• צדיק יסוד עולם

    הרשעים אינם אוהבים את החיים מצד עצמם, אלא מצד שהם יראים מהמוות. הצדיקים, לעומת זאת, מבינים שלחיים אין ערך מצד עצמם, אלא רק מצד שהם מובילים אל העולם הבא, אך קישור זה של עולם הזה לעולם הבא נותן תוכן עמוק לעולם הזה - לפרשת נח.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/12/02 00:00

  • פנינים לפרשת ''נח''

    ממשלת אחדות , יצר הטוב ויצר הרע, אחדות , שנאה ועוד בפנינים לפרשת נח

    19/12/02 00:00

  • על גלובליזציה, על אחידות ועל אחדות

    "שנים רבות לפני המבול לא מצליחה משפחת נח לשמור על אחדותה. באופן טבעי ונורמאלי מתפלגת המשפחה לאומות ושבטים, למקומות שונים וגם לשפות וללשונות שונות. התהליך הזה מתרחש ללא כל אירוע טראומתי, אלא מפני שכך היא דרכו של עולם..." - על המסר הנוסף של פרשת נח

    הרב אורן דובדבני, רב קהילת

    19/12/02 00:00

  • תכל'ס - לפרשת בראשית

    רוב זמננו וכוחותינו מושקעים באמצעים. האדם עובד כדי להשיג כסף, כדי שיוכל לקנות אוכל ושאר דברים, כדי שיוכל לחיות בצורה בה הוא רוצה ובכך משועבד האדם לאמצעים.האם ניתן להשתחרר מעבדות זו?

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/12/02 00:00

  • כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו

    "כאשר אנו מעיינים בהפטרות, צריכים אנו לחפש את הקשר התוכני המחבר אותן לפרשת השבוע. משום שלעתים חושבים אנו שהדבר היחיד המקשר את ההפטרה לפרשה הוא פסוק המזכיר עניין מהפרשה אולם אין זה כך.."

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • דגל ציון וירושלים

    ישנה חשיבות לאדם לידע כיצד נשתלשלו המאורעות לא רק הנוגעים לו אישית, אלא גם המאורעות המסבבים ומשפיעים, לכאורה חיצונית, על הידועות לו...לא לחינם פותחת התורה בסיפור הבריאה

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • קנין הזכות

    "כל עוד לא היה האדם על מפת ההיסטוריה סיפרה לנו התורה את סיפור הבריאה כשלעצמה ואולם מעת שנכנס האדם על מפת ההיסטוריה כבר אין חשיבות לבריאה אלא כאשר פועלת והינה בשביל האדם ומסביבו..." על בריאת העולם

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • פרשת בראשית

    "פרשת בראשית היא אחת מאותם נכסי הרוח המלווים אותנו מאז ילדותינו. נכסים אלה בונים את התשתית לרגשותינו ויוצרים את הסמלים בהם משתמשת הגותינו.גם על סמלים אלה חל הנס של הגידול המתמיד. גם הטקסטים חייבים לגדול איתנו. גדילה זאת היא אחת ממוקדיה של פרשנות המקרא..."

    פרופ' שלום רוזנברג

    19/12/02 00:00

  • על נפילים גיבורים וקדושים

    הרבה נושאים יש בפרשת בראשית, מתאור ששת ימי המעשה, השבת, עץ הדעת טוב ורע, קין והבל, דור אנוש, השתלשלות הדורות עד אשר נגזר עליהם הדין של מחית האדם ע"י המבול ורשימה זו כלל אינה ממצה את עושר הענינים הרבים על כל פרטיהם...

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • פנינים לפרשת ''בראשית''

    על בריאת העולם, על הכרתו , הכרת מנהיגו ועוד בפנינים לפרשת בראשית

    19/12/02 00:00

  • בין ישראל לעמים

    "ברכותיו אלה של משה נכתבו משום שהן מהוות נבואה שהוצרכה לדורות. ולכן צריכים אנו לקרא אותם בעיון ולנסות לראות מה אומר לנו משה בדורינו אנו ובכל דור ודור בברכותיו בפרט ובמה שנכתב בתורה או אף במה שנעדר ממנה בכלל."

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • תורה ציוה לנו משה מורשה קהילת יעקב

    פרשתנו פותחת בפסוק: "וזאת הברכה אשר .." ולאחריה במקום פרוט הברכות , מסופר על אומות העולם שסרבו לקבל את התורה.המפתח להבנת הצורך בפתיח הזה הוא מפסוק "תורה ציוה לנו משה מורשה קהילת יעקב". שהרי יודעים אנו שקיימו האבות כל התורה כולה, אם כן מה תוספת מוסיפה לנו התורה באמרה לנו שמשה ציוה את התורה?

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • משה איש האלקים

    פרשה זו מצויים בה דברי משה האחרונים, ברכה לשבטים וברכה לעם כולו, ומתוארת בה מותו של משה וקבורתו ובה מתואר משה לראשונה "איש האלהים"..

    פרופ' נחמה ליבוביץ' ז

    19/12/02 00:00

  • שמחת תורה בסיום התורה והתחלתה

    פרשת וזאת הברכה מיוחדת בכך שהיא אינה שייכת למחזור שבתות השנה אלא דוקא לשמחתה של התורה... – האם השמחה היא על הסיום או על ההתחלה ?

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • כל התורה כולה על רגל אחת

    בשירה, שלא כמו בפרוזה, ישנו צורך לקרוא "בין השורות", להרגיש את הדברים הכתובים וגם את הדברים שאינם כתובים.על כן נקראת התורה שירה, כיון שישנם בתורה עניינים שאי אפשר לכותבם כמות שהם. רק לב טהור, בעל הכח להרגיש דברי אלוקים חיים יכול להבין ולהשיג את הצד השירי שבתורה - הצד הנשמתי והפנימי שבתורה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/12/02 00:00

  • פרשת קרח

    מה עושה מנהיג בשעה שמרד המונים פורץ בפתח אוהלו? בכל עם ולשון, ובכל תקופה בהיסטוריה האנושית, היה המנהיג מעמיד כיתת יורים מול ההמון ופוקד: "אש".

    הרב יעקב מאיר

    19/12/02 00:00