פרשת וישלח: מעשה דינה ושכם- השבט השלושה עשר

יש מצבים בחיים בהם מלימון נעשה לימונדה. ספור דינה ושכם הוא אחד מהם. האם הספור הוא לכתחילה - תכנית א-לוהית, או בדיעבד? איך רואים המפרשים את יציאת דינה? מחקר מעניין.

רבקה שמעון
יב בכסלו התשעט
,
20 בנובמבר, 2018 9:50

צילום: shutterstock

וַתֵּצֵא דִינָה בַּת-לֵאָה, אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב, לִרְאוֹת, בִּבְנוֹת הָאָרֶץ.

רש"י: ולא בת יעקב, אלא ע"ש יציאתה נקראת בת לאה שאף היא יצאנית היתה (ב"ר) שנא' ותצא לאה לקראתו. (ועליה משלו המשל כאמה כבתה).

הפרוש הזה תמוה. מ'יציאתה' של לאה נולד יששכר, ואם לא היתה יוצאת היתה מכלימה את אחותה רחל. האם הביטוי 'יצאנית' המוזכר נכתב במובן שאנו משתמשים בו היום, לגנאי, או שמא יש פה אמירה אחרת? בימינו קשה לנו להשתחרר מהפרשנות המודרנית של המילה 'יצאנית'. מפרשים אחרים לימדו על דינה זכות.

המלב"ים: ותצא דינה מודיע כי דינה לא אשמה בזה, שלא תאמר שפרצה גדר הצניעות, כי היתה בת לאה, שהיתה צנועה באהלה, ואשר ילדה ליעקב, שלידתה היה מתייחס אל יעקב שהיתה צנועה וכשרה, כי לא היתה היציאה ללכת אחרי הבחורים רק לראות בבנות הארץ ובתהלוכותיהן.

דינה הקטנה, בת יחידה, מגיעה לארץ כנען אחרי תלאות מרובות. לפי המדרש, החביא אותה אביה בתיבה, כדי שאחיו עשו לא ירצה בה. אולי בנישואיו עם דינה היה עשו חוזר בתשובה? לא נדע זאת לעולם, כי סדר האירועים התגלגל אחרת.

מאז ומעולם דואגים הורים לבנותיהם, אולי יותר מאשר לבניהם, משתדלים לשים אותן במשבצת מוגנת אותה הם בחרו, והם מופתעים לעיתים לגלות שהילדה שלהם החליטה לפרוש כנפיים ולעוף. מה שמלמד אותנו שלא משתלם לסגור ילדה בתיבה.

בטח לא כשבאים מהגלות לארץ  ישראל, יפה וגם פורחת, ומורדות ההרים באזור שכם היו מן הסתם עשירים בכרמים ופרדסים. איך אפשר להשוות בין השומרון לאזור המדברי של חרן, שם בקושי יש באר מים אחת להשקות עדרים.

אם נדבר בשפה אקטואלית, הספור של דינה מוזר. לאן נעלמו כל השפחות והמשרתות? בכלל, עדיף היה מראש להבין שדינה, בת יחידה בין אחים גדולים, משתעממת, הגיעה למקום חדש, ומן הסתם היא תחפש לעצמה חברות. מה היא מבינה בסכנות? מישהו או מישהי היו אמורים להשגיח עליה או להזהיר אותה שהבחורים בשכם הם לא כמו אלו בחרן שמן הסתם ידעו מי זה סבא שלה ומי זה אבא שלה ולא היו מעיזים לגעת בה. בכלל, מה הבעיה ללוות אותה העירה?

מפליא כמה סיפורי תורה נשמעים כל כך אקטואליים. אני רואה את דינה בעיני רוחי ומרחמת עליה. לא די לה שנחטפה ונאנסה ועברה התעללות, בסופו של דבר חיסלו את החתן המיועד ואת כל הגברים בעירו! איזו טראומה.

הילדה דינה נשארה לה לבד, כשלפי המדרש נשא אותה שמעון אחיה לאשה. מי אומר שככה היה לה טוב?

מה יצא מספור דינה ושכם? השבט השלושה עשר.

בשיעור על העיר שכם, ששמעתי לפני שנים רבות בישוב אלון מורה, הסביר הרב יהודה ליאון אשכנזי, 'מניטו,' זצ"ל, שהתכנית הא-לוהית היתה שיווצר השבט השלושה עשר מחיבור בין זרע יעקב לגוי.

דווקא שכם בן חמור היתה לו מעלה מיוחדת. בלידתו ובקריאת שמו יש תיקון למעשהו של קין. על קין נאמר:

וַיֵּדַע קַיִן אֶת-אִשְׁתּוֹ, וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת-חֲנוֹךְ; וַיְהִי, בֹּנֶה עִיר, וַיִּקְרָא שֵׁם הָעִיר, כְּשֵׁם בְּנוֹ חֲנוֹךְ. (בראשית ד יז) זאת אומרת, העיר נקראת על שם הילד. היא יותר חשובה מהבן. לעומת שכם, ששם המצב הוא הפוך. יש עיר בשם שכם, ועל שמה נקרא בנו של חמור. הבן יותר חשוב מהעיר. האנושות התרוממה למקום גבוה יותר בו הערך של האדם הוא יותר מהקניינים.

שכם בן חמור ותושבי העיר מלים את עצמם ושמעון ולוי נוקמים את חרפת אחותם.

הפרקי דרבי אליעזר מתאר לנו בשפה ציורית את השתלשלות הספור:

כתיב, וּבָא הַבַּיִת וְסָמַךְ יָדוֹ עַל הַקִּיר וּנְשָׁכוֹ הַנָּחָשׁ (עמוס ה, יט). וכשבא יעקב לארץ אחוזתו שבארץ כנען נשכו הנחש, ואי זה הוא הנחש, זה שכם בן חמור שהיתה בתו של יעקב יושבת אוהלים ולא היתה יוצאה לחוץ מה עשה שכם בן חמור הביא נערות משחקות חוצה לו מתופפות ויצאה דינה לראות בבנות הארץ המשחקות ושללה ושכב עמה והרתה וילדה את אסנת ואמרו בני ישראל להורגה שאמרה עכשו יאמרו בכל הארץ שיש בית זנות באהלי יעקב.(פרקי דרבי אליעזר ל״ח:א׳)

מה עשה יעקב, הביא שרץ של זהב שם הקדש כתוב בו ותלה על צוארה, ושלחה והלכה, והכל צפוי לפני הב"ה. וירד מיכאל המלאך והורידה למצרים לבית פוטיפרע, שהיתה אסנת ראויה ליוסף לאשה, והיתה אשתו של פוטיפרע עקרה, וגדלה עמה כבת, וכשירד יוסף למצרים לקחה לו לאשה, שנ' ויתן לו את אסנת בת פוטיפרע. (פרקי דרבי אליעזר ל״ח:ב׳)

הכל צפוי לפניו. מעשה דינה ושכם תכנית א-לוהית. למה ככה? לא-לוהים פתרונים.

 שני בנים נולדו להם, לבת דינה וליוסף. מנשה ואפרים. שני שבטים המחליפים את יוסף ויורשים את הארץ. הבן הקטן ביותר, אפרים, הוא חביבו של הקב"ה. עליו מנבא ירמיהו הנביא:

הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם, אִם יֶלֶד שַׁעֲשֻׁעִים--כִּי-מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ, זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד; עַל-כֵּן, הָמוּ מֵעַי לוֹ--רַחֵם אֲרַחֲמֶנּוּ, נְאֻם-יְהוָה.  ירמיהו לא י"ט.

20.11.2018

1. לא יצאנית ולא שחקנית חקרנית....... (משה אהרון עוד)

דווח על תגובה לא ראויה
20.11.2018

2. אחיה קלקלו חזון.... (משה אהרון עוד)

היא יצאה מכובדת כבת לאה ויעקב
שהגיעה לפירקה ואלה הוריה לא השגיחו בה אמרה אצא לראות כיצד בנות הארץ הזאת בונות ביתן וארצן.
יצאה לראות תרתי משמע בבנות הארץ כיצד בונות ביתן

דווח על תגובה לא ראויה
20.11.2018

3. משל היא הרעיה יצאה אל בנות ירושלים...... (משה אהרון עוד)

דווח על תגובה לא ראויה
21.11.2018

4. אגדת דינה - סנגוריה (משה אהרון עו"ד)


אגדת דינה - סנגוריה

בס"ד.

מעשה דינה [יצאה לראות בבנות הארץ ונאנסה על ידי שכם בן חמור]
נתפס על ידי פרשנים מסוימים לחומרה עד כי כונתה : "יצאנית".
ולא היא.
דומה שנעשה עוול לדינה וננסה ללמד עליה מעט סנגוריה.
ראשית קורותיה של דינה -לידתה, מסתכמת במקרא בפסוק לקוני אחד בין שבעה מילים.
לאמור : "ואחר ילדה בת ותקרא את שמה דינה".
הנה כי כן היא נולדה באוירה של "ואחר".
כאילו היא יצאה שונה ואחרת צליל נורא של אכזבה מתנגן נשמע בין השיטין של מילות אלו.
לכן גם קראה לה אימה : "דינה" . שכל כולו מצביע ומרמז על חומרה .
על מיצוי של "מידת הדין".
והנה מני אז, דומה לא שתו לב אליה כל כך והיא די הלכה לאיבוד ואפילו "התנערו"ממנה כבת
כך שלא בכדי התורה מכנה אותה שוב ושוב בהמשך אך "נער" במקום "נערה"
והנה כשהגיעו לארץ כנען ויעקב בחר להתמקם בעיר שכם ואף רכש חלקת שדה מנשיא הארץ
הוסיף ובנה מזבח וקרא לו "אל אלוהי ישראל".
וכך נוצר מוקד חיכוך רוחני ונוצרה גם אוירה של אחווה
על רקע זה העיזה דינה "לצאת ולראות בבנות הארץ".
והנה גם כאן כיצד יצאה ?
גם על כך מרמזת התורה שכאמור שלוש פעמים במקום לכנותה "נערה"
היא מכונה : "נער"
ללמדך כי היא התחפשה ל"נער" על מנת שלא למשוך תשומת לב יתרה.
והנה בכל זאת דנו אותה הפרשנים לכף של חומרה.
ודומה שהדבר נובע מהביטוי "בנות הארץ" [יצאה לראות בבנות הארץ]
שבביטוי זה השתמשה רבקה כדי לשלול את בנות כנען - כנשים פוטנציאליות לבניה.
אלא שכאן הטעות הגדולה.......
אצל רבקה בנות הארץ הוא ביטוי נסמך לעיקר לאמור :
"בנות חת כאלה".
זה ביטוי המהות [בנות חת כאלה] ולא ההמשך : "בנות הארץ".
כאן כפי שכבר הקדמנו ופירשנו: הביטוי "בנות הארץ" .
הוא אך חיוב. גם בבחינת "בניין הארץ"
על ידי בניין המשפחה.
יצאה לראות איך בונים בארץ הזאת
זוגיות ומשפחה.
נכתב על ידי Moshe.Aharon , 21/11/2018 06:

דווח על תגובה לא ראויה
21.11.2018

5. מסכימה (רבקה שמעון)

דינה נולדה במקום בן נוסף בעקבות תפילתה של לאה שיתהפך מין העובר בבטנה לבת כדי שלפי חשבונה רחל תלד שני בנים לפחות. יצאנית אולי במובן של אקטיבית ולא פסיבית. באמת שכחו ממנה והיא יוצאת לחפש לבד את מזלה. מה פתאום קראה לה לאה במשמעות של דין? מאד מוזר. ספור מעצבן. הרי שכם היה יכול לפנות בצנורות המקובלים ולבקש את ידה מיעקב. אבל שמעתי מהרב יעקב מדן שאחרי פגישת יעקב עם עשו ירדה קרנו בעיני בניו. משהו במבנה הפטריאכלי שם הלך לאיבוד. בגלל זה ראובן בלבל את יצועי אביו, שמעון ולוי עושים מה שבא להם ובל נשכח את מות רחל. ספור עצוב

דווח על תגובה לא ראויה
21.11.2018

6. מי שלא מגנה עזות את רצח אנשי שכם אז - סופג משם רצח כיום (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
מעשה הרצח ההמוני של השניים - שמעון ולוי .
ומעשה הביזה הנוראה לאחר מכן של כל האחים .
כולל "הצפה" בטומאה של אלוהי ניכר .
[ששני הלוחות שווים :רצח של לא תרצח מאפס במקביל את אנוכי ה']
גרמו להשלכות איסטרטגיות נוראיות רבות - רובן סמויות ואפשר להרחיב על כך רבות.......
אך די לראות כיצד הקב"ה הגיב מיד הוא קרא ליעקב בנזיפה לשוב למעשה לנקודת ההתחלה.
להיכנס לארץ אחרת - "ברגל ימין"................

דווח על תגובה לא ראויה
21.11.2018

7. אני מניח שעם דברים אלה לא תסכימי...... (משה אהרון עו"ד)

בס"ד
הטרגדיה של היהדות שהובילה לגלות אלפיים ולשואה נוראה בסיומה היא מפני שנתפסנו לשוליים הערכיים של תורת ישראל ולא נאחזנו בה בעיקר.
קדשנו את מאמרי חז"ל כאמת התורנית המוחלטת לנצח נצחים .משל אין יותר את אותה הדענאמיקה שסופה ומלאה הארץ דיעה את ה' כמים לים מכסים..[ואל תטעי בי אינני מזלזל חלילה במאמרי חז"ל]
אותו חומש גאולי חסר המצביע על הדינאמיקה כאמור של : "ויהי בנסוע הארון...., חסר לנו ומאד לגאולה השלמה כל עוד לא תחשף האמת התורנית עד תומה ונמשיך לדשדש באמת הנעדרת.
נמשיך להקיז דם ולסבול חבלי גאולה קשים .
והנה ענייננו שבכאן יוכיח :
במקום לדלות מפרשת שכם את מעשה הרצח והביזה הנוראיים וללמוד מכך מסכת שלמה ויחודית לדורות ...... נתפשו לזוטרי ולשולי .
הנחנו : לאנוכי ה' וללא תרצח והתעסקנו ברף הנמוך יותר הצהוב של אך לא תנאף.
וגם כאן יש לומר בעיוות נורא..........
לא אלאה אותך יותר אך אומר את שבחך בניגוד לעמיתיך שמתעלמים משל האמת המוחלטת בכיסם את לפחות מגיבה .
מאז סיניי בצד הנעשה יש את הציווי לשמוע.

דווח על תגובה לא ראויה
21.11.2018

8. לא מבינה (רבקה שמעון)

לא ממש מובן לי למה יכוונו דבריך. תכתוב לי למייל

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

עובדי המעבדות קורסים. אילוסטרציה צילום:  Yossi Aloni/Flash90

משבר הקורונה: ירידה במספר הבדיקות, עליה במספר החולים קשה

קרא עוד