• מה פעל אל

    בתוך ברכותיו של בלעם הרשע אנו מוצאים פסוק קשה, שהתחבטו בו פרשני הפשט, והראה שיש עוד מקום להתגדר בו ולראות בו פנים חדשות. וכך אומר בלעם: "כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל, כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל"...

    הרב אלעזר אהרנסון, ראש ישיבת הסדר חולון

    15/07/05 00:00

  • "עם לבדד ישכון"-ברכה או ביקורת?

    בדורות האחרונים נטען על עם ישראל כי אינו לאומי מספיק והוא קוסמופוליטי מדי.בימינו, חוזרת הטענה האנטישמית באשר ל"עם לבדד ישכון" בלבוש חדש, אנטי ציוני: עם ישראל אינו מחויב לערכים קוסמופוליטיים.

    ד"ר משה הלינגר**

    15/07/05 00:00

  • מה אתה רואה ?

    מה אתה רואה בהם, בלעם? האם יוליכו אותך עיניך שולל? האם תשפוט ותכריע על פי המחזה הנפרש מולך? קבוצת ברבארים פראית, שוטפת כנהר את ספר המדבר, מאיימת על כל הנקרה בדרכה, לוחמת מלחמה-שאין-בה-מה-להפסיד, מותירה אחריה אדמה חרוכה כלחיכת השור? האם תכניעך ראייתו של בלק?

    הרב אהרון בק - ר"מ בישיבת ההסדר ראשון לציון

    15/07/05 00:00

  • להסתכל בלי לראות - לפרשת בלק

    היכולת שלנו לראות נובעת מן העובדה שהדברים כבר קיימים בנשמתנו, והראיה חושפת את מה שכבר קיים. בלא שהדברים קיימים בנשמה - אין יכולת לראות אותם. מכאן נלמד, שככל שהעיניים יפגשו עם דברים עמוקים יותר, כך הם יחשפו עומקים גדולים יותר בנשמת האדם. הראיה היא כלי להוציא אל הפועל את שגנוז בנשמה, ולכן יש חשיבות בראיית דברים נכונים, גדולים ועמוקים. לפרשת בלק.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    02/07/04 00:00

  • לא הביט און ביעקב

    בפרשת מטות מוזכר "הֵן הֵנָּה הָיוּ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל בִּדְבַר בִּלְעָם לִמְסָר מַעַל בַּה' עַל דְּבַר פְּעוֹר" - איפה נזכר בפרשתנו "דבר בלעם" זה, שגרם לחטא ?

    הרב כרמיאל כהן

    02/07/04 00:00

  • המשמעות לדורות מחטא בעל-פעור

    פרשת בלעם והיצמדות ישראל לבעל פעור מופיעה בתורה, בנביאים ובכתובים. פרשה זו עשתה רושם רב לאורך כל הדורות. הזעזוע בעקבות הפרשה אינו מסתכם רק במעשה פנחס ובמותם של "ארבעה ועשרים אלף מבני ישראל", ואינו מסתכם בנקמה במדיינים...

    ד''ר אמנון אלדר - מנכ''ל רשת ''אמי''ת''

    02/07/04 00:00

  • פרשת בלק

    "ומה אזעם לא זעם ה'" הפיכת קללתו של בלעם לברכה והפיכת רעה לטובה

    01/04/04 00:00

  • ''מדרשע'' - בית המדרש על שם בלעם הרשע - לפרשת בלק

    כלפי חוץ, בפשט הדברים, היה נראה בלעם כצדיק וחסיד, נביא גדול שאין כמוהו. לבלעם היו יכולות רוחניות גבוהות מאד, "אנרגיות" רוחניות אדירות, ועל כן חשב שיכולה תורה להינתן על ידו. הדרש מעמיק אל תוך המציאות, אל תוך נפשו של בלעם, ומגלה שמתחת לצדקותו החיצונית, יש "עין רעה, רוח גבוהה ונפש רחבה". לפרשת בלק.

    הרב יהושע ויצמן - ראש הישיבה

    14/07/03 00:00

  • האמת, האמונה והרצון

    "...כל התורה היא כולה קודש וכולה אמת, וכבר עסקנו בפרשת בלעם מבחינה זו, שאמרה התורה שהקב"ה הפך את הקללה לברכה. היינו שלמילים עצמם שבלעם השתמש בהם בכוונה לקלל נתן הקב"ה משמעות של ברכה. ולכן ניתן להבין ממה שהוא אמר מה היתה כוונתו..."

    ירחם שמשוביץ

    09/07/03 00:00

  • הן עם לבדד ישכן

    על כורחו נאלץ בלעם לוותר על רצונו ללכת עם שרי מואב ולקלל את ישראל. אך בלעם רוצה ללכת, ולכן הוא משנה 'קצת' מדברי ה'. הפעם הקב"ה מתיר לבלעם ללכת; האם בלעם צדק? האם הכל ענין של עיתוי?

    הרב כרמיאל כהן

    06/07/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''בלק''

    על מעמד ישראל, על מלאך הרחמים, על עם ישראל כעם, המשל לשור ועוד ..בפנינים לפרשת בלק

    18/01/03 00:00

  • כוחה של קללה - לפרשת בלק

    "באופן טבעי, העיסוק בשאלת הקללה מושך אל המאגיה, אל ההכרה בכך שיש דרכים נוספות להשפיע על העולם, מלבד אלו המוכרות לנו במערכת החושים. בהתייחסותה לקללה, כמו גם אל בעל האוב והידעוני והמנחש והמכשף, מלמדת התורה כי ישנן דרכים רבות לעצב את פני המציאות..."

    הרב יובל שרלו

    18/01/03 00:00

  • חיי ישרים

    למה בלעם רצה למות מות ישרים ולמה מבוקשו לא ניתן לו?

    17/01/03 00:00

  • סוד ברכותיו / קללותיו של בלעם

    "לברכה ולא לקללה" - זהירות בלשון מונעת אסון. לפרשת השבוע, פרשת בלק.

    הרב נועם צחור

    25/12/02 00:00

  • בלעם

    לכאורה חז"ל מנסים לחפש בדבריו של בלעם רמזים לכך שניסה לקלל את עם ישראל ולא לברך. מהו האינטרס לקחת דמות של עובד ה' כבלעם ולצייר אותה כהפך הגמור ?

    הרב יעקב מאיר

    25/12/02 00:00

  • סגולת ישראל

    מה מהותה של סגוטלת ישראל, להבדיל מכוחו הגדול של בלעם. לקישורה של הפרשה להפטרה.

    ירׂחם שמשוביץ

    25/12/02 00:00

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר