הדליקו נר: שלושת הצדיקים שתאריך פטירתם חל השבוע

סוף חודש טבת ותחילת חודש שבט מביא איתו שבוע, בו אנו מציינים את תאריך פטירתם של שלושה צדיקים. הרב כדורי, רבי זושא והבבא סאלי הותירו כל אחד בדרכו את חותמם הרוחני על עם ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/01/23 18:38 כט בטבת התשפג

הדליקו נר: שלושת הצדיקים שתאריך פטירתם חל השבוע
הבבא סאלי, צילום: shutterstock

שלושת הצדיקים: מחר יחול ראש חודש שבט הבא עלינו לטובה והשבוע הזה שבין סוף חודש טבת לתחילת חודש שבט, מביא עימו את תאריך פטירתם של שלושה צדיקים מיוחדים במורשת של עם ישראל. לקראת ימי פטירתם של הבבא סאלי, רבי זושא מאניפולי והרב כדורי זצ"ל, הנה מעט מפועלם שהותירו הרבנים במורשתו של עם ישראל.

 

הרב יצחק כדורי - כ"ט בטבת

הרב יצחק כדורי נולד בשנת התרנ"ט בבגדאד ואביו שלח אותו בילדותו ללמוד ב"מדרש בית זלכה" שם פגש את הרב יוסף חיים מבגדאד המוכר יותר בשם "הבן איש חי". בשנת 1922 עלה לארץ ישראל ולמד בין היתר גם בישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה בירושלים.

בתחילת חייו שימש ככורך ספרים בשכונת הבוכרים ובהמשך כיהן כראש ישיבת המקובלים "נחלת יצחק". הרב כתב את ספרו "פתחי עולם" על תורת הסוד. אנשי ציבור, פוליטיקאים, קציני צבא ומשטרה ועוד רבים אחרים באו אל ביתו של הרב על מנת לקבל את ברכתו. הרב כדורי נפטר ב-כ"ט בטבת התשס"ו בגיל מופלג, כאשר הדעות לגבי גיל פטירתו חלוקות ונעות בין הגילאים 104-110. במסע הלוויתו בירושלים ליוו את הרב למנוחות אלפי בני אדם והוא אף שודר בשידורים חיים בערוצי הטלוויזיה.

הרב כדורי זצ"ל. ארכיון

הרב כדורי זצ"ל. ארכיון צילום: Flash90

רבי משולם זושא מאניפולי - ב' בשבט

רבי משולם זושא (או זוסיא) מאניפולי, נולד בשנת הת"צ והוא אחיו של רבי אלימלך מליז'נסק ותלמידו של המגיד ממזריטש, ממייסדי החסידות. בצעירותו עסק בעיקר בלימוד קבלה והיה נוהג לצאת למסעות נדודים שם פגש יחד עם אחיו את המגיד ממזריטש. 

בהמשך כיהן כאדמו"ר בעיירה אניפולי משם הוא מוכר בשמו. בין תלמידי המגיד הפך רבי זושא לסמל של תמימות, ענווה וטוב לב, רבי זושא חי בדוחק רב. נהג ללמוד ליד האח על רצפת בית המדרש. מסופר כי רבים מהאנשים ששמעו את שמו ובאו מרחוק להיוועץ בו, הופתעו מבגדיו הבלויים ומצורת חייו הפשוטה.

החזיר אלפים בתשובה, נפטר ממחלה קשה

בסיפורי חסידים מוצג רבי זושא כמי שהחזיר אלפים בתשובה על ידי שהוכיח אותם בצורה מתוחכמת, כאשר היה מתוודה כביכול על חטאיו שלו בפניו של אדם שבאמת חטא בחטאים אלו, ובעקבות כך היו בני שיחו חוזרים בתשובה. מוכרת אמירתו הידוע של רבי זושא: "אם ישאלו אותי בשמים למה לא הייתי אלימלך (אחיו) - אדע מה להשיב. אבל אם ישאלו אותי למה לא הייתי זוסיא - יסתתמו טענותי".

רבי זושא מאניפולי נפטר ב- ב' בשבט הת'ק"ס ממחלה קשה ונקבר בעיר אניפולי לצידו של המגיד ממזריטש. בתחילה היה כתוב על מצבתו: "פה נטמן הקדוש... עובד אלוהים באהבה והשמח בייסורים ורבים השיב מעוון". לאחר זמן נכתבה המצבה מחדש ועליה כתוב אך: "הרבי ר' זושא".

ספרו של רבי זושא מאניפולי

ספרו של רבי זושא מאניפולי צילום: ויקיפדיה

הבבא סאלי - ד' בשבט

הבבא סאלי - הרב ישראל אבוחצירא נולד בשנת התר"ן בעיר ריסאני שבמרוקו והוא בנו של רבי יעקב אבוחצירא. ובצעירותו היה ראש ישיבה במחוז הולדתו. מגיל צעיר היה לומד בתענית דיבור עשרים שעות ביממה ויותר.

בשנת 1919 ברחו הבאבא סאלי ואחיו רבי יצחק אבוחצירא לעיירה בונדיב לאחר שמשפחתם נחשדה כמשתפי פעולה עם הכובשים הצרפתיים ושם הקימו מחדש את הישיבה. בשנת 1922 נסע לארץ ישראל על מנת ללמוד בישיבת המקובלים "בית אל" ובשנת 1933 נסע שוב לארץ ישראל ובתקופה זו למד בחברותא עם הרב עזרא עטייה בישיבת פורת יוסף.

זכה לאהבה חוצת מגזרים אך במיוחד בקרב יוצאי מרוקו

בשנת 1951 עלה עם משפחתו לארץ ישראל והתיישב בירושלים, בהמשך עזב אותה שוב ועבר לצרפת ובחזרה למרוקו. בשנת 1964 חזר שוב לארץ ישראל והתייבש ביבנה ולאחר מכן באשקלון, ב-1970 עבר לעיר נתיבות שם נשאר עד סוף חייו. הבבא סאלי נודע כמלומד בניסים ורבים נהרו אליו על מנת לזכות בברכה. האהבה אליו חצתה מגזרים אך בלטה במיוחד בקרב יוצאי יהדות מרוקו.

רבי ישראל אבוחצירא נפטר בנתיבות בבוקר ד' בשבט ה'תשמ"ד (8 בינואר 1984) ונטמן באותו יום בבית העלמין העירוני בלוויה המונית, רחובות על שמו נקראו בערים ירושלים, בני ברק, ביתר עילית ועוד. כן נקראו על שמו בתי כנסת, ושכונת הבאבא סאלי בנתיבות.

הבבא סאלי

הבבא סאלי צילום: shutterstock