מיזם חדש מבקש להפוך את ערכי התורה למובילי דעה בציבוריות הישראלית

מיזם "חותם", הכולל את רבני מכוני התורה וההלכה המובילים במגזר הדתי, יוצא לדרך. המטרה: להפוך את דעת ההלכה לקובעת בציבוריות הישראלית

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/11/13 14:52 ז בכסלו התשעד

מיזם חדש מבקש להפוך את ערכי התורה למובילי דעה בציבוריות הישראלית
יחצ, צילום: יחצ

מיזם חדש בציונות הדתית שקם השבוע - ”חותם“ - יספק מידע הלכתי ופסקי הלכה בתחומים אלה על ידי מכונים מובילים בחברה הישראלית. המדובר במיזם "חותם" (חברה, תורה ומדע) - פורום שיאגד תחתיו מכוני מחקר תורניים ומקצועיים הנחשבים למובילים ובעלי סמכות הלכתית בקרב קהלים וקבוצות אוכלוסייה רבות בישראל.

מטרתו של מיזם "חותם" לאפשר לאוכלוסייה הכללית ולמקבלי ההחלטות בצמרת המדינית להיחשף לעמדות ולדעות המבוססות על אמונה בתורה וחיבור אל מורשתה. במסגרת עבודתו יפנה הפורום לכלל הציבור על ידי נקיטת עמדה תורנית-מקצועית בנושאים שעל סדר היום הציבורי ויצירת סדר יום חדש על פי צרכי השעה החברתיים וההלכתיים בישראל ויורה בהם דעתה של תורה.

באמצעות איחוד המכונים הנחשבים למובילי דעה בנושאי מדע, תורה ורוח, מבקשים ראשיו להגיע לציבור הכללי בישראל שיפעל כגורם מכוון ומשפיע בציבוריות הישראלית ולגעת בערכים ובשאלות מורכבות שמעסיקים את כלל הציבור בישראל, על מנת ולהתמודד עם צרכי השעה הדינאמיים. במסגרת עבודתו השוטפת יביע הפורום עמדות הלכה עקרוניות הנוגעות לשאלות פרטניות מקצועיות מחיי היומיום, כמו גם בשאלות הרות גורל העוסקות במגוון תחומים מדעיים וחברתיים.

מיזם "חותם" יכלול בתוכו את המכונים כת"ר (כלכלה על פי תורה) בראשות הרב שלמה אישון, מכון כושרות (כשרות והלכה) בראשות הרב אליקים לבנון, מכון צומת (מדע וטכנולוגיה), בראשות הרב ישראל רוזן, מכון "משפט לעם" (משפט והלכה) בראשות הרב אריאל בראלי, "מכון התורה והארץ" (מצוות התלויות בארץ) בראשות הרב יהודה עמיחי, מכון משפטי ארץ (משפט והלכה) בראשות הרב אבי גיסר, מכון שלזינגר (תורה ורפואה) בראשות הרב מרדכי הלפרין, מכון פוע"ה (פוריות ורפואה) בראשות הרב מנחם בורשטיין ומכונים נוספים שצפויים להצטרף בהמשך לפרויקט.

עמיטל בראלי מ"מכון התורה והארץ" מציין כי "המטרה הינה להשפיע על השיח הציבורי בנושאים השונים העומדים על סדר היום על ידי הבעת דעת אנשי תורה ואמונה בסוגיות אקטואליות, בניית חלופה תורנית לדעות הזרות המשמעות בציבור, והשמעת קולם של אלו המאמינים כי תפקידה של התורה להאיר את החיים, ובאמצעותו להפוך את רוח ההלכה למובילת דעה בחברה הישראלית.

לדבריו, ”המדיה מהווה כיום מרכיב משמעותי בביסוס השקפת העולם של אזרחי המדינה. לרוב, הנושאים עליהם מתקיים דיון ציבורי, נידונים ומנותחים על ידי פוליטיקאים ופובליציסטים ועיתונאים, דמויות המנותקות ולעיתים אף מתנגדות לעולם התורה, ועמדת אנשי תורה, המאמינים בחיבור תורה וארץ כמעט ואינה נשמעת. למרות המגוון העצום של רעיונות ודעות ועשרות מאמרי דעה שמתפרסמים על כל נושא בשיח הציבורי, באין ספור אמצעי תקשורת, אין קול אחד מובהק שמכוון, ומשמיע עמדה תורנית, הלכתית וערכית מובהקת שתשמע מתוך הציבור הדתי לאומי לציבור הכללי על כלל מגזריו השונים. היעדר קול כזה פוגע רבות במידת ההשפעה הערכית על החברה הישראלית בפרמטרים שונים ומגוונים".