אוטו על בטרייה - איך זה עובד?

הדיבור על רכבים חשמליים חזק מתמיד, וכל מי שמתעניין בתחום בודק יתרונות, חסרונות ושיקולים שונים. אבל מה אתם יודעים על הנושא ואיך באמת עובדות הסוללות מתחת למכונית? הנה כל התשובות

חדשות כיפה תוכן שיווקי 20/04/21 13:02 ח באייר התשפא

אוטו על בטרייה - איך זה עובד?
צילום: pixabay

בסוף שנת 2020 היו זמינים בישראל 17 דגמים של רכבים חשמליים, אך הרשימה הזו עומדת לגדול משמעותית לאורך 2021 והשנים שיגיעו אחריה. אז מצד אחד, כולם סביבנו מדברים על רכבים חשמליים. מצד שני, הענף נמצא בתחילת דרכו.

בעוד למשל בארצות הברית או במדינות אירופה כבר יש נתונים שמראים מכירות גבוהות יותר של רכבים חשמליים מכל סוג אחר של רכב – לרבות רכבי בעירה פנימית או פלאג אין – הרי שכאן אצלנו זה עדיין לא ככה. חוץ מזה, האם אתם באמת יודעים איך רכב חשמלי עובד?

כמו הסוללות של הנייד, רק יותר גדול ובטיחותי

רכב חשמלי מבוסס על אנרגיה חשמלית בלבד. המקור של האנרגיה החשמלית הוא סוללות, שאותן ממקמים בתחתית הרכב. את הסוללות גם צריך להטעין באמצעות כבל חשמל, עם זמני טעינה שתלויים בהספק ובסוג הרכב. חוץ מזה, כדאי להזכיר את היתרונות של רכב חשמלי מבחינת חיסכון בעלויות נסיעה, טיפולים ורישוי.

לשם השוואה, רכב היברידי כבר משתמש בשני מנועים – אחד חשמלי ואחד בנזין. כמו כן, יש הבדל בין רכב היברידי רגיל עם סוללה קטנה, לבין רכב פלאג אין עם נפח סוללה גדול ומנוע חשמלי דומיננטי שמסוגל להניע את הרכב בצורה עצמאית לחלוטין וללא תלות במנוע הבנזין.

כאן המקום להזכיר שהמנוע החשמלי כבר משמש אותנו תקופה ארוכה בתחומים רבים נוספים. בגלל שתפקידו לתרגם את אנרגיית החשמל לאנרגיה תנועתית, יש לו תפקיד קריטי באופן שבו חשמל יוצר תנועה: הזרם החשמלי עובר דרך חוט חשמל אל גוש גרפיט ("מברשת"), המברשת מעבירה את הזרם למחלף שמכיל טבעות חצי מעגליות והמחלף מחובר לעוגן – שזהו סליל חוטי חשמל.

מה יש מתחת למכסה המנוע?

מבחינה טכנית, בכל רכב חשמלי יש כמה מרכיבים משמעותיים: המנוע, הסוללה, החיבור, המרה לחשמל DC ,סוללת עזר, קירור תרמי ובקרת כוח אלקטרוני. את המרכיבים השונים ניתן לראות ברוב דגמי הרכבים וכדאי להכירם.

כך לדוגמא המנוע החשמלי מניע את גלגלי הרכב ומוגדר כמנוע גרירה, בעוד הסוללה היא ספק האנרגיה להפעלת המנוע. את הטעינה מבצעים באמצעות חיבור השקע לעמדת הטעינה, בעוד המרה מזרם חילופין ל-DC היא זו שמאפשרת לבטריות להשתמש באנרגיה שהתקבלה.

סוללת עזר מספקת אנרגיה ליתר המרכיבים ברכב החשמלי למעט המנוע – לעומת מערכת הקירור התרמית שמגנה עליו מפני התחממות יתר. לבסוף, יש את בקרת הכוח האלקטרוני שאחראי על כמות האנרגיה שמועברת אל המנוע, על מהירות המנוע ועל מהירות הנסיעה.

איך כל זה משפיע על התחזוקה?

השאלה איך עובדת מכונית חשמלית חשובה עבור מי שרוצה לתחזק אותה בצורה נכונה. כיום כבר ברור שאחד היתרונות הגדולים של רכבים חשמליים בא לידי ביטוי בתחזוקה יחסית זולה ונגישה, אך עדיין חשוב לדעת איך עושים את זה.

מומלץ מאוד ללמוד ולהכיר כל סוג של רכב חשמלי על בסיס הנחיות היצרן. במקביל, ניתן להתייעץ עם בעלי מקצוע ולפנות אל מי שמתמחה בכך. אם רוצים להפיק את המרב מהמנוע ולשמור על הערך של הרכב, חשוב ללמוד איך להטעין אותו ואיפה לעשות את זה. היתרון הוא שבאמצעות השקעה של קצת זמן, נוכל להתרגל לרכב החשמלי וליהנות מאפשרויות נסיעה שכבר לא כרוכות בעצירה בתחנת דלק – אלא בחיבור לעמדת טעינה ייעודית.