איחוד קרנות השתלמות: התמונה השלמה

קרנות השתלמות נהנות מהטבות מס אשר הופכות משמעותיות ככל שנחסוך בהן לטווח זמן ארוך יותר. כדאי לעקוב ולדעת היכן נמצאות כל קרנות ההשתלמות שפתחתם (או שהמעסיק פתח עבורכם) לאורך השנים, ולשקול היטב כיצד להשתמש בהן בתבונה כדי למצות את הטבות המס הקיימות

חדשות כיפה דסי ניר, תוכן שיווקי 22/11/20 18:46 ו בכסלו התשפא

איחוד קרנות השתלמות: התמונה השלמה
צילום: shutterstock

קרן השתלמות היא אחד מאפיקי החיסכון האטרקטיביים ביותר בשל הטבות המס המשמעותיות הגלומות בה. במקרים רבים מצטברות לנו לאורך השנים כמה קרנות השתלמות שנפתחו בנסיבות שונות. אלה יכולות להיות קרנות שנפתחו לאחר שעברנו מקומות עבודה, אם עברנו ממצב של עובדים שכירים לעובדים עצמאיים או פשוט בגלל שחשבנו לפצל לחשבונות חיסכון נפרדים במטרה לאפשר לעצמנו גמישות רבה יותר בעת משיכת הכספים מהקרנות. אם גיליתם שגם לכם יש כמה וכמה קרנות השתלמות כדאי להקדיש מחשבה למה שאפשר לעשות איתן ומה הן היתרונות של איחוד הקרנות אל מול הפיצול שלהן.

לרכז את קרנות השתלמות – תחת קורת גג אחת

שוק העבודה היום דינמי הרבה יותר מבעבר ורובנו צפויים להחליף לאורך השנים כמה וכמה מקומות עבודה ואולי אפילו מקצוע. חלקנו נשלב גם בין עבודה כעובדים שכירים ועבודה בעסק עצמאי. מעברי העבודה התכופים מובילים במקרים רבים לפתיחת קרנות השתלמות חדשות, לפעמים אפילו בלי שהבנו עד הסוף או בלי שממש תכננו כך. יתכן שקרנות ההשתלמות הללו מנוהלות בחברות שונות ובמסלולי השקעה שונים. עובדה זו עשויה להקשות עלינו לעקוב אחר מצב החסכונות שלנו בקרנות ההשתלמות ובחלק מהמקרים אף לזכור שהם קיימים.

כדי לאתר את כל קרנות ההשתלמות שקיימות על שמנו, נוכל להיעזר באתר ״הר הכסף״ של משרד האוצר. שם נוכל לקבל רשימה של כל החברות שבהן יש לנו חסכונות פנסיוניים: קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וביטוחי מנהלים. כדי לקבל מידע מפורט על כל קרנות ההשתלמות שיש לנו בכל חברה, כדוגמת היקף החיסכון שצברנו או מסלול ההשקעה שבו מנוהלים הכספים, נוכל לפנות לחברה המנהלת ולקבל את המידע הדרוש לנו. ניתן גם להיעזר באתר המסלקה הפנסיונית כדי להזמין דוח מפורט עם כל החסכונות הקיימים עבורנו בעלות נמוכה יחסית.

לאחר שאיתרנו את כל קרנות ההשתלמות שלנו, נוכל להחליט אם נרצה לרכז אותן ולהעביר את כולן לניהול של חברה אחת. ריכוז קרנות ההשתלמות כך שכולן ינוהלו במקום אחד, יקל עלינו לעקוב אחרי מצב החיסכון והסכומים שעומדים לרשותנו, ויעזור לנו לקבל החלטות על מסלולי ההשקעה הרצויים תוך הסתכלות על התמונה המלאה.

חשוב להבין שלכל קרן השתלמות עשוי להיות וותק שונה, מעסיק רשום שונה ואולי אף מעמד שונה שלנו (שכירים או עצמאים). על כן, יתכן שהחברה המנהלת את קרנות ההשתלמות תמשיך לשמור על רישום נפרד לכל קרן גם לאחר העברת כל קרנות ההשתלמות לניהולה. גם אם המידע נשמר ברשומות נפרדות, קל יותר להבין מתוכו את התמונה המלאה כשכל הקרנות מרוכזות במקום אחד.

החלת ותק בקרנות השתלמות

עד כה דיברנו על מקרה של פתיחה לא מכוונת של קרנות השתלמות נפרדות, אך ישנם מקרים שבהם דווקא נעדיף לפתוח קרן השתלמות חדשה במקום להמשיך להפקיד בקודמת. כספי החיסכון בקרן ההשתלמות הופכים להיות נזילים למשיכה בפטור ממס לאחר 6 שנים ממועד ההפקדה הראשונה לקרן. בנסיבות מסוימות הכסף יהיה נזיל כבר לאחר 3 שנים. כדי להימנע מממשיכה מוקדמת של קרן לא נזילה ותשלום מס, שעשוי להגיע גם עד 47% מהחיסכון (לפי מדרגת המס המקסימלית) בתנאים מסוימים, נוכל לבצע הליך המכונה החלת ותק.

כדי להחיל ותק נצטרך קרן השתלמות אחת שכבר צברנו בה את הוותק הנדרש של שש שנים למשיכת הכספים והיא נזילה, וקרן נוספת בה הוותק נמוך יותר והכספים עדיין לא נזילים למשיכה. במצב כזה נוכל לבקש להחיל את הוותק של הקרן הוותיקה על הקרן הצעירה. על בסיס הוותק של הקרן הוותיקה נוכל לבקש למשוך גם את כספי הקרן הצעירה בפטור ממס. לאחר משיכת הכסף מקרן ההשתלמות, גם אם משכתם רק חלק מהכסף, לא תוכלו להשתמש שוב בקרן הוותיקה להפקדות נוספות או לביצוע תהליך נוסף של החלת ותק. לתהליך החלת ותק יש גם כמה תנאים נוספים שנצטרך לעמוד בהם כמו למשל שלפחות אחת הקרנות היא חיסכון במעמד של עובד שכיר.

יש מי שפותחים קרן חדשה מדי שנה כדי שבחלוף השנים תהיה להם תמיד קרן שתוכל לשמש לביצוע החלת ותק גם על קרנות צעירות יותר, וכך תאפשר גמישות מירבית במשיכת כספים מקרנות ההשתלמות במועד המתאים. זה המקום לציין כי בעקבות משבר הקורונה, ישנה הוראת שעה המאפשרת משיכה חלקית של כספי קרנות ההשתלמות גם בוותק נמוך יותר, בכפוף לעמידה בתנאים מסוימים.

היתרונות של קרן ההשתלמות הולכים ומתעצמים בחיסכון לטווח ארוך

בין אם תבחרו לרכז את קרנות ההשתלמות שלכם תחת חברה מנהלת אחת (או בית השקעות אחד) או לפתוח קרן חדשה להפקדות, חשוב שתבינו היטב את היתרונות של מכשיר זה. קרן השתלמות מאפשרת חיסכון עם פטור מלא ממס רווחי הון על הפקדות עד התקרה הקבועה בחוק שמתעדכנת מדי שנה. אם הנכם עובדים שכירים, חלק ההפקדה שעל חשבון המעסיק לא נחשב כהכנסה שעליה תידרשו לשלם מס הכנסה. אם אתם עצמאים, תוכלו לדווח על ההפקדות שלכם לקרן ההשתלמות כהוצאה מוכרת עד התקרה השנתית הקבועה בחוק וכך להקטין את ההכנסה החייבת במס הכנסה. להטבות אלה יש משמעות כלכלית עצומה, והן הולכות וגדלות ככל שהשנים חולפות.

ככל שאתם נמנעים ממשיכת קרן ההשתלמות וממשיכים לחסוך בה למשך שנים ארוכות, הטבות המס הגלומות בקרן ההשתלמות למעשה הולכות וגדלות בשל אפקט הריבית דריבית. על כל שקל שחסכתם וצבר תשואה פטורה ממס שממשיכה להיות מושקעת בקרן, תוכלו ליהנות מתשואה נוספת גם בשנה שלאחר מכן. בחיסכון למשך עשרות שנים ההטבות הללו יכולות להגיע גם לסכומים של עשרות אלפי שקלים, בהתאם לגובה החיסכון שצברתם בקרנות ההשתלמות שלכם. קרן ההשתלמות שלכם יכולה להיות כרית הביטחון שלכם ליום סגריר ואפילו כהשלמה לקצבת הפנסיה שתוכלו לקבל בגיל הפרישה.