתפוצה רחבה יותר בקרב הציבור, ולא רק בקרב ספורטאים מקצועיים. ב-2014 עוד שלב נוסף למהפכת הפלייניט, עם נעלי הכדורגל מדגם מגיסטה.

כיום דגמי פלייניט כבר הפכו לטרנד אופנתי בפני עצמו, עם נעליים כגון Vapormax Flyknit וכן Air Force 1 Flyknit 2.0. לנוכח העובדה שהטכנולוגיה נמצאת בשימוש הן אצל ספורטאים והן אצל סניקרהדס, ניכר כי מדובר בהרבה יותר מטרנד חולף. מאז השקתו ב-2012 הפך פלייניט לשיטת ייצור סטנדרטית, ואף חברות אחרות משתמשות בשיטה דומה, כגון פריימניט (Primeknit) של אדידס.

הגדיל לעשות מנכ"ל נייקי לשעבר, מארק פרקר, כאשר חזה מראש שטכנולוגיית פלייניט היא לא רק העתיד של נייקי - אלא העתיד של נעלי סניקרס באופן כללי.


בשיתוף ברנדלס