הרב שרלו: אנחנו חייבים להיאבק בעבדות המודרנית

בעקבות הפסיקה שדורשת מעיריית תל אביב לאכוף סגירת סופרים בשבתות, אומר הרב יובל שרלו כי מדובר בהזדמנות לשנות את אופי השבת בחברה הישראלית, ליום שחרור מתרבות הצריכה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/06/13 11:07 כב בתמוז התשעג

הרב שרלו: אנחנו חייבים להיאבק בעבדות המודרנית

לפני שנים רבות נשאלנו על ידי הקבוצה המופלאה של "במעגלי צדק", בשעה שהחלה בפרויקט הענקת "תו תקן חברתי" לעסקים שונים, האם ראוי להעניק תו תקן חברתי כזה למסעדות לא כשרות. לאחר התלבטות, ולאחר המרת השימוש מהמינוח "תעודת כשרות חברתית" כדי שלא להטעות - התשובה שלנו הייתה תשובה חיובית לאחר התלבטויות רבות. גם מקום לא כשר צריך להתנהל בצדק וביושר כלפי עובדיו, כלפי ספקיו, לקוחותיו והמדינה. יש משמעות למוסר ולצדק כתשתית הקיום. לאחר מכן נשאלנו האם להעניק תעודה זו גם למקומות הפתוחים בשבת. התשובה שלנו כאן הייתה הרבה יותר מסויגת - שכן יש סתירה מיניה וביה בין תו תקן חברתי ובין מקום שפתוח בשבת.

השבת המופיעה בתורה נובעת משני מקורות. מקור אחד הוא סיפור בריאת העולם, בו נועדה השבת כדי לחדש את האמונה בא-לוהים כבורא העולם; מקור שני הוא יציאת מצרים. התורה מלמדת כי דווקא עם שיודע מה משמעות ההוויה כעבד - שכן אנו עצמנו היינו במצרים - חייב להעניק לכל באי עולם, וגם לעבדים ולשפחות את יום השבת כיום חרות. לפיכך, מקום הפתוח בשבת מקרין את ההפך הגמור מכך, ועל כן אין מקום להעניק לו תו תקן חברתי.

סוגיה זו היא נקודת המבט ממנה אני רואה את פסק הדין של בית המשפט העליון. אל נא נטעה. בין המשפט העליון לא הפך להיות דתי, ופסק הדין שלו אינו נובע מקדושת יום השבת התורתית. ברם, בין פסק דין זה ובין האמור בתורה יש הרבה נקודות חפיפה. אנחנו חייבים להיאבק בעבדות המודרנית. מקומות הפתוחים בשבת מעבידים ומעודדים עובדים לעבוד שבעה ימים בשבוע, ולמעשה לחיות חיי עבדות. הפיתרון הפיקטיבי של הענקת יום חופשי אחר במקום יום השבת אינו ממלא את ייעודו: ראשית, הוא פיתרון פיקטיבי שאינו מיושם; שנית, הוא מפעיל לחץ על אנשים לעבוד בשבת, כאשר הציבור כולו שובת, ילדיהם בבית, ונמנע מהם לכונן יום שבת כראוי; שלישית, הוא אינו מסוגל להקרין על ההוויה הישראלית כולה את האווירה הציבורית של יום השבת, כיום שיש בו שביתה לפחות מתעשייה ומסחר; רביעית, הדבר חשוב גם לבעלי העסקים עצמם. גם הם זקוקים ליום אחד, מיוחד, קדוש בדרכם שלהם, כדי לצאת מהשעבוד ומהעבדות הזו.

לא מדובר כאן במניפולציה. לפיכך, הפיתרון אינו נעוץ בשינוי החוק (והיכן כל אבירי הדמוקרטיה המתנגדים ל"חוק עוקף בג"ץ). מדובר בהזדמנות מופלאה שנקרתה בפני החברה הישראלית לערוך שידוד מערכות מחדש, ולדון באופיו של יום השבת במישור הציבורי. לצערי, זה לא יהיה יום השבת הדתי וההלכתי. ואף על פי כן, יש ערך עצום בכך שהחברה כולה תחליט שביום השבת מתחדשים כולם, כל אחד בדרכו, ומשתחררים מתרבות הצריכה, מהשעבוד לעבודה, מניצול עובדים מוחלשים שנאלצים לשלם את מחיר המסחר, ופונים לדמות אחרת של יום השבת. רק טוב זה יעשה לחברה הישראלית.