"לא דייך מה שאסרה עליך התורה?" : פרשת כי תצא

רבי אפרים מלונטשיץ בעל "כלי יקר" למד מן האזהרה בפרשת השבוע לא לאחֵר תשלום נדר דרך פעולה כללית כנגד יצר הרע, גם אם נמנעים מלידור בפועל

חדשות כיפה הרב כרמיאל כהן 19/08/21 12:08 יא באלול התשפא

"לא דייך מה שאסרה עליך התורה?" : פרשת כי תצא
התרת נדרים, צילום: פלאש 90

(כב) כִּי תִדֹּר נֶדֶר לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תְאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ כִּי דָרֹשׁ יִדְרְשֶׁנּוּ ה' אֱלֹהֶיךָ מֵעִמָּךְ וְהָיָה בְךָ חֵטְא: (כג) וְכִי תֶחְדַּל לִנְדֹּר לֹא יִהְיֶה בְךָ חֵטְא: 
(פרק כג)

רבי אפרים מלונשיץ בעל "כלי יקר" מבאר את טעם האזהרה לא לאחֵר תשלום נדר, ומתוך כך ממליץ על דרך פעולה לאדם במלחמתו עם היצר הרע. נעיין בדבריו:
לא תאחר לשלמו וגו'. לפי שיצרו של אדם תוקפו בדבר הנדור דוקא וכל זמן שנדרו עליו אז היצר הרע מתגרה בו ביותר, ואומרים לו לא דייך מה שאסרה עליך התורה והבו דלא לוסיף עליה להרבות גירוי של היצר הרע בך לכך נאמר "לא תאחר לשלמו" שלא לעמוד ימים רבים במצודתו. ולכך נאמר "וכי תחדל לנדור לא יהיה בך חטא" היינו היצר הרע המחטיאך.

כאשר אדם נודר נדר הוא אוסר על עצמו דבר שהתורה לא אסרה עליו. איסור נוסף זה שאסר האדם על עצמו מוּעד להתגרות היצר הרע שיאמר לו "לא דייך מה שאסרה עליך התורה?". לכך ציותה התורה "כִּי תִדֹּר נֶדֶר לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תְאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ", יש להזדרז ולשלם את הנדר כדי "לא לעמוד ימים רבים במצודתו" של היצר הרע, כי אז יש חשש לנפילה במצודתו. תשלום הנדר מרחיק את יצר הרע מהאדם. גם ההימנעות מלידור נדרים מרחיקה את יצר הרע מהאדם. 

ממשיך ה"כלי יקר":                                                                           
אבל אם תאחר לשלמו אז "דרוש ידרשנו ה' מעמך" וכל מה שהקב"ה דורש ממך היצר הרע מסיתך שלא תדרש לו לפיכך "והיה בך חטא" ודאי, כי זה היצר הרע ימצא מקום להתגרות בך ולומר דבר זה אין עליך חיוב גמור וכי בעבור דיבור כל דהו יהיה חוב עליך לעשותו ואחר זה יבוא להסיתו ולהדיחו גם מעל שאר מצוות ה'. ומה שאמר "והיה בך חטא" דומה למה שאמרו חז"ל (שבת קה, ב) "לא יהיה בך אל זר" זה יצר הרע וציווי של "לא יהיה בך" היינו שלא תגרה אותו בנפשך.

לעומת הזריזות בתשלום הנדר שמרחיקה את יצר הרע מהאדם, ההתעכבות מגרה את יצר הרע בו. כי מכיוון שהקב"ה דורש מהאדם למלא את נדרו אז יצר הרע מסית אותו שלא יעשה רצון בוראו. התוצאה של דרישת ה' היא חטא – "כִּי דָרֹשׁ יִדְרְשֶׁנּוּ ה' אֱלֹהֶיךָ מֵעִמָּךְ וְהָיָה בְךָ חֵטְא" – כי ברגע שניתן מקום ליצר הרע להסית את האדם הוא יעשה זאת גם בנוגע לדברים אחרים – "... ואחר זה יבוא להסיתו ולהדיחו גם מעל שאר מצוות ה'". כדי למנוע זאת האדם צריך להרחיק את יצר הרע ממנו ולא לתת לו מקום להתגרות בו. 

האזהרה לא לאחֵר תשלום נדר בוודאי על עצמה באה ללמד, שעל ידי זריזות בתשלום הנדר אין מקום ליצר הרע להסית, אך היא גם מלמדת על דרך פעולה כללית כנגד היצר הרע.