כדי להזדקן באושר אתם צריכים להשקיע דווקא בדבר הקשה מכל

החוזקות הנמצאות בתוכי יש בהם כדי לשפר את הזוגיות שלי. כיצד להביא את הזוגיות להשפעה מרבית על בריאות טובה, ומה הן החוזקות המשמעותיות שמשפיעות על זוגיות מיטיבה

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 16/04/23 12:45 כה בניסן התשפג

כדי להזדקן באושר אתם צריכים להשקיע דווקא בדבר הקשה מכל
זוגיות משפרת את הבריאות , צילום: shutterstock

אם יבקשו מכל אחד מאיתנו לעשות רשימה של הדברים שהיה עושה כדי למקסם את בריאותו, סביר להניח שהזוגיות לא תהייה אחד המרכיבים הכלולים ברשימה הזאת וחבל. באוניברסיטת הרווארד נעשה מחקר שנמשך 75 שנים, בו בדקו מה מביא אנשים  להיות מאושרים ובריאים יותר. לאורך כל שנים הללו העבירו לנחקרים סדרה של בדיקות רפואיות, פסיכולוגיות והמון תשאולים בהם נשאלו לגבי אורח חייהם, ההישגים שלהם, איכות חיי הנישואין, שביעות רצון מהעבודה, פעילות חברתית, הרגלי אכילה ושינה, ספורט וכושר, לשם כך הנחקרים עברו כל שנתיים בדיקות רפואיות מקיפות. 

החוקרים מצאו שלושה גורמים עיקריים שמשפיעים על בריאות מטיבה:

1. יחסים קרובים- אנשים הקרובים לחברים ולמשפחה נטו לחיות זמן רב יותר ונמצאו כבעלי בריאות גופנית ונפשית טובה יותר מאנשים בודדים.

 2. איכות מערכת היחסים- טיב היחסים ומידת שביעות הרצון מהם משפיעה על הבריאות. אנשים שהביעו שביעות רצון ממערכת היחסים שלהם בגיל חמישים נכללו בקבוצה שהפגינה את הבריאות הטובה ביותר בגיל שמונים.

3. מערכת יחסים טובה מגנה על המוח- אנשים שנמצאים במערכות יחסים טובות ותומכות, כאלו שיש להם על מי לסמוך, הראו יכולות קוגניטיביות גבוהות יותר וזיכרון חד יותר לאורך זמן.

תוצאות המחקר הפתיעו, משום שהן הראו באופן חד משמעי כי אנשים החיים במערכת זוגית טובה ואיכותית חייהם בריאים יותר, הם מאושרים יותר וחיים טוב יותר. לכן מי שרוצה להזדקן באושר ובבריאות צריך להשקיע במערכת הזוגית שלו. כמעט כל אחד שנוהג כך יכול להצליח להביא שהזוגיות שלו תהייה מטיבה ובכך לשפר את  איכות חייו לאורך זמן, אם יאמץ דרך הסתכלות מיוחדת המתמקדת בחוזקות של היחיד ובן הזוג .

המושג "חוזקה" לקוח מתוך התיאוריה של הפסיכולוגיה החיובית שאותה מציג ד"ר סליגמן. חוזקות הן מאפיינים קבועים וחיוביים, אשר עצם נוכחותם מעלה את הסבירות לקיומם של אירועים חיוביים בחיים ולתחושות טובות. בבסיס תפיסת החוזקה עומדת ההנחה שלכל אדם משאבים ייחודיים ואם ידע לזהותם ולעבוד עמן יגיע לצמיחה מיטבית. כך למשל חוזקה של חוש הומור, היא מאפיין חיובי אשר מעלה את הסבירות למצבי צחוק. הדרך לבניית חוזקות היא להתמקד בנקודות החוזק ולשפר את התפקוד בנקודות החלשות. יחיד המתמקד בעדשה החיובית בחייו מצליח לבנות "חיסון", יוצר חוסן נפשי להתמודדות טובה יותר עם האירועים הממלאים את חייו. כאשר כל חוויה חיובית מהווה נדבך נוסף לבניית חוסן נפשי שהופך "לחוזקה" התורם לבריאות נפשית, לצמיחה ולהתפתחות היחיד. חוזקה זאת מייצרת עבור היחיד ומי שנמצא בסביבתו "משקפים ורודים", שצובעים את החיים האישיים והזוגיים בצבעים נעימים ומטיבים.

בנוסף, מחקר שנערך באוסטרליה  בדק בדרך אמפירית האם הכרת החוזקות של בן הזוג יש בה כדי לשפר את שביעות הרצון מהזוגיות. המחקר מצא כי הכרה בחוזקות יש בה כדי לתרום לתחושת סיפוק גדולה יותר, לתרום לרווחתו של היחיד וגם מערכת היחסים נראית מאושרת יותר, כאשר בני הזוג מכירים ומעריכים זה את המעלות של השני. הם מצאו גם שההתמקדות במה שיש לבן הזוג ולא במה שחסר לו, יש בה כדי לספק מסלול לצמיחת יחסים טובים ומטיבים.

מחקרים עדכניים ערכו מיפוי של חוזקות לפי יכולת השפעה מטיבה על הזוגיות, מאחר שההתמקדות בחוזקות יש בה כדי לעזור בסלילת הדרך לחיים מטיבים יותר כיחיד וכזוג. 

צילום: shutterstock

קיימות שמונה חוזקות משמעותיות שיש בהן להשפיע על זוגיות מיטיבה: 

1.חוכמה וגמישות- המתייחס לגילוי סקרנות, לנכונות לחקירה ולשינוי. בן הזוג עושה זאת  דרך איפוק ושליטה רגשית ויכולת דחיית סיפוקים. הוא נוכח בהווה ולא מבזבז זמן ומחשבות על העבר והעתיד. הוא יכול להכיל שינויים ולמצוא את הטוב בכל דבר.

2.אומץ לב- המתייחס להתמדה, ללקיחת אחריות, לכנות ולשמחת חיים. בן הזוג צריך להיות מסוגל להגיד טעיתי, אם הוא מתגונן ומטיל את האשמה הוא לא פתוח ללקיחת אחריות. הוא יכול לקבל את המציאות כפי שהיא ולא לצאת למלחמות מיותרות.

 3.צדק ואמון- המתייחס למנהיגות, להגינות ולשיתוף פעולה. בן זוג המתנהג בדרך זאת  ניתן לבטוח בדבריו ובמעשיו מעניינים גדולים עד זוטרים. בן הזוג מקרין נאמנות, אפשר לסמוך עליו לחלוטין שלא יבגוד או יפגע בזדון, התנהגות זו יש בה כדי למשוך את בן הזוג השני.

4. אנושיות- המתייחס לטוב לב ולרגישות לאחרים. בן הזוג צריך להיות בעל חמלה ואכפתיות. הוא צריך להיות מעודד ותומך. מעין מעריץ מספר אחד של השני. בן הזוג בעל יכולת לחוש את התנודות והשינויים במצב הרוח של השני. יש רגישות לדברים הקטנים ולהציע אוזן קשבת.

5. כנות- המתייחס לצניעות, לזהירות ולוויסות עצמי. בן הזוג הוא  אותנטי, חיי חיי אמת, לא עוטה מסכות ולא משתמש במניפולציות

6. התעלות-  המתייחס להכרת תודה, להערכה ולתקווה. בן הזוג משדר שמחת חיים ואופטימיות, הוא רואה את הדברים הטובים בחיים ונהנה מהרגע. הוא בעל ראייה רעננה של דברים וכישרון שלא לקבל אירועים ואנשים כמובנים מאליהם.

7. חברות- המתייחס לשיתוף אחד את השני בחוויות. בן הזוג מגלה רגישות לסביבתו ומתנהג באמפתיה ובהזדהות עם השני. כמו כן נותן תחושה שעומד לצידך בעת צרה ולא נוטש, כך שאפשר לסמוך עליו לחלוטין. 

8. ביטחון עצמי- המתייחס לאמונה בעצמו וביכולתו. בן הזוג לא משווה עצמו לאחרים. הוא יודע מה הוא שווה ומכוון את עצמו למטרות שהציב. יש כאלו היכולים לשלב זאת בחוש הומור, שעוזר להם להתגבר על בעיות, ליישב סכסוכים ולהפוך את החיים למהנים יותר.

אימוץ חוזקות אלו אפשרי, הוא ניתן ללמידה אם היחיד רוצה בכך. מחקרים מצביעים כי רגשות הם דבר מדבק. היחיד מחקה באופן אוטומטי את הבעות הפנים, טון הדיבור ושפת הגוף של מי שסביבו ובהתאמה מתחיל לפעול לפיהן. כלומר הצד השני מחזיר לבן הזוג באותו מטבע ובכך הרגשות שלנו דבקים שוב ושוב ויש בהם כדי להשפיע על השני.

אימוץ דרך זו מביאה את הזוג ליצור שפה חדשה של אהבה, כזו היוצרת יחד הבנה, סבלנות. לשם כך על הזוג לשאול שאלות, לגלות סקרנות. הדרך לכך היא בהחלפת סימני הקריאה בסימני שאלה, שתפתח אפשרות לתגובה אחרת מזאת שמכירים. חיים כאלו יביאו להעלאת שביעות הרצון האישית והזוגית. קבלת דרך חיים אופטימיים בריאים ושמחים יותר המבוססים על התבוננות ב"חוזקות" יצליחו להוציא את התרעלה מחיי הזוג ולהחליפם בחיי הנאה וסיפוק גדול.

רונית כהן זמורה היא מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית