• מדוע נדחה מעמד הברכה והקללה בספר יהושע?

    מה המכנה המשותף לכל קללות ה´ארור´ שמעמד הר גריזים והר עיבל? במה משתנה הערבות ההדדית עם הכניסה לארץ? ומדוע שאלתו של משה ´האיש אחד יחטא - ועל כל העדה תקצוף´ - אינה תקפה בארץ ישראל?

    איתן פינקלשטיין

    28/08/07 00:00

  • מה בין פרשות התוכחה?

    שתי פרשות ישנן בתורה אשר עיקרן תוכחה קשה: פרשת בחוקותי ופרשת כי-תבוא.במאמר זה נבקש לעמוד על תוכנן של הברכות הקללות כאן וכאן

    הרב עזריאל אריאל, רב היישוב עטרת

    08/09/06 00:00

  • האם ייתכן "מרד קדוש"?

    דרשה מופלאה על פרשת כי תבוא, משווה בין נסיבות הולדתו והצלתו של משה, להצלת שבט ראובן על ידי משה, רגעים ספורים לפני מותו. מתוך ההשוואה בין מעשה בת פרעה, מעשה מרים ומעשה ראובן, ננסה לענות על השאלה מה משמעות ההיתכנות של "מרד קדוש" לגבי מרידות אחרות שכשלו..

    איתן פינקלשטיין

    07/09/06 00:00

  • והיה כי תבוא אל הארץ

    מקרא הביכורים מלמדנו שגם בשעת השמחה הגדולה ביותר, אסור למביא הביכורים לשכוח את עברו, או להתנתק הימנו. לא רק מצד הכרת הטוב, אלא לא פחות מצד הלקח שיש בו כלפי ההווה. העבר מזכיר לו שעליו לשתף בשמחתו גם את אלה שלא זכו. עליו לזכור שעדיין יש לא מעט מאחיו הנאנקים תחת העול.

    ד"ר עו"ד אביעד הכהן

    22/09/05 00:00

  • בין גריזים ועיבל

    משה רבינו מכנס את כל ישראל, ומצווה לערוך את "מעמד הברכה והקללה", מיד בעבור העם את הירדן. מהו הטעם לערוך מפגן מרשים שכזה? מה תוכנו? ומה ייעודו?

    הרב אהרון בק - ר"מ בישיבת ההסדר ראשון לציון

    22/09/05 00:00

  • "עשינו מה שגזרת עלינו"

    שתי המצוות שנזכרו בפרשתנו, שהן בין המצוות האחרונות שבתורה, תובעות מן החקלאי הפרטי לערוך חשבון מול ריבונו של עולם.

    הרב איתיאל אריאל - רמת בית שמש א

    22/09/05 00:00

  • הכרת הטוב

    פרשתנו פותחת בשתי הכרזות שמשמעות אחת להן: "אני מכיר טובה משמע אני יהודי". ההכרזה הראשונה מתבצעת עם התחלת תקופת האסיף, מיד לאחר חג השבועות ההכרזה השניה מתבצעת בסוף כל מחזור מעשרות

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל ארץ חמדה

    21/09/05 00:00

  • ''בשמחה תמיד'' - לפרשת כי תבא

    מהי שמחה?הרמב"ם באופן עקבי מגדיר את השמחה בכך שהיא מביאה את האדם לשמח אנשים אחרים. רק מכוחו של הציווי האלוקי אנו יכולים להתרומם להשקפה של נתינה המתבטאת בשמחה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • ארמי אבד אבי

    "וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי " - מיהו אותו "ארמי אבד אבי"?

    הרב כרמיאל כהן

    02/09/04 00:00

  • שלוש פעמים תודה - לפרשת כי תבוא

    האדם מתקן את דרכיו, הן בשובו מחטאיו ואמירתו: "חטאתי עויתי פשעתי", והן בתקנו את פירותיו על פי ציווי ה', ואמירתו: "לא עברתי ממצוותיך ולא שכחתי". שני תיקונים אלה, הנעשים בדרך של וידוי, נובעים מידיעתו כי המציאות נובעת ממקור הטוב והנותן לאדם כח ויכולת לפעול בעולם ולתקנו על מנת להביאו אל תכליתו הטובה. על מצוות הוידוי. לפרשת כי תבוא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    02/09/04 00:00

  • לך לאלהים – לו לעם

    לִהְיוֹת לוֹ לְעַם – על החידוש בדבר הברית בין הקב"ה ועם ישראל אליו חותרת כל התורה כולה.

    משה חסיד - טל מערכות ומכללת אורות

    01/09/04 00:00

  • תמהון לבב

    העולם שבו אנו חיים אינו מעניק לנו ביטחון מוחלט, אם בכלל. "הכל צפוי", אם להשתמש במינוחם של חז"ל. הכל תלוי במילה קטנה, בת שתי אותיות בלבד: "אִם". מה שנקרא במשך דורות הרבה כאזהרה לחוטאים, חמורת סבר ומזעיפת פנים, נקרא כיום כקטלוג מעודכן של תופעות בנות ימינו...

    ד''ר עו''ד אביעד הכהן

    01/09/04 00:00

  • ''וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ''

    "הפרשה המתארת את היכולת לענות, היא פרשת מקרא ביכורים. מביא הביכורים אינו נדרש לספר או לומר את פרשת מקרא ביכורים, הוא נתבע לענות."

    הרב אביחי קצין

    11/09/03 00:00

  • מדוע האריה מתנפל על האדם? - לפרשת כי תבוא

    בימים אלה של מאבק מתמשך עם אומות העולם. כאשר אנו חשים שהאומות אינן יראות מפנינו, כאשר פיגוע רודף פיגוע וכבוד ישראל מושפל עד עפר, ח"ו, הרי יש כאן סימן לנו כי איננו ממלאים את תפקידנו כראוי, ושם ה' לא נקרא עלינו. המאבק עם האומות צריך להתרחש בתוכנו פנימה, אין די ביחידות מיוחדות ובחיסולים ממוקדים. לפרשת כי תבוא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    11/09/03 00:00

  • הברכה והקללה

    מדוע נבחרו שבטים מסוימים לקללה, ואחרים לברכה? ומדוע נבחר דוקא הר גריזים לברכה והר עיבל לקללה?

    הרב ישראל רוזנברג

    11/09/03 00:00

  • בין משמעת למשמעות בעולמנו האישי והחינוכי

    "מי שחש את הכיסופים שליוו את בני ישראל ארבעים שנה במדבר, לא יכול שלא לשאול, על תוכן המעמד של הברכה והקללה המלווה את יומם הראשון. מדוע לקלקל את הלהט הגדול, עם רשימה של אזהרות ועונשים?" – מאמר לע"נ שלום (שולי) הר מלך הי"ד לפרשת כי תבוא

    יונה גודמן*

    08/09/03 00:00