הנשיא הרצוג: "זה לא שואה - יש לנו את מה שהנספים יכלו רק לחלום עליו"

בפתיחת הטקס הממלכתי לציון יום השואה והגבורה, נאם הנשיא הרצוג והתייחס לאירועי השבעה באוקטובר: "הטבח הדהד את זוועות השואה. התיאורים של אימהות שהשתיקו תינוקות לבל יבכו ויסגירו את מקום מחבואם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/05/24 20:18 כז בניסן התשפד

הנשיא הרצוג: "זה לא שואה - יש לנו את מה שהנספים יכלו רק לחלום עליו"
הנשיא הרצוג בטקס יום השואה, צילום: קובי גדעון, לע"מ

בפתיחת הטקס הממלכתי לציון יום השואה והגבורה, נאם הנשיא הרצוג ואמר: "כשאני ניצב הערב כאן, ב'יד ושם', למרגלות הר הרצל, עולה וצף בי סרטון שראיתי בעיצומה של המלחמה וריגש אותי עמוקות. בסרטון מגולמת תמצית המקום הקדוש הזה: שואה ותקומה אחוזות זו בזו, אם תרצו – חבוקות - זו בתוך זו; בדמותם של סבא ונכד, נכד וסבא.

"הסב – אליקים הולנדר, שורד שואה בן 96 וסגן אלוף במילואים בצה"ל. הנכד, אורי הולנדר, חייל מילואים שיצא להפוגה ראשונה מהקרבות, ובא לבקר את סבו, עם המדים ועם הנשק. הם מתחבקים. והסבא - שורד השואה – לוחש לנכדו, כשדמעות זולגות על לחייו: "ברוך השם שזיכני לראות אותך, עם נשק, מגן". ומוסיף: 'אתה הניצחון שלי'".

מחזות השבעה באוקטובר הדהדו את זוועות השואה

"גם לי", אמר הרצוג, "אירועי השבעה באוקטובר הדהדו את זוועות השואה. התיאורים של אימהות שהשתיקו תינוקות לבל יבכו ויסגירו את מקום מחבואם; של ילדים שנקרעו מהוריהם; ושל רוצחים נתעבים – שראו בנאצים מודל לחיקוי, ועינו, שרפו וטבחו משפחות שלמות - הדהדו את הנוראים שבקורות עמנו. אבל במיוחד ביום הזה, אני מבקש שנקשיב קשב רב לדבריו של נפתלי פירסט, שלאחר הטבח אמר לנכדתו מיקה כך, ואני מצטט: "זה דומה, זה מפחיד, אין מילים לתאר את האכזריות הזאת, אבל זה לא אותו דבר. זה לא שואה". "שואה שנייה לא תהיה".

"ואכן - זה לא שואה, מפני שיש לנו היום את מדינת ישראל, ואת צבא ההגנה לישראל. על אף שתוצאות האסון והתדהמה עדיין הולמות בנו; אנחנו לא שוכחים, שיש לנו את מה שאחינו הנספים בשואה יכלו רק לחלום עליו, רק לדמיין: מדינה וצבא משלנו. צבא שגם כעת נלחם במערכה שעוד לא תמה – על ביתנו הלאומי. בית של עצמאות ממלכתית".

נתניהו בנאומו: "שום לחץ בינלאומי לא יעצור את ישראל מלהגן על עצמה"

במהלך נאומו, ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה באנגלית למנהיגי העולם וקרא: "שום לחץ בינלאומי לא יעצור את ישראל מלהגן על עצמה". בנוסף, התייחס לצווים שעלולים לצאת מבין הדין הבינלאומי בהאג שערוריה חמורה לא פחות עלולה להתרחש בבית הדין הבינל בהאג. צעדים שם נועדו לקשור את ידינו מלהגן על עצמנו - לא תכבלו את ידינו