פרשת חיי שרה: לִבְנִי לְיִצְחָק

מהביטוי הכפול "לִבְנִי לְיִצְחָק" לומד הרש"ר הירש על שתי בחינות של התאמה הנדרשות מהאשה המיועדת ליצחק.

חדשות כיפה הרב כרמיאל כהן 21/11/19 11:30 כג בחשון התשפ

פרשת חיי שרה: לִבְנִי לְיִצְחָק
חתונה. אילוסטרציה, צילום: Serge Attal/Flash90

(ב) וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל עַבְדּוֹ זְקַן בֵּיתוֹ הַמֹּשֵׁל בְּכָל אֲשֶׁר לוֹ שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי: (ג) וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ: (ד) כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק: (פרק כד)

האשה המיועדת ליצחק אסור שתהיה מבנות הכנעני, אלא צריך שתהיה מבנות חרן. ויש לתמוה: מה בין בנות הכנעני לבנות חרן, והלא הללו עובדי עבודה זרה והללו עובדי עבודה זרה!

הרש"ר הירש מטעים שהבעיה בבנות הכנעני לא היתה מצד העבודה זרה, אלא מצד השחיתות המוסרית:

"לא אלילי כנען, אלא השחיתות המוסרית שבכנען היתה המניע להחלטתו. אליליות היא ביסודה תעיית השכל, ולזו יש תקנה. אך שחיתות מוסרית תופסת את כל ההויה האנושית על כל עומק הנשמה והרגש, וכאן גם אברהם לא יכול היה לקוות למצוא לבנו אשה צנועה וטהורה במוסרה, אשה שתביא לביתו את פנינת אצילות הדעת וטהרת המוסר".

עבודה זרה היא פגם מצד השכל ויש לה תקנה; לעומת זאת שחיתות מוסרית היא בעיה עמוקה יותר ה"תופסת את כל ההויה האנושית על כל עומק הנשמה והרגש". אשה מבנות הכנעני לא תהיה "אשה צנועה וטהורה במוסרה" כיון שכל הוויתה נגועה בשחיתות מוסרית, וממילא אינה מתאימה ליצחק; אולם אשה מבנות חרן צריך שתעזוב את אורח חייה האלילי והרי היא יכולה להיות מתאימה ליצחק.   

אכן ההתאמה ליצחק אינה נבחנת רק בתקנת השכל. מהביטוי הכפול "לִבְנִי לְיִצְחָק" לומד הרש"ר הירש על שתי בחינות של התאמה הנדרשות מהאשה המיועדת:

"לבני ליצחק. הרי אלו שתי בחינות: 'לבני', בראש וראשונה תהיה ראויה להיות אשה לבני, תצדיק את התקוה להיות היא בתי, כדרך שהוא בני. זו הדרישה הכללית ביחס לאופיה. אך יכולים שני בני אדם להיות מצוינים כשלעצמם, ועם זה לא יתאימו זה לזה באופים האינדיבידואלי, משום כך: 'ליצחק'; יראה אליעזר שתתאים האשה לאופיו האינדיבידואלי של יצחק".

ההתאמה ליצחק צריך שתהיה בראש ובראשונה מבחינת האופי הכללי של האשה. אשה זו צריך שתהיה ראויה להיות אשה לבנו של אברהם איש החסד. אולם לא די בהתאמה כללית בין בני הזוג שהרי "יכולים שני בני אדם להיות מצוינים כשלעצמם, ועם זה לא יתאימו זה לזה באופים האינדיבידואלי". נוסף על התאמת האופי באופן כללי צריך שתהיה מתאימה באופן מיוחד לאופיו של יצחק. לא די שתהיה אשה "לבני", צריך שתהיה גם אשה "ליצחק".