פותחים שולחן

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 14/04/10 00:00 ל בניסן התשע

פותחים שולחן

בנים ובנות ומה שביניהם

"אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר" (יב,ב) - במה אתם מוצאים הבדלים בין בנים לבנות? האם יש לחלק מההבדלים שורש משותף? האם ההבדלים בין בנים לבנות הם תוצאה של חינוך, השפעה סביבתית, הבדלים מולדים בנפש, גם וגם? מה ההשלכות של לימוד בבית ספר מעורב - מבחינה לימודית - האם זה עושה טוב לבנים? לבנות? מה ההשלכות של זה מבחינות חברתיות ואחרות? האם לדעתכם לאנשים שגדלו בחברה מעורבת יהיה קשה יותר ליצור בעתיד קשר למטרת נישואין? או אולי להפך? למה?


פמניזם

"וְאִם נְקֵבָה תֵלֵד" (יב,ה) - האם אתם מזדהים עם יסודות התנועה הפמיניסטית או עם חלקם? על רקע מה היא הופיעה ומה תרומתה החיובית והשלילית לעולם? יש הטוענים שהגברים היום נשיים מבעבר והנשים גבריות יותר. האם אתם מסכימים לכך?


ברית מילה

"וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ" (יב,ג) - מאז ומעולם מסרו יהודים את נפשם למול את ילדיהם גם בתקופות שהדבר הכי כרוך בסכנת חיים. גם כיום במדינת ישראל אחוז עצום בין החילונים מקפיד לקיים את המצווה, יותר מאשר מרבית המצוות האחרות, ואפילו ההגיוניות יותר. מה סיבת הדבר? מה הרעיון שמאחורי מצוות המילה? מדוע היא מתקיימת דווקא באותו המקום? הגויים נקראים במקומות רבים ערלים. למה נבחר דווקא הכינוי הזה?


צרעת

"זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע" (יד,ב) - חז"ל: "המצורע - המוציא שם רע" - למה דווקא צרעת באה כעונש על דיבור לשון הרע? מדוע היום אין צרעת? האם אתם מסוגלים לדמיין עולם בו המדבר רע על זולתו מצטרע? האם הייתם רוצים לחיות בעולם כזה? האם בדור מתקדם וטכנולוגי כמו שלנו בעיית לשון הרע פחותה יותר מאשר בעבר או להפך?


האם לדעתכם אפשר לנהל עיתונות רצינית ותקשורת יעילה שתשמור על הלכות לשון הרע או שזה דבר בלתי ישים? מה מחולל את הצורך הנפשי האנושי לרכל על הזולת? כיצד אתם נוהגים כשאתם בתוך חבורת אנשים ואחד מהם מתחיל ללכלך על מישהו אחר?


המדור באדיבות "עולם קטן"