רכב משפחה: הרכבים הבטוחים ביותר למשפחות

עיצוב חיצוני, מסך מולטימדיה ויציאה מהירה מהמקום זה אחלה, אבל עבור משפחות רבות רמת הבטיחות של המכונית היא הפרמטר החשוב ביותר ובצדק. כיום, בעלי משפחות רבים בוחרים את הרכב הבא שלהם רק אחרי שקראו בקפידה את רשימת מנגנוני הבטיחות והמערכות מצילות החיים שברכב

חדשות כיפה תוכן שיווקי 10/05/23 16:02 יט באייר התשפג

רכב משפחה: הרכבים הבטוחים ביותר למשפחות
צילום: shutterstock

מכירים את זה שאתם נזכרים בכל מיני דברים שהייתם נוהגים לעשות פעם, ופתאום זה מרגיש לכם מוזר וקיצוני. אתם יודעים, כמו למשל לצלם 2-3 תמונות סתמיות לגמרי במצלמה שלכם, רק כי אתם כבר רוצים לסיים את הפילם ולשלוח אותו לפיתוח כי אתם סקרנים לראות את שאר התמונות.  אז כמובן שחלק מהדברים האלה נעוצים פשוט בטכנולוגיה שהשתנתה, אבל לפעמים ההבדל מגיע משינויי תפיסה עמוקים יותר. באופן שבו אנחנו משאירים דברים ליד המקרה או מתכוננים אליהם אחרת.

כשחושבים על זה, כל סוגיית חגורות הבטיחות ברכבים היא כזאת. הרי חגורות בטיחות היו מותקנות ברכבים משפחתיים הרבה לפני שנכנס החוק שמחייב לחגור אותן, ומשום מה אף אחד לא באמת טרח להשתמש בהן. כיום, מעבר לפן החוקי, בחיים לא נעלה על הדעת להתניע לפני שכל יושבי הרכב חגורים והילדים בכסאות או בוסטרים מתאימים. למעשה, פעם אפילו תחום הביטוח לרכב היה די "מאוורר". על ביטוח חובה לרכב כולם הקפידו כי זה החוק, אבל רבים לא הטריחו עצמם עם ביטוח מקיף לרכב או אפילו ביטוח צד ג'. כיום, בעלי משפחות רבים בוחרים את הרכב הבא שלהם רק אחרי שקראו בקפידה את רשימת מנגנוני הבטיחות והמערכות מצילות החיים שברכב, בדקו איזה ציון קיבל הרכב במבחני הריסוק והתעכבו על כל כרית אוויר ובקרת נהיגה אפשרית. אגב, חלק מזה בזכות העובדה שחברות הביטוח השונות נוהגות להציע פוליסה משתלמת יותר לרכבים הנחשבים בטוחים יותר.
אבל לפני שנדבר על רכבים בטוחים למשפחות, בואו נבין קודם מהם הפרמטרים לפיהם נמדדת בטיחות הרכב, ומה הסיפור של מבחני הריסוק האמריקאי והאירופי. 

אז איך בכלל יודעים אם הרכב בטוח או לא?

בגדול, כל עולם הרכב נשען על 2 דירוגי בטיחות: אמריקאי הנקרא IIHS ואירופאי הנקרא EuroNCAP . רוב הרכבים הנמכרים בישראל מציגים לראווה את התקן האירופאי שלפיהם נבחנו, ומבין השניים הוא בהחלט המוכר ביותר לישראלים. דירוגי הבטיחות האלה נקבעים לפי סדרה של מבחני ריסוק המתרחשים בתנאי מעבדה, ומדמים מצבי קיצון בכביש. בין היתר בודקים שם מהו הנזק לרכב במקרה של התנגשות חזיתית או צידית ברכב אחר, איך ההתנגשות משפיעה על יושבי הרכב הנבחן (בעזרת בובות ריסוק מיוחדות), וכד'. 

בנוסף, בוחנים את מערכות הבטיחות המותקנות ברכב – כדוגמת מערכת הבלימה האוטונומית – כדי לברר את יעילותה במקרה של התנגשות צפויה ברכב אחר, בהולך רגל או בכלי דו גלגלי. אחרי שמשקללים פנימה גם את רמת האבזור הבטיחותי הכוללת ברכב, נקבע ציון הבטיחות של הדגם הנבחן. במקרה של הדירוג האירופי למשל, מתקבל בסופו של דבר ציון בטיחות בין 1 ל-5 כוכבים, עם פירוט נוסף לפי קטגוריות קבועות. למשל ציון של 88 בהגנה על נוסעים בוגרים, 85 בהגנה על ילדים, 80 ברמת אבזור הבטיחות וכו'. 

בסיומה של 2022, הארגון האירופי EuroNCAP פרסם את רשימת המכוניות הבטוחות ביותר שבדק בשנה החולפת. המנצחת הגדולה הייתה האיוניק 6 של יונדאי. בעצם משפחתית חשמלית לגמרי שנחשבת לכוכבת מכירות גדולה מאוד גם בלי קשר לציוני הבטיחות הגבוהים. בכלל, נדמה שהשוק החשמלי לא מסתפק בעיצוב עתידני וניתוק התלות בדלק, ומציג המון דגמים עם ציוני בטיחות גבוהים באופן מפתיע. למשל, דגם ה-"פאנקי קאט" של היצרנית הסינית ORA, או שני הדגמים המוכרים והפופולריים של טסלה: מודל S, ו-מודל Y. 

רכבים משפחתיים נוספים שזכו לציונים גבוהים במבחני הריסוק הם ה-X1 של ב.מ.וו, הסיאט קופרה בורן, ה-C40  של וולו, פולקסווגן גולף GTI והחשמלית הסינית המעניינת BYD עם דגם ה-אטו 3 שלה. 

לסיכום, היום יותר מתמיד אפשר וכדאי לבחור את המכונית המשפחתית הבאה שלכם לפי פרמטרים של בטיחות. לברר מהו הציון שקיבל כל דגם במבחן הריסוק האמריקאי או האירופאי, לעבור על רשימת אבזור הבטיחות ולהשוות בין בקרות הנהיגה ומערכות הסיוע בנהיגה ומניעת התאונות. בסופו של דבר, הן נועדו כדי להגן עלינו ועל האנשים שהכי חשובים לנו. סעו בזהירות. 

יוני אביב