טיפול רגשי ב-zoom, זה יכול לעבוד?

הקורונה שינתה את כללי המשחק בתחומים רבים וגם תחום הטיפול הושפע מהסגרים הארוכים. מפגשי מטופל-מטפל התבצעו באמצעות הזום, האם כדאי להמשיך כך ומה בעצם ההבדל מטיפול פנים אל פנים

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 27/09/21 10:53 כא בתשרי התשפב

טיפול רגשי ב-zoom, זה יכול לעבוד?
אילוסטרציה. לשבת אצל פסיכולוג, צילום: shutterstock

טיפול זוגי או יחידני מרחוק הוא טיפול המתבצע דרך אמצעים אלקטרוניים, והוא נחשב משאב חדש יחסית בעולם הטיפולי. הוא מאפשר מפגש בין מטופל למטפל בטכנולוגיה ממוחשבת, בה המטופל מקיים את המפגש במקום המצאו מבלי להטריח עצמו להגיע לבית המטפל. טיפול זה היה נפוץ בעבר לישראלים שגרו בחו"ל, שרצו במטפל המכיר את השפה והמנטליות שלהם. פרוץ מגפת הקורונה ועימה ימיי הבידוד הארוכים אילצו את המטופלים לקיים טיפול מרחוק כדי לאפשר להם להמשיך לקבל תמיכה וייעוץ לשיפור איכות החיים שלהם, כפי שהתאפשר להם בעבר במסגרת טיפול רגיל. לכן בשנתיים האחרונות הטיפול מרחוק נעשה נפוץ ומאפשר ליחיד או לזוג לבחור אם הוא רוצים מפגש פנים אל פנים או טיפול מרחוק.

יש הרואים בטיפול מרחוק, כמעין המשך דרכו של הטיפול הפסיכואנליטי של פרויד, עת שכב המטופל על הספה והמטפל ישב מאחוריו. המרחק שנוצר בין המטפל למטופל אפשר למטופל להתחבר לרגשותיו הכואבים שלו ולחוש משוחרר מעכבות כדי להעלות את האסוציאציות החופשיות שלו. 

קיום המפגשים מרחוק יצרו עולם טיפולי זמין, גמיש, נוח ויעיל השונה מכל מה שהכרנו לגבי טיפול רגשי, השובר אקסיומות לגבי דרכי טיפול שבעבר הטילו בספק את האפקטיביות של הטיפול מרחוק.

השוואה בין טיפול מרחוק לטיפול פנים אל פנים:

הסטינג (החוזה) הטיפולי שונה - טיפול פנים אל פנים מתקיים בחדר העבודה שהוא חדר קבוע, סגור, כדי לשמור על דיסקרטיות, ובדרך כלל נערך בשעה קבועה. המשתתפים לובשים לבוש פורמלי ועסוקים רק בנושא המפגש. בטיפול מרחוק, המפגש נעשה באחד מחדרי הבית של המטופל או מחוץ לביתו, כך שלעיתים אנשים אחרים, כמו ילדים או עוברי אורח נכנסים לתוך המרחב הטיפולי. הלבוש פחות פורמלי, לעיתים המפגש מתבצע תוך כדי אכילה ולא תמיד המטופל קשוב לטיפול אלא מוטרד מדברים אחרים (כמו בקשות של הילדים, כניסת אנשים למרחב הטיפולי). יחד עם זאת, מצב זה מספק למטפל הצצה ייחודית לביתו ולסגנונו של המטופל שאינם זמינים ואינם עולים בחדר הטיפולים, כך שמפגש זה יכול להוות פתח להתערבויות חדשות ויצירתיות.

חשיפת המטפל והמטופל - בקליניקה הטיפולית המטפל יושב מול המטופל ורואה את האדם בשלמותו. מנח זה מאפשר למטפל ולמטופל להתחבר בנקודת חיבור הדדית, משום שהמטפל מקבל תמונה מלאה של החוויה החושית-גופנית של המטופל. לעומת זאת, באמצעים אלקטרוניים המטפל חשוף רק לפלג גוף עליון של המטופל ובכך ניטל מהמטפל האפשרות לחוש בצורה מיטבית את החוויה הפנימית של המטופל. הדבר מצמצם את האינטימיות בהשוואה לקשר שנוצר במפגש פנים אל פנים.

מוגנות הטיפול - הקליניקה הטיפולית יוצרת מרחב שונה המשמש "מקום מוגן" למטופל, מאחר שהיא יוצרת שינוי באווירה. שינוי זה חשוב לברית הטיפולית והוא יוצר את האפשרות למטופל להרגיש בטוח, להיפתח ולהיחשף. לעומת זאת, בטיפול מרחוק יש ליצור מקום מוגן מלאכותי, בדרך בלתי ישירה התלויה ביכולת של המטפל והמטופל ליצור מרחב אמפטי ואמין תוך שימוש באמצעים אלקטרוניים.

מרכיבי הטיפול - כל טיפול רגשי דורש פתיחות, אמון וקרבה. יחסים אלו אפשר לפתח גם בטיפול פנים אל פנים וגם בטיפול מרחוק.

יתרונות וחסרונות הטיפול מרחוק:

ערכו של הטיפול מרחוק מגובה במחקרים רבים המוכיחים את התועלת של הטיפול הן למטפל והן למטופל ושוללים את האפשרות שהטיפול הינו שטחי ומרוחק, אלא יוצר מצב בו המטופל לוקח אחריות גדולה יותר על עצמו ועל ההתקשרות עם המטפל.

יתרונות הטיפול מרחק:

חיסכון משאבים וזמינות - הטיפול חוסך מהמטופל לפנות זמן ומשאבים כדי להגיע לטיפול, אין צורך ברכב, לא צריך לבזבז זמן בדרכים, וגם לא לדאוג לבייביסיטר. הטיפול נעשה במקום ובזמן שנוח למטופל. כך שהטיפול נהפך לנגיש יותר עבור אנשים שחסמים אלו היוו עבורם מכשול להתחלת הטיפול.

בחירת מטפל – טיפול מרחוק מאפשר למטופל לבחור מטפל על פי העדפות מקצועיות ואישיות כך שהמרחק מהמטפל אינו מהווה יותר מחסום. כל אחד יכול לבחור את הגישה הטיפולית והמטפל המועדף עליו ולא להתפשר על כך.

מרחב פרטי - טיפול מרחוק יכול להפחית חרדה של המטופל - יש מטופלים שחשים בטוחים יותר כאשר הם נמצאים במרחב הפרטי וכן רמת החרדה שלהם יורדת, במקביל לעלייה ברמת הנינוחות והפתיחות. תחושה זאת עשויה להעצים את יכולת הריפוי שלהם.

מרחב פיזי של המטופל - טיפול מרחוק מאפשר הצצה לחיי הזוג או היחיד שלרוב אינו זמין בקליניקה. הוא מאפשר לראות את המרחב הפרטי שלהם, שסביר להניח כי הוא יכול לשמש הזדמנות להתערבויות ייחודיות שלא היו עולות במפגש טיפולי רגיל.

אנונימיות - טיפול מרחוק יכול לאפשר למטופל להישאר אנונימי או להשתמש בשם אחר.

חסרונות הטיפול מרחוק:

מרחק מהמטופל - עבודה מול מסך יוצרת חייץ שאינו מתאים לכל אחד. יש אנשים שיחושו ניכור וזרות בשימוש באמצעי זה.

חשיפה חלקית למטופל  - השימוש באמצעים אלקטרונים אינה מאפשר למטפל להבחין בניואנסים קטנים וגם לא לחוש בצורה אופטימלית את החוויה הפנימית של המטופל, מאחר שהמצלמה מתמקדת בפלג גוף עליון של המטופל ואינה מאפשרת לראות את המטופל כולו. לכן הקשב של המטפל לסימנים ויזואליים שונה מטיפול פנים אל פנים.

מוגבלות הטיפול - טיפול מרחוק אינו מתאים לכל המצוקות הנפשיות. הוא אינו מתאים לאנשים הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות קשות, מסובכות והפרעות אישיות. מצבים אלו דורשים טיפול אישי, קרוב וישיר.

סוג הטיפול - לא כל סוגי הטיפול מתאימים לטיפול מרחוק. למשל, יש שיטות טיפול הדורשות מגע פיזי בין המטפל למטופל. 

ההתפתחות הטכנולוגית וחדירתה לכל תחומי החיים לא פסחה על הטיפול הרגשי. לכן יש לראות בטיפול מרחוק אמצעי להרחיב את גבולות הטיפול. זהו פתח למטפלים להיות יצירתיים ולחפש דרכים אחרות ליצירת אינטימיות, על ידי הגמשת הכלים המקצועיים שברשותם.

הטיפול, בכל צורה שיתקיים, בא לשפר את איכות החיים, לאפשר שינוי ולפתור קונפליקטים. לא נותר למטפל אלא לאמץ גם את הטיפול מרחוק, כי האדם נשאר אדם בכל מדיה והוא כמה לקשר אנושי גם במצב של ריחוק חברתי. שילוב של גישות בהן המטפל תומך במטופלים צריך להיות ממוקד באלסטיות ולאפשר התייחסות ערנית, גמישה ומותאמת למציאות. התייחסות זו מגדילה את היכולת של המטפל והמטופל ליצור ברית טיפולית הקובעת ביחד ובאחריות משותפת את התהליך הטיפולי. לכן טוב יעשו המטופל והמטפל אם ישלבו את שתי הגישות הללו בטיפול, וכך ייהנו מכל העולמות.

רונית כהן זמורה היא מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית. אתר: ronitzmora.co.il