התחתון, האמצעי והעליון – קווים לדמותו של כאב הגב

למי שיצא לחוות כאבי גב, יודע שמדובר במטרד לא פשוט שמגביל ומקשה על אורח החיים היום יומי. אז מה הסיבות לכך? מה יש לעשות כשיש כאבים באזורים השונים? ומה הם הקווים האדומים שיש לשים לב אליהם לפני שנהיה מאוחר מדי?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 04/01/21 17:36 כ בטבת התשפא

התחתון, האמצעי והעליון – קווים לדמותו של כאב הגב
כאבי גב, צילום: pixabay

אין אדם בעולם שלא חווה בשלב כזה או אחר של חייו כאבי גב. הגב הוא החלק האחורי של הגוף, והוא מורכב משרירים ורצועות, שמהווים את עמוד הציר המרכזי של תנועת הגוף שלנו. במרכז הגב ניצבים עמוד השדרה וחוט השדרה, מרכז העצבים המרכזי של הגוף. מערכת עדינה כל כך וחשובה כל כך, הנפרשת על שטח פנים רחב, עומדת בעומסים ובלחצים משמעותיים, ולעתים קרובות אנו חווים בה כאב. עם זאת, הכאבים הללו שונים אלה מאלה, וגם הסיבות ודרכי ההתמודדות עימם שונים.

כאבים בגב התחתון – סיבות ודרכי התמודדות

כאבי גב תחתון הם תלונה שכיחה של רבים מאוד מאתנו, והם מהווים את אחת הסיבות השכיחות ביותר לפנייה לרופא המשפחה. את כאבי הגב התחתון נהוג לסווג ולהבדיל זה מזה בהתאם לגורם להם, או בהתאם למערכת שנפגעה ומובילה לכאבים.

הסיבה השכיחה ביותר לכאבי גב באופן כללי ולכאבים בגב התחתון בפרט היא סיבה שרירית – שריר תפוס או מתוח, שנגרם בדרך כלל כתוצאה מאימון גופני, שאחריו לא בוצעו מתיחות, או שהשריר לא התחמם מספיק לפניו. גם עבודה מאומצת עם משקלים כבדים, חבלות ונפילות ויציבה לא נכונה לאורך זמן (למשל, תלמידי ישיבה שיושבים רוב שעות היממה) יכולים להוביל לכאבים בגב התחתון. אלה הם כאבים שעל פי רוב חולפים תוך ימים ספורים במנוחה, ומבחינת טיפול - הדבר היחיד שמומלץ לעשות הוא לשכך את הכאבים באופן מקומי באמצעות משחה.

סיבה שכיחה נוספת לכאבים בגב התחתון היא פריצת דיסק – זהו מצב שנגרם בדרך כלל כתוצאה מעודף משקל ועומס רב על הגב התחתון. מדובר במצב כרוני שצריך להתמודד איתו באופן קבוע, שכן לא נראה שניתוח משפר בצורה משמעותית את הסימפטומים. במצב זה יש לבצע פיזיותרפיה, לשמור על שגרה של פעילות ושל תנועה, וכדאי להימנע מישיבה ממושכת ומנוחה. גם הורדה במשקל עוזרת באנשים במשקל עודף משמעותי.

סיבה שחשוב מאוד להכיר היא דלקות – מצב שבו יש דלקת באזור הגב התחתון שגורמת לכאבים. הדלקות האלה יכולות להיות זיהומיות – כתוצאה מחיידק שיוצר זיהום מקומי, ובדרך כלל ילוו גם בחום. מאידך, הן יכולות להיגרם גם כתוצאה ממחלה כרונית. מחלות אלה, דלקות פרקים כרוניות, מחייבות טיפול תרופתי והתנהגותי קבוע, ואם אתם סובלים מכאבים כרוניים מלווים בסימפטומים נוספים שאינם חולפים – חשוב מאוד להיבדק.

כאבים בגב העליון והמרכזי – סיבות ודרכי התמודדות

הגב העליון והמרכזי פחות פגיע לכאבים מהגב התחתון, וברוב הגדול של המקרים הכאבים בו הם כאבי שרירים בלבד. גם כאן, יציבה לא נכונה ונשיאת משקלים גדולים, מעלות את הסיכון לכאבים. אנשים נוספים שסובלים מכאבים אלה באופן קבוע הם אלה שיושבים חלק גדול מהיום, וכן נשים בעלות חזה גדול שמפעיל יותר עומס על הגב האמצעי והעליון. פיזיותרפיה , שינוי אורח חיים והקפדה על פעילות – אלו הן הדרכים היחידות למניעה וטיפול במצב זה.

מה הם דגלים אדומים שעלינו להכיר בנוגע לכאבי גב?

כאמור, מרבית כאבי הגב הם חולפים ופשוטים ולא דורשים טיפול מיוחד. עם זאת, יש "דגלים אדומים"

שחשוב להכיר בנוגע לכאבי גב, שאם אתם או מי מסביבתכם חווים במקביל לכאב הגב – כדאי מאוד לפנות לרופא המשפחה שלכם. הדגלים האדומים האלה כוללים בין השאר:

  • אובדן תחושה או כאבים משמעותיים בגפיים.
  • חום גבוה המלווה את כאב הגב.
  • כאבים חזקים ועקביים שלא מוקלים במנוחה או בטיפול רגיל.
  • קוצר נשימה וכאבים בסרעפת.
  • תחושה של בלבול, פרכוס או אובדן הכרה.

דגלים אדומים אלה יכולים להצביע על מצבים מסכני חיים, כמו גם על מצבים כרוניים חמורים שדורשים טיפול קבוע. אם אתם או מישהו מהקרובים אליכם מציגים אחד או יותר מהסימפטומים האלה בנלווה לכאבי הגב – פנו במהירות לקבלת טיפול רפואי.

במרבית כאבי הגב ניתן לטפל ואת מרבית המקרים אפשר לשפר – אל תיכנעו לכאב, ופנו לטיפול הולם.