הרב אליעזר מלמד: "אין לדחות טבילת נשים"

הרב מלמד מצטרף לעוד רבנים רבים ומסביר מדוע אין לדחות את טבילת הנשים. כמו כן הוא מסביר למה אין להשוות כלל בין טבילת נשים לבין קיום מניין וטבילת גברים

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/03/20 10:40 כז באדר התשפ

הרב אליעזר מלמד: "אין לדחות טבילת נשים"
צילום: פלאש 90. מרקו

הרב אליעזר מלמד, מחבר ספרי ההלכה- פניני הלכה, מעלה בעמוד הפייסבוק שאלות ותשובות בנושא טבילת נשים ומדוע חשוב להמשיך לקיימן גם בימי הקורונה. " ככלל, מצווה לטבול בהקדם ולא לדחות את הטבילה אפילו ביום, שכן על ידי הטבילה מקיימים מצוות שמחת עונה שהיא מצווה גדולה מהתורה", כותב הרב.

הרב גם פונה לנשים החוששות לצאת ולטבול: "אין לחשוש לסכנה כל זמן שהאחראים על רפואת הציבור במשרד הבריאות לא אסרו זאת. ואף שמן הסתם יש סיכון מסוים של הידבקות בקורונה בטבילה במקווה, אין מדובר בסכנה שבעטיה יש לבטל מצווה גדולה שכזו. כלומר במשך כל חיינו אנו נפגשים עם סכנות, אלא שכל זמן שהסיכוי שיתרחשו הוא נמוך מאוד, אין חוששים להן".

הרב חוזר ומדגיש כי אין לוותר על קיום מצוות הטבילה שהיא מדאורייתא: "על חשש סכנת הקורונה איננו יודעים מספיק, ולכן כאשר מדובר במעשים של רשות וחול אפשר להחמיר, אבל כאשר מדובר במצווה גדולה שכזו, יש לסמוך על האחראים על רפואת הציבור, שעל פי הדרכתם מפעילים כיום את המקוואות עבור טבילת נשים, תוך הנחיה לנשים לסיים את כל ההכנות בבית ורק לטבול במקווה. לפי עמדתם, באופן זה אין בטבילת נשים במקווה סכנה".

https://www.facebook.com/PinineiHalakha/posts/3819331478107617?__xts__[0]=68.ARDw5F3OYEufrUSd-uTBksansBHvwI9shrzFO2z9XDjIVX-RmDgl9kLzBjkTyYUSUEJSfOCvQRsqbdSlxAfthFjs0iM_PWuQ2NN3MffFtak6KxBDJ8OojcA4Qil6p6W-QXZMeBH5MqwX86n5GDNRpKuaKuiFKWzGH9VOsHsBbF_M7m15mJoSXk3eRuW1qzQ-Y2TGRAETFWvPHZXiah9ydNvAgEtNfYBqNL7GrqfALjDKXnnYvAfFRjq0Y5L445kskGzAyCqdBph2BP0J-pVn8_2gcEFGa_6weP9o_jARCwGUUHw2jmVL-rmp4YEDTj3AI_q32rxjqpUzJP2t3DgSJQ&__tn__=-R

הרב גם עונה על השאלות לגבי מדוע על טבילה ממשיכים להקפיד ולא עושים כן גם בעניין תפילה במניין: "אמנם לגבי התפילה במניין, אף שלפי הוראת האחראים על הרפואה הציבורית, אפשר לקיימן בעשרה תוך הקפדה על ריחוק שני מטר ובלא מבוגרים וילדים ומצוננים וכו'. אולם כיוון שבפועל קשה לעמוד בכללים הללו, והרצון לקיים את המניין יוצר באופן קבוע התנגשות עם כללי הרפואה שנקבעו, נכון להתפלל ביחיד. בנוסף לכך, אין להשוות את מצוות הטבילה שהיא מהתורה, למצוות המניין שהיא מדברי חכמים. וגם מצד חשש הסכנה, מצוות טבילת הנשים היא חד פעמית ולכן חשש סכנתה קל, ואילו המניין מתקיים שלוש פעמים ביום על ידי כל ציבור הגברים וממילא חשש סכנתו גדול יותר".

הרב גם מוחה על עצם ההשוואה בין טבילת נשים לטבילת גברים: "משני צדדים אין להשוות ביניהם. א) מצוות טבילת הנשים היא מצווה גדולה מהתורה, ואילו מנהג טבילת הגברים הוא אפילו לא מצווה מדברי חכמים אלא מנהג חסידות שרוב ישראל אינם נוהגים בו. ב) מקוואות הנשים נקיים בהרבה ממקוואות הגברים, הן בגלל שהנשים צריכות להתכונן לקראת הטבילה, והן בגלל שבקהילות שבהם גברים טובלים, מספר הגברים הטובלים הוא פי מאה ממספר הנשים, וממילא ברור שבעת הזאת הקושי בשמירת כללי ההיגיינה במקווה הגברים הוא פי מאה ממקווה הנשים".