קורונה בשבת? כל מה שצריך לדעת

במהלך השבוע החולף הרבנים הראשיים הוציאו הנחיות מיוחדות שרלוונטיות לשבת הקרובה. ריכזנו עבורכם את התשובות לשאלות שעשויות לצוץ במהלך השבת - מתי מתקשרים למד"א, איך מתפללים וכיצד סועדים

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/03/20 09:23 כד באדר התשפ

קורונה בשבת? כל מה שצריך לדעת
אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק

נגיף הקורונה צבר תאוצה בשבוע האחרון עם הנחיות חריפות במיוחד של משרד הבריאות, כאשר ראש הממשלה מודיע אמש (ו') כי ההנחיות יאכפו ובכך הופך את ההסגר לרשמי. אולם, הציבור הדתי, המתכונן לשבת, עשוי להיות מבולבל נוכח כמות ההנחיות השונות שיצאו במהלך השבוע מהרבנים השונים. אנחנו בכיפה עושים לכם סדר, מעין מורה נבוכים לקרבת שבת נוספת בצל הקורונה.

האם השוהה בבידוד מדליק נר שבת עם ברכה?

הרב שלמה הכט מסביר כי רוב פוסקי ההלכה לא החמירו בעניין זה, ומתירים למספר אנשים להדליק נר במקביל באותו בית. הרב מוסיף כי יש חובה מצד השוהה בבידוד להדליק נר בחדר בו הוא שוהה, וזאת לצורך פיזור תאורה בחדר. המדליק יברך את ברכת הדלקת נרות.

האם מותר להשאיר טלפונים ניידים דלוקים?

כן. מותר. הרב הראשי הוציא הנחיה מיוחדת השבוע המתירה להשאיר את מכשירי הסלולר דלוקים במהלך השבת וזאת כדי לקבל הודעה ממשרד הביראות במידה וצריך להיכנס לבידוד עם זאת השימוש בהם צריך להיעשות רק במקרה של פיקוח נפש. למעשה, הנחייתו של הרב הראשי מתכתבת עם ההלכה, שלא אוסרת על השארת הנייד דלוק. לעומת זאת, יש המחמירים לכבות, ומפה ההנחיה החדשה.

האם מותר לאכול ביחד בשולחן שבת?

באופן עקרוני כן. בני משפחה אחת יכולים לסעוד את הסעודות זה לצד זה, אך לא להפיק ארוחות שבת גדולות עם סועדים רבים. לכן מומלץ שלא להזמין אורחים אלא להעביר את סעודות השבת בקרב המשפחה הגרעינית בלבד.

תפילה במניין - כן או לא?

באופן עקרוני כן, בכפוף להנחיות משרד הבריאות. ההנחיות הרלוונטיות נכון לעכשיו, ובמידה ולא יצאו נוספות רגע לפני שבת, מאפשרות התקהלות של עד עשרה אנשים באותו מקום. עשרה אנשים זה בדיוק המספר הדרוש לקיום מניין. עם זאת, רצוי לקיים את המניין בחלל גדול ולא בבית פרטי, שכן יעלה קושי לשמור על מרחק מינימאלי של שני מטרים איש מרעהו. במידה ואין אפשרות כזו, רבנים הנחו להתפלל ביחיד.

התפילות צריכות להתקצר?

באופן עקרוני הדבר רצוי, אמנם אין פסק הלכה שהוציא הרב הראשי המחייב זאת. על פי הנחיות משרד הבריאות, הידבקות בנגיף הקורונה מתרחש כאשר ישנו מגע בין נשא הנגיף לסביבתו בפרק זמן של לפחות 15 דקות, אבל - אם המרחק בין המתפללים נשמר על שני מטרים, אין בעיה להתפלל גם שעתיים של תפילה. נציין שבישוב עלי הציעו לתושבים להתחיל את התפילה מנשמת כל חי, כאשר את המוסף שליח הציבור יעשה מקוצר, אולם אין הנחיה מחייבת וכאן נכנס ההיגיון הבריא.

יש לי חום, להתקשר למד"א?

שוחחנו עם יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, שהנחה כי בעת הזו במיוחד, אדם שמפתח חום של מעל 38 מעלות ותסמינים נוספים של המחלה כמו שיעול, צריך להתקשר מיד למד"א. במידה ומדובר בשיעול בלבד ללא חום, עליו להיכנס לבידוד בחדרו מחשש כי נדבק. עוד מסביר הרב כי במידה ומדובר בחום של 38 מעלות בלבד ללא תסימינים נוספים, "חלק מהפוסקים הכריעו כי בכל מקרה בכל שבת שהיא צריך לחלל את השבת".