"אוי מה היה לנו" - קינה לתשעה באב על הפרת הוראות הבריאות

יעל לוין חיברה קינה המציינת שורה של מצבים שבהם ניכרות ביומיום עבירות על הנחיות הבריאות

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 23/07/20 09:56 ב באב התשפ

"אוי מה היה לנו" - קינה לתשעה באב על הפרת הוראות הבריאות
קינות. ארכיון, צילום: אורי לנץ, פלאש90

מבוא

מובא כאן נוסח של קינה חדשה שנתחברה על ידי לקראת תשעה באב תש"ף, המתייחסת לטרגיות הטמונה בהפרות השבות והנשנות על ידי חלק מהציבור בארץ של הוראות משרד הבריאות  ששמירתן נחוצה למניעת התפשטות הנגיף לפי דעותיהם של מומחים ורבנים כאחד. הדוגמאות המובאות בקינה נוגעות בעיקר להווי של חיי היומיום השוטפים, ולא לזמנים מיוחדים כמו חגים ומועדים. הפזמון החוזר בקינה החדשה "אוי מה היה לנו" מיוסד על זה המצוי בקינה "זְכֹר ה' מֶה הָיָה לָנוּ" למחבר עלום שם, הפותחת את קינות ליל תשעה באב לפי נוסח אשכנז ומזרח אירופה.

הקינה החדשה מזכירה עניינים מינוריים יותר לצד עניינים קשים, כגון הדבקת אדם בריא על ידי חולה מאומת אשר יצא לרשות הרבים שלא כדין. לאחרונה עלה לכותרות המקרה המעציב של חוקר היהדות הנודע הרב שמואל אשכנזי, שנדבק בקורונה על ידי אחד המתפללים שידע שהיה חולה, בא בכל זאת לבית הכנסת והתיישב בסמוך אליו. הרב אשכנזי נפטר בשבת פרשת מטות-מסעי (ראו אלי רוטמן, "ידע שחלה בקורונה, הגיע לבית הכנסת והדביק מתפלל – שנפטר", אתר כיכר השבת, כ"ז בתמוז תש"ף). ידועים אף מקרים נוספים של חולים מאומתים שנתפסו במרחב הציבורי. 

אחד מבתי הקינה החדשה מתייחד לעובדה שחלקים מהציבור מקיימים את ההנחיות באופן סלקטיבי וביקורתי, בהתאם לתפיסת עולמם, למרות שהן מחייבות במילואן ואין בסיס להקלות בהן לא בחוק וכפועל יוצא אף לא בהלכה, בהתאם לעיקרון של "דינא דמלכותא דינא". ההסתייגויות מופנות בין היתר כלפי עטיית מסכה בשטח לא צפוף כגון ברחוב, למרות העובדה שבני אדם רגילים או קשישים עשויים לחלוף שם וישנם מחקרים שלפיהם הנגיף עובר גם באוויר ("חוקרים לארגון הבריאות העולמי: ראיות שנגיף הקורונה עובר באוויר", אתר כיפה, ט"ו בתמוז תש"ף). 

חיבור הקינה הנוכחית וניסוחה מבטאים מחאה כנגד הזלזול בקיום הנחיות הבריאות מצד חלקים לא קטנים בקרב הציבור הישראלי. תפיסה זו ביטאתי זה כבר בצורות אחרות ביצירות ליטורגיות נוספות שנתחברו לזמן הקורונה, ובכלל זה במאמרים "על חטא שחטאנו לפניך בהפרת הוראות הבריאות בזמן הקורונה" (אתר כיפה, ח"י בסיוון תש"ף), ו"'אָשַׁמְנוּ בָּגַדְנוּ' – בעקבות ימי הקורונה" (אתר כיפה, ט' בתמוז תש"ף). 

לפי ראות עיניי, השמירה על הוראות הבריאות בהתאם לכלליים הנהוגים באותו הזמן מחויבת המציאות, ואיננו רשאים להחליט לעצמנו על פי דעתנו מה מבין ההנחיות יש לקיים ועל מה ניתן לוותר. 

ככלל, ראוי לשוב ולהזכיר לקראת תשעה באב השנה את האמירה הידועה לפיה כל דור שלא נבנה המקדש בימיו, כאילו נחרב בימיו (ירושלמי יומא פ"א ה"א), וצריך הוא לבחון ולפשפש על שום מה נעשה לו כך.

נוסח הקינה

אוי מה היה לנו. חטאנו צורנו.

יש מהציבור שאינו נשמע להוראות הבריאות ומפר אותן גם בשעה שמאובחנים כאלפיים חולי קורונה חדשים ביום.

אוי מה היה לנו

אזרחים אשר נתפסים דבר יום ביומו בשעה שהם מפירים את הנחיות הבריאות, מעלים תירוצים מתירוצים שונים כדי להצדיק את מעשיהם.

אוי מה היה לנו

כמה בני אדם יש העוברים על הוראות הבריאות ועוד מעיזים להתחצף כלפי מי שמעירים להם שהם מסכנים את הציבור, ולעיתים נוקטים הם אפילו באלימות פיזית.

אוי מה היה לנו

כמה בני אדם יש החובשים מסכה על הפה בלבד, ולא על הפה ועל האף יחדיו כנדרש, ובשעה שנתפסים מיתממים הם באומרם שאינם מודעים לצורך לכסות את האף, וזאת חרף העובדה שזו הנחיה מפורשת ובעלת תוקף מחייב מזה חודשים אחדים.

אוי מה היה לנו

בני אדם שוהים במקומות ציבוריים בלא שהם עוטים מסכה כחוק, למרות שמילאו באותו הבוקר גופו הצהרת בריאות שבה התחייבו לקיים באותו המקום את הוראות הבריאות. 

אוי מה היה לנו

יש מבין הציבור העושה דין לעצמו ושומר על הנחיות הבריאות באורח חלקי וסלקטיבי, על אלה הנראים לו והמתקבלים על דעתו בלבד, ומוצא פגמים בהנחיות מסוימות, למרות שכולן תקפות ומחייבות בשווה מבחינת החוק וכן מהטעם של "דינא דמלכותא דינא". 

אוי מה היה לנו

פעמים רבות הציבור השומר על הוראות הבריאות אדיש ומעדיף להעלים עין מהפרות של הנחיות הבריאות, ואין הוא מעיר או מוחה גם כשהתנהגות זו יכולה להשפיע לרעה עליו ועל חבריו.

אוי מה היה לנו

ישנם בני אדם העוטים אותה מסכה כירוגית יום אחר יום, ואינם מחליפים אותה בתדירות הנדרשת, דבר המבטל את יכולתה ויעילותה להגן על עצמם ועל זולתם, וכן ישנם בני אדם שאינם מכבסים בתדירות הנדרשת את מסכת הבד שהם עוטים ובכך פוגמים הם באפקטיביות שלה.

אוי מה היה לנו

ישנם אזרחים הנצפים והנראים בשעה שהם יוצאים ממעלית או נכנסים אליה מבלי שהם עוטים מסכה, ומסכנים הם בכך את הנוסעים באותו הזמן ואף לאחר מכן. 

אוי מה היה לנו

ישנן חנויות המציבות שלטים לפיהם הכניסה למקום היא למי שעוטים מסכה בלבד, ואולם בפועל אין הם מקפידים על כך ומכניסים אף את מי שאינם לובשים מסכה.

אוי מה היה לנו

פעמים לא מבוטלות הקופאים בסופרמרקטים אינם חובשים מסכה כחוק, ומבקשים להצדיק את עצמם בכל מיני תואנות ומענות, ויש מהם אשר שמים מסכה רק בהתקרב לקוח, כל זה בניגוד להנחיות.

אוי מה היה לנו

ישנם בני אדם אשר אינם שומרים בבתי המסחר ובמקומות ציבוריים על הריחוק הנדרש של שני מטרים מזולתם, ובכך מסכנים הם אותם, ואדם המעיר להם על כך זוכה פעמים לא מעטות לנזיפה. 

אוי מה היה לנו

ישנם אזרחים הנוסעים באוטובוסים ואינם עוטים מסכה ויש מן הנהגים שאף הם אינם עושים כן, ועוד זאת, יש מהנהגים שאינם מעירים למי שאינם עוטים מסכה ובכך הופכים הם להיות שותפים לדבר עבירה. 

אוי מה היה לנו

יש מנהגי האוטובוסים המעלים כמות נוסעים הגבוהה מן המספר המותר באותו הזמן ומסכנים בכך את הציבור.

אוי מה היה לנו

ישנן קבוצות באוכלוסייה המפיצות איבה ושנאה בצורה סטריאוטיפית כלפי חלקים אחרים בעם.

אוי מה היה לנו

כמה וכמה בני אדם החייבים בבידוד הפירו תנאים אלו ונצפו ברשות הרבים. וכן כמה וכמה חולי קורונה מאומתים נמצאו ונתפסו ברשות הרבים במקומות שבהם אסור היה להם לשהות, ויש מהם שהדביקו את זולתם, ומהם יש מי שהלכו לבית עולמם, לא עלינו.

אוי מה היה לנו. חטאנו צורנו.

עַל אֵלֶּה אֲנִי בוֹכִיָּה עֵינִי עֵינִי יֹרְדָה מַּיִם.