גבר - חשבת פעם מה המקום שלך במשוואה הזוגית?

לפני שנים, הכרתי מישהו שסיפר לי על המוטו שלמד מאביו: 'תמיד תאמר לאשתך-את צודקת ואני טועה'. אבל כבר אז, זה לא נשמע לי טוב. לא הצלחתי להבין איפה נכנס הצד של הגבר בתוך הזוגיות? איפה נשמע הקול שלו?

חדשות כיפה יהונתן ויסכה שומר 23/07/20 20:53 ב באב התשפ

גבר - חשבת פעם מה המקום שלך במשוואה הזוגית?
יהונתן ויסכה שומר, צילום: יהונתן ויסכה שומר

לפני תקופה שנראית כמו גלגול חיים שלם אחורה, הדרכתי קבוצות של תגלית בעיקר מצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה). זו הייתה עבורי תקופה של מפגש עם התרבות שאנחנו הישראלים משקיעים המון מאמץ להידמות לה, והם (החבר'ה מתגלית) לעומת זאת, מתים עלינו הישראלים.

באחד הטיולים במדבר בשיחה קלה עם בחור ג'ינג'י מלוס-אנג'לס קליפורניה, הוא שיתף אותי במוטו שלמד מאביו לגבי זוגיות – "תמיד תאמר לאשתך: 'Sorry dear, you are right and I'm wrong' (סליחה יקירתי, את צודקת ואני טועה...)." אני לא עסקתי אז בזוגיות באופן מקצועי, אבל זה לא נשמע לי טוב. מה עם המקום שלך כגבר? מה עם הקול שלך? מה עם מה שחשוב לך? איפה הצד שלך במשוואה הזוגית? 

זה ממש התחבר לי עם תפיסת ה"פוליטיקלי קורקט" איתה הם באו. ה"קורקט" (נכון/תקין) יש בו "אפליה מתקנת" כלפי אותם שרואים עצמים כמדוכאים (מתקנת? איך מתקנים ע"י היזק לצד השני?). מין תחושה שאני כגבר– צריך לתת את הדין על דורות של קיפוח ודיכוי... ועליי לשתוק, ולקבל את העונש הקולקטיבי בין-דורי הזה.

היום אני לא עוסק בפוליטיקה כלל (זה למשל נושא שיסכה ואני באופן מודע לא משוחחים עליו), היום אני מחפש את האיזון הזוגי העדין וההרמוני. וגם כאן, אני רואה שנוצרה איזו אמונה בעולם, שרגש בכלל, וזוגיות בפרט, זה "עסק נשי". ואנחנו הגברים, צריכים ליישר קו עם התפיסה הנשית הצודקת.

אני שומע אמירות (שבקלות חורגות מתחום התקינות בשיחה) ש"גבריות נמצאת על הרצף האוטיסטי", שגברים הם "נכים רגשית", אמירות שמייצרות דה-לגיטימציה לילד או נער להיות רגיש או לבטא רגש כדי לא להיחשב "נשי", קל וחומר לגבר בוגר.

גם בשדה האינטימיות הגופנית, גבר מצופה חברתית "לשחר לטרף", לספק צרכים. לא פלא שזה מייצר תקלות בלי סוף. רוב הגברים בכלל לא מודעים למה הם באמת זקוקים בקשר, הן הרגשי והן הגופני (שהם באמת אחד).

בשנה החולפת זכינו להכשיר באוניברסיטת בר-אילן קבוצה מופלאה של אנשים ונשים – מנחים למיניות בריאה בזוגיות. במעגל הסיום של הקורס, אחד הקולות הבולטים, היה של הנשים הרבות, שהודו על שזכו לשמוע לראשונה בחייהן את הקול הגברי הבריא, ועל כך שזה ממש מחייה נפשות.

ובחזרה לסלוגן המתנצל – "אני טועה ואת צודקת...", אני רוצה להציע כיוון מעט שונה: You are right, but I'm not wrong (את צודקת, אך אני לא טועה). העולם כבר זקוק לאמת הכוללת, המכילה את הקצוות. ובשדה הזוגי והאינטימי, לא נוכל למצוא מנוחה ונעימות בלי הקולות הנשיים והגבריים גם יחד. שניהם צודקים, שניהם מביאים משהו חיוני למרחב. בלי האחד, גם השני חסר. 

הקשיבו בחמלה זה לזו. ראו את ההיגיון זה בדבריה של זו, וזו בדבריו של זה. התשובה תמיד נמצאת לא בפשרה שביניכם, אלא בשלם שבו נמצאים שניכם.

 

הכותבים: יהונתן ויסכה שומר - בעלי "כלים שלובים", מרכז להתפתחות אישית וזוגית.

מוזמנים להצטרף לקבוצה הנקראת "עונג שבת זוגי". לקבלת קישור הצטרפות לקבוצת הוואצאפ, שלחו בקשה לכתובת המייל: orpnimi1@gmail.com

 

לטורים קודמים

 

 

 

פרויקט הקיץ של כיפה בעיצומו! אם עדיין לא בחרתם את ספרי הנוער האהובים עליכם, היכנסו, דרגו, ואולי תזכו במארז ספרים במתנה.