פסיקת הלכה: מותר להטיס ספר תורה לחלל

במאמר שפורסם בבטאון "תחומין" נטען כי ההלכה מתירה להטיס ספר תורה לחלל ולהשאירו שם. בפסק נטען כי מותר לטלטל ספר תורה כשאין בזה ביזיון לספר, גם אם זה לא לצורך קריאה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 22/08/13 17:03 טז באלול התשעג

פסיקת הלכה: מותר להטיס ספר תורה לחלל
משרד הביטחון, צילום: משרד הביטחון

ניתן להטיס ספר תורה לחלל ולהשאירו שם - כך נטען במאמר הלכתי שפורסם בכרך האחרון (ל“ג) של כתב העת ההלכתי ”תחומין“ היוצא לאור על ידי מכון ”צומת“.

הסיפור המוזר החל כשחברת גוגל הכריזה על תחרות בינלאומית בין מוסדות מדע וטכנולוגיה להטסת חללית לירח שתנוע שם למרחק 500 מטר ותשדר תמונות ונתונים לכדור הארץ. בישראל התארגנה חברה בשם Space_IL המתבססת על תרומות ואליה הגיע הרעיון מיהודי מחו"ל שהחליט להציע תרומה גדולה אם החברה תסכים לשגר בחללית ספר תורה זעיר, כשר לפי ההלכה.

הוא פנה למכון 'צומת' לבדוק היתכנות בקשר להיבטי השבת הכרוכים במשימה זו, וקיבל חוות דעת הלכתית מקיפה מהרב אהרן מיטלמן ראש כולל בקרית ספר, שפורסמה כמאמר בכרך החדש של "תחומין". הדיון אינו עוסק בדרך שימורו או גניזתו של הספר על הירח שכן מדובר על שיגור בתוך קפסולה אטומה 'לנצח'.

”הרעיון“, אומר דן מארנץ, מנהל מכון צומת, היה "לצרף את הספר לטיסה על מנת להשאירו בתחנת החלל - כ"דגל" יהודי שיישמר לעד“. ספר התורה יונח במקום משתמר, כך שאין חשש לביזיונו. בין השאלות ההלכתיות העולות במאמר: האם מותר לכתוב ספר תורה שלא על מנת לקרוא בו? האם מותר לטלטל ספר תורה ממקום למקום לצורך כזה? והאם ניתן למסור ספר תורה לנכרים שיפעילו את החללית המטיסה את הציוד?

הרב מיטלמן קבע כי אין איסור לכתוב ספר תורה שלא על מנת לקרוא בו, ומותר לטלטל ספר תורה כשאין בזה ביזיון לספר גם לא לצורך קריאה (למשל מוציאים ספרי תורה להקפות ושמחת תורה, ובעת הכנסת ספר תורה). לענין מסירתו לגוי, התיר הרב כאשר מדובר בפיקדון ולא במתנה ולמרות שבספר-חסידים מקפיד שלא להראות ספר תורה למי שאינם יהודים אך הרמב״ם התיר לגוי להחזיק ספר תורה, מכל מקום מציע המחבר לשים את הספר בכלי סגור במפתח, באופן שאין חשש שיראוהו מי שאינם יהודים.

נכון לעכשיו התורם נסוג מתוכניתו מסיבות אישיות אך הבסיס ההלכתי כבר קיים ואם מישהו ירצה עדיין לשלוח ספר תורה לירח, הדלת פתוחה בפניו.

בכרך החדש של "תחומין" היוצא זה 33 שנה עשרות מאמרים על קו התפר שבין ההלכה והמדע, הטכנולוגיה, הכלכלה והרפואה. בין הכותבים רבנים, ראשי ישיבות, דיינים, חוקרים ועוד.