לימוד הורים וילדים: פרשיות 'אחרי מות-קדושים'

בצל הבידוד שנכפה עלינו בעקבות נגיף הקורונה, הרב ברך אפרתי חיבר לימוד מיוחד להורים וילדים לפרשת השבוע - 'אחרי מות-קדושים'

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 30/04/20 12:25 ו באייר התשפ

לימוד הורים וילדים: פרשיות 'אחרי מות-קדושים'
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

 השאלות הקלות מודגשות

  שאלות

  1. "וַיְדַבֵּר ד' אֶל מֹשֶׁה אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן"- מדוע מתו בני אהרון?
  2. "אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ וְאֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ"- מה ההבדל בין חוקים למשפטים?
  3. "דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ" – כיצד אנו יכולים להיות יותר קדושים?
  4. "אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ" - תנו דוגמא למצוות 'מורא הורים'
  5. "לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ" – מה הכוונה 'ללכת רכיל'?
  6. "לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" – מהי נקימה ומהי נטירה?
  7. "לֹא תְנַחֲשׁוּ" – מה הכוונה? מדוע זו פעולה לא טובה?
  8. "וְלֹא תַשְׁחִית אֵת פְּאַת זְקָנֶךָ" – מדוע אסור? והאם יש דרך בה הדבר מותר?
  9. "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן" – כיצד נוכל אנחנו לקיים את המצווה הזו?
  10. "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת כָּל חֻקֹּתַי וְאֶת כָּל מִשְׁפָּטַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָקִיא אֶתְכֶם הָאָרֶץ" – האם הארץ היא בן אדם? כיצד היא 'מקיאה'?
  11. "וְלֹא תֵלְכוּ בְּחֻקֹּת הַגּוֹי אֲשֶׁר אֲנִי מְשַׁלֵּחַ מִפְּנֵיכֶם" – תנו דוגמא לחוקות הגויים שאסור לנו לעשות
  12. פינת ההלכה- התורה אוסרת לרמות במכירה וקניה- "מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי צֶדֶק אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם". האם מותר לטעום מהפירות במכולת בשכונה כדי לדעת אם כדאי לקנות אותם, או שזה גזל?

 

 תשובות

  1. משום שהם הקריבו קרבן והתקרבו למקדש בלי שד' ציווה
  2. הסביר רש"י- " חוקים- אלו גזירת המלך". משפטים- מצוות הגיוניות. חוקים- מצוות ללא טעם מובן
  3. הפרשה כולה עונה על השאלה הזו-  מי שמקפיד על מצוות בין אדם לחבירו ומצוות בין אדם למקום, נהיה קדוש. ורש"י הדגיש- "הוו פרושים מן העריות", כדי להיות קדושים צריכים להיות צנועים בלבוש ובהתנהגות. ובסוף הפרשה כתב – "זו פרישות עבודה זרה", על מנת להיות קדושים צריך לברוח מעבודה זרה
  4. רש"י- "איזהו מורא? לא ישב במקומו ולא ידבר במקומו ולא יסתור את דבריו"
  5. רש"י- "מספרי לשון הרע הולכים בבתי רעיהם לרגל מה יראו רע או מה ישמעו רע לספר בשוק, נקראים הולכי רכיל". הולך רכיל=מפיץ שמועות על אנשים. רכיל=כמו רוכל (מוכר) שעובר מבית לבית כדי למכור סחורתו, כך הוא מפיץ את השמועה מבית לבית
  6. רש"י- "אמר לו השאילני מגלך. אמר לו לאו. למחר אמר לו השאילני קרדומך. אמר לו איני משאילך כדרך שלא השאלתני, זו היא נקימה. ואיזו היא נטירה, אמר לו השאילני קרדומך. אמר לו לאו. למחר אמר לו השאילני מגלך. אמר לו הא לך ואיני כמותך, שלא השאלתני. זו היא נטירה, שנוטר האיבה בלבו אף על פי שאינו נוקם"
  7. ניחוש הוא החלטה לעשות או לא לעשות משהו בגלל דברים מוזרים שקרו. למשל מי שאומר 'לא אלך עכשיו הביתה כי ראיתי חתול שחור', זה ניחוש ואסור מהתורה. הרמב"ם באר שהתורה רוצה שנהיה הגיוניים ולא טפשים
  8. כתב הרמב"ם - "דרך כהני עובדי כוכבים היה להשחית זקנם, לפיכך אסרה תורה להשחית הזקן... ואינו חייב עד שיגלחנו בתער, לפיכך אם גלח זקנו במספריים פטור"
  9. כתב השו"ע- "מצות עשה לקום מפני כל חכם, אפילו אינו זקן ...וכן מצוה לקום מפני שיבה, דהיינו בן שבעים שנה, אפילו אם הוא 'עם הארץ', ובלבד שלא יהיה רשע". אם נקום ממקומנו כשנראה זקן או ת"ח, נקיים את המצווה
  10. כתב רמב"ן- "ארץ ישראל אינה כשאר ארצות, אינה מקיימת עוברי עבירה". לא"י יש תכונה מיוחדת, היא מקיאה רשעים, הם מרגישים רע כאן
  11. קעקועים על הגוף, לשמוע שירים לא צנועים, קריאת שם של בת לבן ולהיפך
  12. תלוי בדעת המוכר. יש מוכרים ששמחים מכך ויש שלא רוצים. לכן אם המוכר מרשה, מותר. ואם לא, אסור