בנט: "רוצה שחצי מהח"כים של הבית היהודי בכנסת הבאה יהיו נשים"

הדברים נאמרו בהשקת פורום הנשים של הבית היהודי בכנסת. במקביל, המפלגה מקדמת שינוי חקיקה היסטורי שיאפשר לנשים לכהן כמנהלות בתי הדין הרבניים, לראשונה בישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/12/13 21:04 טו בטבת התשעד

בנט: "רוצה שחצי מהח"כים של הבית היהודי בכנסת הבאה יהיו נשים"
יחצ, צילום: יחצ

בהשתתפות עשרות נשים, הבית היהודי השיקה הערב (ד‘) את פורום הנשים של המפלגה, מתוך מטרה להעצים את כוחן של הנשים במוסדות המפלגה ואת השפעתן על עמדות המפלגה. בראש הפורום עומדות ח"כ שולי מועלם, עו"ד שגית דרעי ואילנית שגב. בכנס השתתפו בין היתר יו"ר המפלגה השר נפתלי בנט, יו"ר הסיעה ח"כ אילת שקד, סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן, סגן שר החינוך אבי וורצמן וחברי הכנסת ניסן סלומינסקי, זבולון כלפה, מוטי יוגב, אורית סטרוק ויוני שטבון, מנכ"ל המפלגה ניר אורבך, יו"ר "אמונה" ליאורה מינקה ויו"ר המטה החילוני בבית היהודי, ענבל ליבר. גם ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) קפצה לביקור.

בתוך כך, הבית היהודי מקדמת שינוי חקיקה היסטורי שיאפשר לראשונה לאשה לכהן כמנהלת בתי הדין הרבניים - תפקיד שעד כה היה שמור לגברים בלבד. כבר לפני מספר שבועות סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן, שכיהן בעבר כמנהל בתי הדין הרבניים, החליט ליזום את השינוי. ח"כ שולי מועלם לקחה על עצמה להוביל את הצעת החוק בעניין. ההצעה נכתבה בסיוע מרכז רקמן לקידום מעמד האשה. החוק הנוכחי קובע כי רק דיין או מי שכשיר לכהן כרב עיר יכול להתמנות לתפקיד. המשמעות היא שהתפקיד מאויש על טהרת הגברים בלבד, בעוד שאין שום מניעה הלכתית לכך שאשה תמלא את התפקיד. ההצעה מבקשת להוריד את הדרישה הקיימת מהתפקיד, כך שכל מי שתתאים או שיתאים לתפקיד יוכל להתמנות אליו, ללא אפליה על רקע מגדרי.

"אצלי בחברה רוב המנהלים היו מנהלות", פתח השר בנט את כנס ההשקה, והסביר כי "האגו נמוך יותר, הצורך לעבוד בשיתוף גדול יותר. איכשהו אתן מסוגלות לעשות יותר מדבר אחד בו זמנית. כל גוף וכל תנועה שלא מנצלים את הכוח הזה ולא משלבים נשים בצמרת הם פראיירים. אני לא מדבר על הצד הערכי. במסגרת הכלכלה והעסקים חשוב לי שישלבו נשים בעמדות ניהול הרבה יותר מהיום. אני מנסה לשכנע את העסקים שזה כדאי ועובד".

לדבריו, "אנחנו אחת הסיעות עם אחוז הנשים הגבוה ביותר. אנחנו גאים בזה. יו"ר הסיעה היא אשה. הייתי רוצה שבכנסת הבאה בפריימריז תבחרנה הרבה נשים, הייתי שמח שלפחות חצי מהח"כים יהיו ח"כיות. זה צריך להיות טבעי".

הרב בן דהן סיפר על האפשרות שפתח לנשים לכהן כמשגיחות כשרות, והבטיח לעגן זאת בחוזר מנכ"ל של המשרד. "אין לי ספק שמשגיחות כשרות תהיינה הרבה יותר טובות ממשגיחי כשרות", ציין. "גם הטוענות הרבניות יותר טובות מטוענים רבניים". בשבוע שעבר בן דהן אמר במליאת הכנסת כי, "אמרתי את דעתי לא מהיום ולא מאתמול, שגם מנהל בתי-הדין הרבניים יכול להיות אישה". דברים דומים הוא אמר גם עם פרישתו מבתי הדין הרבניים לפני כשלוש שנים. "ראוי שייבחרו מועמדים שכפופים לתורת ישראל ושמאמינים בגישה הממלכתית שרוצה לחזק את בתי הדין הרבניים ולא להחלישם".

ח"כ מועלם אמרה: "הנשים הן החלק המשמעותי שהוביל את הבית היהודי להישג יוצא דופן בבחירות לכנסת. מפקד הבית היהודי הביא אלפי נשים להצטרף ולהשפיע על עתיד המפלגה ועל נבחריה. תפקיד הפורום הזה להמשיך להניע תהליכים שיביאו לקידום נשים בחברה הישראלית בכלל ובציונות הדתית בפרט. נשים דתיות מובילות היום בכל שדרות החברה הישראלית. בעסקים, במשפט, בחינוך, בלימוד תורה ולאחרונה גם בפוליטיקה". בהתייחסה להצעת החוק אמרה: "נשים יכולות וצריכות להיות מנהלות בתי הדין הרבניים. ניהול ותפקוד תקין בבתי הדין אינו זר למכלול של נשים בעלות ידע נרחב ועשייה מוכחת בנושאים עליהם דנים בבתי הדין הרבניים".

מנכ"ל המפלגה, ניר אורבך, אמר כי, "נשים צריכות להיות בכל תחומי העשיה ובצורה משמעותית. נשים כבר לא צריכות קביים, הן נכנסו לרשימה בלי שריון. היה שריון אבל הן לא היו צריכות את זה. אם היו יותר מועמדות נשים, אני חושב שהיו יותר ח"כיות. מצד שני, אין ספק שצריך להשלים פער של עשרות שנים של אפליה. נשים צריכות להיות בקדמת הבמה".

ואילו דרעי אמרה: "אנחנו בדור של גאולת נשים. זה תהליך אדיר של מהפכה נשית שמתרחשת בציונות הדתית. המטרות של הפורום היא הגברת פעילות של נשים בתוך המפלגה. אנחנו יכולות לקחת חלק יותר משמעותי בתוך הפעילות של המפלגה".