ההשפעה הסביבתית של כרטיסי אשראי

מעט אנשים עוצרים לחשוב על ההשפעה הסביבתית של ייצור, שימוש והשלכה של כרטיסים, למרות שהם חלק בלתי נפרד מחיינו. מתברר שגם לשימוש בכרטיסי אשראי יש השפעה סביבתית

חדשות כיפה תוכן שיווקי 19/03/23 12:09 כו באדר התשפג

ההשפעה הסביבתית של כרטיסי אשראי
צילום: shutterstock

כרטיסי אשראי מהווים חלק משמעותי מאוד בחברה המודרנית. הם מספקים דרך נוחה ומהירה לבצע עסקאות, הן בבתי עסק והן באינטרנט או בטלפון. עם זאת, מעט אנשים עוצרים לחשוב על ההשפעה הסביבתית של ייצור, שימוש והשלכה של כרטיסים. במאמר זה נבחן את ההשפעות השונות, ואת המאמצים שמבצעת חברת מאסטרקארד על מנת לצמצם אותן ואת הפגיעה בכדור הארץ.

תהליך הייצור

ראשית, חשוב להבין את תהליך הייצור של כרטיסי אשראי. כרטיסים אלה עשויים בדרך כלל מפוליויניל כלוריד (PVC), סוג של פלסטיק שידוע כמזיק לסביבה. תהליך הייצור של PVC כרוך בשימוש בכימיקלים, שעלולים להיות מסוכן לבריאות העובדים ולסביבה. בנוסף, ייצור החומר דורש כמות משמעותית של אנרגיה, התורמת לפליטת גזי חממה ולהתחממות כדור הארץ. מאסטרקארד, כמו חברות כרטיסי אשראי אחרות, מייצרת מיליוני כרטיסים מדי שנה. המספר המדויק אינו זמין לציבור, אך ניתן להניח כי מדובר במיליונים, אם לא מיליארדים. החברה אמנם נקטה בצעדים להפחתת ההשפעה הסביבתית של ייצור הכרטיסים שלה, לרבות שימוש בחומרים בני קיימא והפחתת כמות חומרי האריזה בשימוש, אך התהליך עדיין מזיק לסביבה.

שימוש בכרטיסי אשראי

גם לשימוש בכרטיסי אשראי יש השפעה סביבתית. כאשר לקוח משתמש בכרטיס לביצוע רכישה, הוא משתמש בחשמל כדי להניע את העסקה. החשמל הזה מגיע מתחנות כוח, אשר יוצרות פליטת גזי חממה ותורמות להתחממות הגלובלית. בנוסף, השימוש בכרטיסי אשראי עלול לתרום ליצירת פסולת אלקטרונית, שעלולה להזיק לסביבה אם לא מטפלים בה כהלכה. מאסטרקארד ניסתה במשך השנים  לצמצם את ההשפעות השליליות של פעילות עיבוד התשלומים שלה. לדוגמה, החברה השקיעה בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת כדי לקזז את פליטת גזי החממה. היא גם התחייבה להפסיק להשתמש לגמרי בפחמן עד שנת 2025.

מה קורה לכרטיסים שנזרקים לפח?

לבסוף, גם כרטיסי אשראי שיוצאים משימוש עלולים להשפעה לרעה. כאשר פג תוקפו של כרטיס אשראי או שאין בו צורך עוד מסיבה כזו או אחרת, הוא בדרך כלל מושלך לפח. כרטיסים אלה אינם מתכלים ותהליך הפירוק שלהם במזבלה עשוי להימשך מאות שנים. כאשר שורפים כרטיסי אשראי הם משחררים לאוויר כימיקלים רעילים, שעלולים להזיק לבריאות האדם ולסביבה. גם בתחום זה מאסטרקארד עשתה מאמצים. לדוגמה, החברה שיתפה פעולה עם ארגונים המתמחים במיחזור ובסילוק בטוח של פסולת אלקטרונית. כמו כן, היא השיקה תוכנית בשם "Project Connect", שמטרתה לספק לקהילות מוחלשות גישה לשירותים פיננסיים תוך מזעור ההשפעה הסביבתית של הפעילות.

לסיכום

אנחנו מקווים שכעת אתם מודעים קצת יותר לאופן שבו כרטיסי האשראי שלכם מזיקים לסביבה. מאסטרקארד וחברות אחרות בתחום התשלומים עוסקות בנושא, אך יש עוד דרך ארוכה להפיכת הכרטיסים לידידותיים לסביבה. כצרכנים, אתם יכולים לעזור על ידי בחירה באפשרויות תשלום בנות קיימא יותר, כגון ארנקים דיגיטליים או כרטיסי אשראי מתכלים.