מי דואג שקול התורה ימשיך להישמע במערת המכפלה?

מוסדות מערת המכפלה שומרים על הנוכחות היהודית במערת המכפלה בחברון במשך כל ימות השנה, כבר למעלה מ-20 שנה. לקראת 'שבת חברון' בה יפקדו רבבות את חברון, הם יוצאים בגיוס המונים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 19/10/21 11:42 יג בחשון התשפב

מי דואג שקול התורה ימשיך להישמע במערת המכפלה?
צילום: מוסדות מערת המכפלה

לאחר מלחמת ששת הימים, ממשלת ישראל נמנעה מחידוש ההתיישבות בחברון, אך לאחר לחצים כבדים, חודשה בהדרגה ההתיישבות היהודית בחברון עצמה, תוך התנגדות קשה של ערביי העיר ופיגועי טרור רבים. מוסדות מערת המכפלה פועלים במקום כבר למעלה מ-20 שנה מחזקים את הנוכחות היהודית לאורך כל שעות היום. המוסדות מחיים את מערת המכפלה ושומרים על האחיזה היהודית. 

שבת "חיי שרה" היא יום חגה של העיר חברון ומסורת של עשרות שנים. הרחובות מתמלאים ביהודים שמתארחים במקום, סופגים את קדושת המקום, את האווירה המיוחדת ומתפללים בקברי האבות וסועדים את סעודות השבת בחברון.

ישראל ברמסון, מנכ"ל מוסדות מערת המכפלה, העוסק בכל ימות השנה בפעילות במערת המכפלה, משתף: "למרות השנה הקשה שעברה עלינו בעקבות הקורונה, אנחנו לא מוותרים והפעילות רק מתגברת". במסגרת פעילות המוסדות פועלים הארגונים: כולל מערת המכפלה המפעיל מספר מסגרות הפעילים כמעט בכל שעות היממה, תלמוד תורה בשיטת הרב זילברמן הפועל כל ימות השנה, הכנסת אורחים חברון הדואגת שבעה ימים בשבוע למבקרים המגיעים למערה, ו"קפה הכי אחי", הדואג לאלפי חיילי צה"ל המשרתים בכל יהודה ושומרון וחברון בפרט. 

הפעילות במערת המכפלה מתחילה כבר ב"כולל חצות" הפועל בסמוך למערה מחצות הלילה ועד אור הבוקר. בשעה 04:00 לפנות בוקר, עם פתיחת המערה, האברכים מגבירים את קול התורה במערה ומידי בוקר אף מתקיימת אמירת כל ספר התהלים על ידי קבוצת תהלים באולם יעקב. לאחר מכן, בשעות הבוקר מתחיל לפעול במקום תלמוד התורה עם קול לימודם של תינוקות של בית רבן ובהמשך מתחדש לימוד התורה של כולל לימוד, לאנשי גיל הזהב, עד לשעות הצהריים. בנוסף, מפעילים המוסדות כולל בוקר בקבר ישי ורות ללימוד פנימיות התורה, וכן כולל ערב בציון הרבנית מנוחה רחל שבבית העלמין העתיק בחברון.

במסגרת פעילות מוסדות מערת המכפלה פועל תלמוד תורה המחזק את הנוכחות על קברי האבות. הילדים לומדים ומתפללים בשעות הבוקר במערת המכפלה, ולאחר מכן ממשיכים את לימודם במבנה התלמוד תורה בקרית ארבע.

צילום: מוסדות מערת המכפלה

המוסדות מפעילים גם את הכנסת אורחים חברון, וממשיכים בדרכו של אברהם אבינו, בדאגה לרבבות המגיעים למערת המכפלה. במקום יש באופן קבוע פינת קפה, שתייה קרה וכיבוד לאורך כל שעות היום. בנוסף, הכנסת אורחים חברון דואגת לארוחות חמות בימות החול ובעריכת קידושים וסעודות בשבתות. בחגים מתקיימים במערה קידושי ענק ובשבת "חיי שרה" מתקיים הקידוש הגדול ביותר בשנה. 

ברוך מרזל, איש חברון וממקימי המוסדות מספר לנו: "הגעתי לחברון לפני 36 שנים. המערה הייתה שוממה ולא יכולתי להישאר אדיש. מצד אחד התחלתי בעידוד הגעתם של אדמו"רים, רבנים, אישי ציבור ומבקרים לחברון, ובשביל הנוכחות הקבועה במקום, ביחד עם חברי ישראל ברמסון הקמנו את מוסדות מערת המכפלה. מערת המכפלה היא מקום  קבורת אבותינו הקדושים, והמוסדות מעניקים למקום חיים. היום בזכות התלמוד תורה והכוללים הפועלים במקום, קול התורה נשמע על פתחו של גן עדן".

בשנתיים האחרונות בעקבות מגפת הקורונה המוסדות זקוקים לסיוע כדי להחזיק ולהגדיל את הפעילות החשובה שלהם. "יצאנו בקמפיין גיוס המונים כדי שקול התורה לא ייפסק", אומר ברמסון. "אני קורא לכל עם ישראל לקחת חלק ואנו נדאג שתלמידי חכמים יראי ה' יתפללו בשבת "חיי שרה" על קברי האבות בחברון".

מחבקים את חיילי צה"ל

בכל נסיעה בסביבות העיר חברון אפשר לראות את ניידת הפינוקים של "קפה הכי אחי" שכל חייל מכיר מהשירות הצבאי. הניידת פעילה במשך כל השבוע למען חיילי צה"ל, בקיץ ובחורף, במצבי חירום ובשגרה.

"קפה הכי אחי, לא מסתיים רק באוכל ושתייה. מידי פעם אנחנו מארגנים ערבי 'על האש' לפלוגות השונות. ארגון הכנסת אורחים דואג לסעודות שבת וחגים באופן קבוע לחיילי צה"ל המשרתים בחברון", מספר ברמסון.

לקראת שבת חברון רבנים רבים קראו לסייע למוסדות. הרב דוב ליאור, רבה של קרית ארבע יצא בקריאה פומבית לעם ישראל: "יש ענין לעזור ולתמוך כדי שקולה של תורה ישמע על קברי אבותינו הקדושים". הרב בניהו שמואלי הצטרף לקריאתו של הרב ליאור ואמר: "כל מי שתורם למוסדות מערת המכפלה אשרי חלקו ויזכה לישועות גדולות". 

היו שותפים בשמירה על מערת המכפלה ועיר האבות ותזכו לישועות לקראת שבת חיי שרה