איך הפכה השכחה לתופעה פופולרית ולא מזיקה?

כולם שוכחים דברים כל הזמן. לפעמים דברים קטנים וחסרי משמעות כמו לקנות חלב בדרך הבייתה, ולפעמים דברים קצת יותר רציניים כמו את הסיסמה לתיבת המייל. במקרים אחרים אנחנו שוכחים דברים ממש חשובים כמו את המפתחות של האוטו או להאכיל את הכלב

חדשות כיפה תוכן שיווקי 26/01/23 18:43 ד בשבט התשפג

איך הפכה השכחה לתופעה פופולרית ולא מזיקה?
צילום: shutterstock

כולם שוכחים דברים כל הזמן. לפעמים דברים קטנים וחסרי משמעות כמו לקנות חלב בדרך הבייתה, ולפעמים דברים קצת יותר רציניים כמו את הסיסמה לתיבת המייל. במקרים אחרים אנחנו שוכחים דברים ממש חשובים כמו את המפתחות של האוטו או להאכיל את הכלב.

השכחה היא תופעה שמאז ומעולם התרחשה, אך בשנים האחרונות היא צוברת תאוצה והופכת אט אט למובנת מאליה. יש לכך שתי סיבות עיקריות:

  1. קל יותר לשכוח

בכל יום אנו נחשפים לאלפי מסרים, אם לא מיליוני מסרים. מזג האוויר הוא מסר שהגוף קולט, שלטי חוצות הם מסרים שתופסים את תשומת ליבנו. הטלפונים הרוטטים, הרמזורים המתחלפים, השריקה של הקומקום וכל דבר אחר שמגרה את החושים שלנו, הוא מסר. בין ים המסרים הבלתי נגמר וחסר האיזון הזה, אנו צריכים להתרכז מאוד כדי לזכור דברים אחרים. ככל שיהיו יותר מסרים, כך יהיה קשה יותר לסנן מתוכם את מה שחשוב, ולכן בימינו – קל יותר לשכוח.

  1. נוח יותר לשכוח

האנושות כמו האנושות, הופכת את החיים שלה לקלים יותר בכל מובן אפשרי. לכן יש היום הרבה פתרונות, רשתות ביטחון ודרכים יצירתיות להיזכר בדברים, גם אם שכחנו אותם. במילים אחרות, זה כבר לא כל כך נורא לשכוח דברים, כי בקלות אפשר לתקן או להיזכר בהם במהירות. הנה כמה דוגמאות שיוכיחו כי היום נוח לנו יותר לשכוח:

הרשת החברתית שהופכת אותנו לחברים טובים יותר

רוב האנשים מאוד שמחים לגלות שהחברים והמשפחה שלהם זוכרים את תאריך יום ההולדת שלהם. אבל לא תמיד זה קורה. כדי למנוע מצבים כאלו, הרשת החברתית פייסבוק מתריעה לנו בכל יום מי מהחברים שלנו חוגג יום הולדת. בהנחה וכל החברים והמשפחה שלכם מקושרים אליכם בפייסבוק, אין סיכוי שתשכחו את תאריכי יום ההולדת שלהם.

האפליקציות שמחפות עלינו בקופה

יצא לכם פעם לצאת לדייט, למפגש חברים, או אפילו למכולת ולשכוח את הארנק בבית? אולי יצאתם לסיבוב עם הכלב ונזכרתם שחסר חלב אבל הארנק לא עליכם? היום לא באמת צריך את הארנק כדי לשלם. אפליקציות רבות מציעות שירות שנקרא ארנק דיגיטלי, שאיתו אפשר לשלם על ידי הצמדת המכשיר לקורא הכרטיסים. כל מה שצריך לעשות בשביל לפתוח ארנק דיגיטלי זה רק להוריד את האפליקציה, ולהפסיק לדאוג מלהשאיר את הארנק בבית.

מועדון הלקוחות שמזכיר לנו הטבות שלא מימשנו

כמעט לכל מותג או עסק יש כיום מועדון לקוחות שמקנה הטבות שונות במהלך השנה כמו מבצעים מיוחדים לחברי מועדון, הטבת יום הולדת, יום נישואין וכדומה. ההטבות האלה בדרך כלל תחומות בזמן, מה שמאלץ אותנו לזכור לממש אותן במגבלה מסוימת. עם זאת, כבר הסכמנו שקל לשכוח, ולכן הרבה ממועדוני הלקוחות האלו מזכירים דרך המייל או בעזרת הודעות SMS, שמחכים לנו מבצעים או מתנות בחנות. 

הטיימר – חברו הטוב של האדם

לכל אחד מאיתנו יש טיימר במכשיר הסלולרי, אבל גם אותו אפשר לפעמים לשכוח להפעיל. כדי שיהיה לנו יותר נוח לשכוח, המצאנו במהלך השנים מוצרים שלא מצריכים מאיתנו הפעלה מיוחדת של טיימר, אלא רק פעם אחת שבה נגדיר להם זמנים. המוצרים האלו הם בדרך כלל מוצרי חשמל כמו תנור, טוסטר, מצנם, אך ישנם גם פתרונות אחרים כמו דודי חשמל, מחשבי השקיה ועוד. הטיימר המובנה של המכשירים האלו חוסך לנו הרבה יותר מחשבון חשמל, אלא גם אירועים כמו שריפות. הטיימר הופך את השכחה לתופעה שכיחה אך לא מזיקה, ממש כמו שאר הדוגמאות הקודמות ועוד רבות אחרות.