איך לעבור את ליל הסדר בלי משבר בזוגיות

המפגש הזוגי עם ההכנות והלחצים הכרוכים בשל החג, מהווה טריגר להוצאת תסכולים וכעסים שנצטברו במערכת היחסים הקיימת בין בני הזוג לאורך כל השנה, והם מוצאים דרך להתפרץ דווקא בתקופת החג

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 13/04/22 15:12 יב בניסן התשפב

איך לעבור את ליל הסדר בלי משבר בזוגיות
צילום: shutterstock

הנתונים הסטטיסטים מראים על עלייה של פי שלוש ויותר בבקשות לפתיחת תיקי גירושים לאחר תקופת החגים. נתון זה מרמז על כך, שזוגות רבים אינם מצליחים לצלוח בשלום תקופה זו, מאחר שהיא מעלה על פני השטח קשיים שתמיד היו בזוגיות, אך בימים רגילים נתן היה להכיל אותם. המפגש הזוגי עם ההכנות והלחצים הכרוכים בשל החג, מהווה טריגר להוצאת תסכולים וכעסים שנצטברו במערכת היחסים הקיימת בין בני הזוג לאורך כל השנה, והם מוצאים דרך להתפרץ דווקא בתקופת החג.

זוגות רבים שואלים את עצמם מדוע זה קורה דווקא עכשיו, מהן הסיבות העיקריות לקשיים:

1. יחסים טעונים הקיימים לאורך השנה

תקופת החגים מהווה מראה למצב היחסים שנבנו בניהם לאורך זמן. אם מערכת היחסים בין בני הזוג טעונה, תקופה זאת תקבל הכבדה נוספת על היחסים הזוגיים ותהווה מקור מתחים נוסף בהם הפערים וחילוקי הדעות עולים ביתר שאת.

2. מפגש משפחתי

אצל רבים מהזוגות המפגש המשפחתי נושא בחובו רגישות רבה. המפגש המצריך ישיבה משותפת עם המשפחה, מציף את היושבים בהרבה מאוד רגשות, משקעי עבר, מתחים, כעסים, האשמות, ציפיות ופנטזיות. לכן הציפיה לישיבה משותפת בליל הסדר מנקזת אצל המסובים קשת רחבה של רגשות. לחלקם מהווה מפגש זה מעמסה לא קלה והם חשים כעס, סלידה, עויינות  וכאב ולחלקם מהווה מפגש שמחה וכמיהה לישיבה בצוותא. אולם מפגש זה הינו מורכב לזוג.

3. מחויבות למשפחה המורחבת

ישנם זוגות שרק ההחלטה היכן לחגוג את החג מהווה פתח למריבות, כאשר כל צד של הורים מושך לצד שלו. אם אחד מבני הזוג מוותר, אזי המשפחה שלו רואה בכך סימן לחולשה וכניעה, כתוצאה מכך נוצר קונפליקט בין בן או בת הזוג למשפחת המוצא שלהם. לעיתים יש הורים שמפעילים מניפולציות סחטניות ומתוחכמות שילדם יחגוג איתם את החג.

4. מפגש תרבויות

בכל בית נהוגים כללים ומנהגים שעוברים מדור לדור, אשר אינם ידועים לבן הזוג המצטרף שגורמים לו לחוסר נחת.

5. עומס כלכלי

תקופת החגים מזמנת הוצאות כספיות רבות שאינן בשגרה המעוררות מחלוקת לגבי חלוקת העוגה התקציבית.

6. עומס זוגי

תקופת החגים מאפשרת בילוי זמן זוגי אינטנסיבי ומעייף. בחגים יש יציאה מהשגרה ומסדר יום הקבוע, יש זוגות אשר דרך זו מובילה לחיכוכים ומתחים רבים.

לכן, טועה מי שחושב שההכנות ליל הסדר באים לידי ביטוי רק בניקיונות, הכנת תבשילים מיוחדים ועריכת השולחן. למעשה, זוהי רק התפאורה שלתוכה נכנסים השחקנים, שהינם בני המשפחה המשתתפים בסדר וממלאים את התפקיד אותו מלאו במשך כל השנה. 

אם רוצים שליל הסדר יעבור בשלום, יש לערוך ניקיונות במתחים המשפחתיים, לא "לטאטא" ולהתייחס באופן שטחי למה שקורה בקשר הזוגי, אלא יש לרקוח תבשילים שיהיו ערבים לכולם, על ידי דאגה מראש ליצירת אווירה נעימה, הכנסת תוכן חיובי ועריכת תיאום ציפיות. כדי להשיג זאת יש להתכונן הרבה לפני ליל הסדר, בדרך של שיח מכבד, כן ומטיב, כי רק כך יוכל הזוג ליהנות מהחג.

כיצד עושים זאת:  לבני הזוג

1. תיאום ציפיות

נהלו בניכם שיח המברר מהם הציפיות לגבי החג. מסגרת התקציב הבילויים, חלוקת התפקידים וזמן אישי. יש לנסות ביחד למצוא את הדרך שלוקחת בחשבון את הרצונות ושאיפות של כל אחד מבני הזוג.

2. קבלת החלטות

קבעו בניכם דרך שבה תקבעו אצל איזה משפחה תחגגו את הסדר. יש לשם דגש  לדרך קבלת ההחלטות שתכבד את כל אחד מבני הזוג. לבן הזוג המצטרף, כבד את המנהגים של משפחתו של בן הזוג, נסה ליהנות וללמוד ערכים חדשים. יש לזכור כי זהו רק ערב אחד ונסה להיות נחמד כלפי הסובבים וליהנות.

3. הקצאת זמן זוגי ואישי

יש לדאוג ליצירת בילוי זוגי מיוחד בחג כמו יציאה לטיולים, הליכות, תחביבים ודברים שהזוג אוהב לעשות ביחד, אך השגרה העמוסה לא מאפשרת זאת, כדי לחזק את הקשר ולהעשיר את רפרטואר החוויות החיוביות של הזוג. להורים: יש לכבד את החלטת בני הזוג ולתת להם אוטונומיה בקבלת החלטות. אם הזוג אינו רוצה לקחת חלק בסדר, כבדו את החלטתם וותרו, הם יחגגו בעתיד. יחד אם זאת יש להקל על בן הזוג המצטרף לבן המשפחה ולגלות גמישות.

יש לזכור, כי תכנון שכולל בתוכו דיאלוג פתוח, מכבד ומכיל המאפשר שיח כן לכל אחד מבני הזוג יאפשר לחגוג את החג בצורה מטיבה ונעימה. אם לא מצליחים לא נורא, תמיד יש זמן להתכונן לחג הבא ולהפיק לקחים על מנת לצלוח אותו בשלום. חג שמח!


רונית כהן זמורה, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית.