חשיבותו של יועץ עסקי בתקופת אי וודאות כלכלית

בשנים האחרונות עוברות על המשק הכלכלי מספר טלטלות משמעותיות, המהוות המשך ישיר למשבר הקרונה שטרף את הקלפים עבור עסקים רבים. ייעוץ עסקי הוא תהליך חשוב לכל עסק באשר הוא, ובנקודות זמן רבות. על אחת כמה וכמה נכונים הדברים בתקופה הנוכחית, המלווה בחוסר וודאות גדולה

חדשות כיפה ירון לוי, תוכן שיווקי 09/05/23 17:10 יח באייר התשפג

חשיבותו של יועץ עסקי בתקופת אי וודאות כלכלית
צילום: shutterstock

החל משנת 2020, עם פרוץ משבר הקורונה, נכנס המשק המקומי והגלובאלי לטלטלה גדולה, שעדיין לא שכחה. אכן, המשק הישראלי מצוי בעת הזו במצב לא פשוט, כאשר האינפלציה והריבית ברמות גבוהות, ואנו עדים להאטה כלכלית בפעילות. גם הכלכלנים המובילים אינם יכולים לומר בוודאות עד מתי המצב יימשך, האם יחמיר או ישתפר בעתיד הקרוב, וכמותם, גם בעלי העסקים מוצאים את עצמם במרחב של חוסר וודאות. על כן, דווקא בעת הזו ישנה חשיבות עליונה להיערכות נכונה ולהתנהלות חכמה, בליווי של יועץ עסקי מיומן ובעל השכלה כלכלית מקיפה.

מה שקורה במשק בעת האחרונה

בשנים האחרונות עוברות על המשק הכלכלי מספר טלטלות משמעותיות, המהוות המשך ישיר למשבר הקרונה שטרף את הקלפים עבור עסקים רבים. ראשית, האינפלציה הרימה את ראשה לאחר שנים רבות שבהן עמדה על פחות מאחוז, וכיום היא נעה סביב ה- 5%. אינפלציה משמעה עלייה מתמדת במחירי מוצרים, תהליכים, שירותים וחומרים, וזה אומר שאותו סכום כסף קונה היום הרבה פחות. בתוך כך, אנו עדים להאטה משמעותית בפעילות הכלכלית של המשק, כלומר לצמצום של המסחר הייצור, בנוסף לירידה בתעסוקה ולגלי פיטורים במגזרים מסוימים, בדגש על ההייטק. 

אגב, אם המשמעות של אינפלציה היא שהכסף שווה פחות, הרי שבנק ישראל שואף להשיב לו את ערכו על ידי העלאת הריבית. כלומר, אם הריבית על מימון והלוואות גבוהה יותר, הרי שהכסף עולה יותר. זהו אחד הכלים הנפוצים להתמודדות עם אינפלציה, אך עד שיוכיח את עצמו ויביא תוצאות ניכרות, המשק נמצא בעין הסערה. מהצד האחד, לאנשים יש פחות כסף פנוי מהמשכורת, ומהצד השני הם כורעים עוד יותר תחת נטל הלוואות ומשכנתאות, ועושים ככל שביכולתם כדי להימנע ממינוף נוסף ומהריבית על האובדראפט.

למצב הזה קיימות סיבות רבות, שרק מעטן מצויות בשליטה מסוימת של קברניטי הכלכלה הישראלית. בין היתר, מדובר בנסיבות גלובאליות הקשורות למשבר הקורונה, אז נותר פקק משמעותי בשרשרת האספקה העולמית, וכן בייצור העולמי ובכריית חומרי הגלם – בדגש על סין. כמו כן, מלחמת רוסיה – אוקראינה, ולמעשה רוסיה – אירופה, משפיעה על מחירי האנרגיה באופן משמעותי, וחשוב לזכור שליצרניות הנפט העיקריות אין אינטרס מיוחד להוריד מחירים. כתוצאה מכך עולים מחירי הפחם, החשמל, הגז, וכמובן שיש לכך השפעה על עלויות הייצור ומחירי המוצרים. לכך מצטרפת עוד שורה של היבטים מקומיים וגלובאליים, וכאמור, חוסר וודאות הוא שם המשחק בימים אלו.

עסקים בתקופת אי וודאות, אינפלציה והאטה כלכלית

מי שמרגיש בצורה ברורה את האפקטים הנ"ל, הם הציבור הרחב ובעלי העסקים. אכן, האפקט הראשון של ההאטה הכלכלית והאינפלציה, היא שלציבור יש פחות כסף. גם אם עוד לא הגענו לאינפלציה דו ספרתית, וגם אם משפחות עדיין מסתדרות עם עליית המשכנתא והשכירות לעומת הפיחות בהכנסה הפנויה, הנטייה היא לעבר הידוק החגורה. הקטנת הצריכה משפיעה ישירות על בעלי העסקים, כאשר לקוחות מצמצמים רכישות שאינן הכרחיות, ומעל לכל מרחפת אווירת לחץ, אי ודאות ואף משבר. כפועל יוצא מכך, אף אם המשק הישראלי מצוי במצב טוב יחסית למדינות אחרות בעולם, הפסיכולוגיה של הצרכנים ניכרת בהתנהלות הרבה יותר זהירה וחסכונית.

לצד הירידה במכירות, בעסקים רבים מרגישים את העלייה במחירי חומרי הגלם, המוצרים, הרכיבים והספקים, מה שמשפיע ישירות על הוצאות הייצור והאספקה ללקוח. גם ההוצאות השוטפות מטפסות לא פעם, בין אם מדובר בהוצאות החשמל, השכירות, הפעלת פס הייצור, הציוד המשרדי וכדומה. אין פלא איפה, שבעלי עסקים רבים מתלבטים כיום בשאלות לגבי שימור הלקוחות, לגבי התמחור, לגבי תקציב הפרסום, שינויים נדרשים בתוכנית העסקית, הגדרה מחודשת וריאלית של היעדים, ועוד. כאן נכנס לתמונה הייעוץ העסקי.

ייעוץ עסקי בתקופת אי ודאות

יש להבין, כי לאור שינויים כה מהירים ומשמעותיים, מה שהיה נכון לפני מחצית השנה, עשוי שלא להיות מתאים היום. על כן, במיוחד בתקופה הזו בעלי עסקים צריכים להיות עם היד על הדופק באשר לרווחיות, לתמורות, לסיכונים, ליצירת בסיס איתן ככל הניתן, וחשוב לעשות זאת עם יועץ עסקי מיומן.

היועץ העסקי בוחן באופן יסודי ומעמיק את כללי ההיבטים של פעילות העסק, לרבות ההתנהלות השוטפת, המודל העסקי והתוכנית העסקית, תחום הפרסום והשיווק, ועוד. באופן מיוחד מושם הדגש על הפן הפיננסי, תוך מעבר על הדוחות של רואה החשבון, בחינת ההוצאות וההכנסות לסוגיהן, התחייבויות כלכליות והלוואות, נושא התמחור, הסכמים מול ספקים וכדומה. במידת הצורך, היועץ העסקי גם בונה עבור העסק דוחות כלכליים מיוחדים, המאפשרים לבעל העסק להבין באופן ברור את המצב הפיננסי, להיערך נכון ולקבל החלטות נבונות. 

לאור הבדיקה היסודית, המקיפה כאמור את כלל היבטי העסק, מציג היועץ העסקי תמונה מקצועית ואובייקטיבית המתייחסת אל הנכסים וההזדמנויות, נקודות הכוח והתורפה, ביות שיש לתקן והמלצות לשיפור. את כלל הנתונים, ההמלצות והתובנות מוזגים לאחר מכן לתוכנית עסקית, שהינה תחזית מפורטת של ההוצאות וההכנסות לשנה או השנתיים הבאות. התוכנית מהווה כעין מפה המגדירה יעדים ברורים, מתווה פתרונות ישימים לסיכונים ובעיות, ומסייעת להתנהל לאורך תקופה של חוסר וודאות בצורה עקבית, מקצועית ובטוחה ככל האפשר. 

יש לציין כי היועץ העסקי ממשיך ללוות את יישום התוכנית, בעודו בוחן את הביצועים בפועל מול הצפי של התוכנית העסקית, ובמידת הצורך ממליץ על שינויים נדרשים. מעבר לכך, היועץ העסקי מספק עוד שורה של כלים והמלצות לשיפור העסק, החל בתחום הפרסום והשיווק, ועד להתנהלות השוטפת.

לייצב את העסק בתקופה של טלטלות במשק

ייעוץ עסקי הוא תהליך חשוב לכל עסק באשר הוא, ובנקודות זמן רבות. על אחת כמה וכמה נכונים הדברים בתקופה הנוכחית, המלווה בחוסר וודאות גדולה. תרומתו של היועץ העסקי עשויה להתבטא בשורה ארוכה של נושאים. בראש ובראשונה, ישנה חשיבות עליונה לבניית תוכנית עסקית ברורה, מפורטת וריאלית, בניגוד להתנהלות של כיבוי שריפות או הנחת טלאים, המאפיינת עסקים רבים בישראל. במיוחד בתקופה הנוכחית, יש להתנהל באופן אחראי ומושכל לאור תוכנית סדורה, המבוססת על נתונים מדויקים ותחזיות טובות ככל הניתן, בהתבסס על היכרות מצוינת של היועץ העסקי עם הענף ועם המשק בכללותו, ועל השכלתו הכלכלית.

בתוך כך, היועץ העסקי עשוי להביא תובנות חשובות באשר להתייעלות בהוצאות, שהיא תמיד רצויה, ובפרט בזמנים של האטה כלכלית ואי וודאות. כך למשל, היועץ העסקי ימליץ על הקטנת הוצאות לא הכרחיות בפרסום מבוסס מיתוג שאינו מכוון למכירות ישירות, בנסיעות לחו"ל, ימי גיבוש לעובדים, הימנעות מהעלאת משכורות שאיננה נדרשת, הימנעות מגיוס עובדים חדשים שאינם מחויבי המציאות, וכדומה. 

בנוסף, היועץ העסקי יבצע בחינה של התמחור, ועשוי להציע למשל יציאה במבצעים והנחות המקלים על הלקוחות ושומרים אותם נאמנים לעסק בתקופה בה הכנסתם הפנויה מדלדלת. זאת, להבדיל מהנטייה להעלות מחירים על מנת לשמר את אותה הרווחיות בתקופה של עלייה במחירי הספקים, אך כמובן תוך בחינה מעמיקה של כלל ההשלכות של התמחור על הרווחים, על התזרים, על הלקוחות, על המיתוג וכיוצא בזאת.

היועץ העסקי עשוי להועיל מאוד בתחומים רבים נוספים, המשתנים מעסק לעסק. אבל בשורה התחתונה, בתקופה הנוכחית חשוב מאוד להיות עם היד על הדופק, לבנות בסיס יציב לקראת הבאות, ולעשות זאת עם איש מקצוע מיומן ומנוסה.