"ליקוטי תפילות" לראש השנה

יעל לוין ערכה אסופת תפילות נאות ומעוררות השראה ליום הדין מתוך "ליקוטי תפילות" לרבי נתן מברסלב, תלמידו המובהק של רבי נחמן. ימי ראש השנה נחשבים בחסידות ברסלב כימי שיא מבחינת העבודה הרוחנית הטמונה בהם

ד"ר יעל לוין
כו באלול התשעט
,
26 בספטמבר, 2019 12:14
תפילות נאות

תפילות נאותצילום: shutterstock

בלקט זה מובא מבחר של תפילות נאות וראויות לראש השנה המצויות במפוזר ב"ליקוטי תפילות" לרבי נתן מברסלב, תלמידו המובהק של רבי נחמן. ככלל יש לומר כי ימי ראש השנה נתפסים במחשבת חסידות ברסלב ובפועל ממש כימי שיא מבחינת העבודה הרוחנית הגלומה בהם, והמיקום המועדף לשהייה במועד זה הוא אומן.

קטעי התפילה הכלולים באסופה זו, שבחלקם מתכתבים עם לשונות התפילה עצמן של ראש השנה, בכוחם לעורר באדם יתר השראה בהידרשם להיבטים נוספים הקשורים לימים הללו. התפילה הפותחת היא בעלת עניין מיוחד מבחינת תוכניה. בראשיתה היא עומדת על החסד הטמון בימים אלו מבחינת האפשרות הנתונה לנו לכפר על חטאותינו. התפילה מוסיפה להטעים כי מועד זה שבו הקב"ה מיעט את הלבנה (חולין ס ע"ב ומקבילות), הוא זמן שבו הוא עצמו מצר ומבקש כפרה על כך, ולפיכך עת זו טומנת בחובה סגולה מיוחדת כמועד כפרה לעם ישראל. לאחר מכן מובאות שתי בקשות להשראת קדושה; האחת תפילה להשראת קדושה בראש השנה והשנייה להשראת קדושה בכלל מועדי תשרי. לאחר מכן מופיעה תחינה לזכות ולהתפלל כראוי בימים הנוראים.

חלקו השני של הלקט מתייחס לבחינות שונות של מצוות תקיעת שופר. תחילה מובאת תפילה כללית לזכות בבעל תוקע כשר והגון. בהמשך באות תפילות נוספות בנושא זה; בקשה לזכיית התוקע באור פני ה', תפילה לעורר זכות אבות בשעת תקיעת שופר, ותפילה שיעלה בידו של האדם בעת שמיעת קול השופר לתקן את התיקונים הנצרכים לו.

רבי נתן החל לחבר תפילות רשות המיוסדות על תורותיו של רבי נחמן ב"ליקוטי מוהר"ן" וב"ליקוטי מוהר"ן תנינא" עוד בשנת תקע"ה (1815) בהתאם להוראתו של רבי נחמן ב"ליקוטי מוהר"ן תנינא" (תורה כה) לפיה יש לעשות מהתורות תפילות. מלאכת ההדפסה של הדפוס הראשון החלה בברסלב בראשית שנת תקפ"ב (1821), אולם בשל קשיים כלכליים, מחלוקות מצד מתנגדי ברסלב, היעדר רישיון מטעם השלטונות ומניעות נוספות, התארכה היא והגיעה לכלל סיום בערב פסח של שנת תקפ"ז (1827), ככל הנראה בברסלב. מהדורה זו כוללת למעלה ממאה וחמישים תפילות בשני חלקים.

במהלך עבודת ההדפסה של "ליקוטי תפילות", בשנים תקפ"ו (1825–1826) ותקפ"ז (1827), חיבר רבי נתן תפילות נוספות, ואסופה המכילה תפילות אלו, חמישים וארבע במספר, ראתה אור במועד בלתי ידוע לאשורו, בין השנים תר"י–תר"כ (1850–1860), בזאלקווי או בלעמבערג. (ראו בהרחבה יעל לוין, שׂים שלום: תפילות לשלום העולם, אסופה מתוך "ליקוטי תפילות", ירושלים 2009, "פתח דבר"). התפילות המרכיבות את האסופה הנוכחית מופיעות ברובן בקובץ הראשון של "ליקוטי תפילות" ואחת בלבד מצויה בקובץ השני. נוסחאותיהן הוכנו על פי שני הדפוסים הראשונים. בלקט המוגש עתה נפתחו ראשי תיבות אחדים כדי ליצור אחידות. כמו כן, הכתובים המקראיים מובאים כצורתם בתנ"ך, ולא כפי שנכתב ב"ליקוטי תפילות" עצמו, שכן נודעים לעיתים שינויי נוסח בין השניים.

 

תפילה על החסד הנפלא הטמון בימי ראש השנה

וּבְכֵן תְּרַחֵם עָלֵינוּ בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים וּבַחֲסָדֶיךָ הָעֲצוּמִים

שֶׁנִּזְכֶּה לְקַבֵּל רֹאשׁ הַשָּׁנָה הַקָּדוֹשׁ בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה גְדוֹלָה,

בְּיִרְאָה וּבְאַהֲבָה וּבְשִׂמְחָה וּבְחֶדְוָה רַבָּה,

כִּי אַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ בָּחַרְתָּ בָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים וְקִדַּשְׁתָּנוּ בְּמִצְוֹתֶיךָ,

וְעָשִׂיתָ עִמָּנוּ חֶסֶד גָּדוֹל הַזֶּה,

וְנָתַתָּ לָנוּ מַתָּנָה טוֹבָה הַזֹּאת, שֶׁהִיא רֹאשׁ הַשָּׁנָה הַקָּדוֹשׁ,

יוֹם קָדוֹשׁ וְנוֹרָא וְאָיֹם מְאֹד,

אֲשֶׁר בּוֹ תִנָּשֵּׂא מַלְכוּתֶךָ

וְיִכּוֹן בְּחֶסֶד כִּסְאֶךָ וְתֵשֵׁב עָלָיו בֶּאֱמֶת.

וּבְרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים וַחֲסָדֶיךָ הָעֲצוּמִים,

קָבַעְתָּ לָנוּ אֶת יוֹם רֹאשׁ הַשָּׁנָה הַגָּדוֹל וְהַקָּדוֹשׁ

יוֹם הַדִּין הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא, בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תִּשְׁרֵי,

שֶׁהוּא חֶסֶד גָּדוֹל וְנִפְלָא מֵאִתְּךָ בַּעַל הַחֶסֶד וְהָרַחֲמִים

אֲשֶׁר אַתָּה חוֹשֵׁב מֵרָחוֹק לְהֵטִיב אַחֲרִיתֵנוּ,

וְאַתָּה טוֹב וּמֵטִיב לָרָעִים וְלַטּוֹבִים,

וְהִקְדַּמְתָּ תְּרוּפָה וּצְרִי לְמַכּוֹתֵינוּ,

כִּי יָדַעְתָּ כִּי בָּשָׂר וָדָם אֲנַחְנוּ, וּמֵחֹמֶר קֹרַצְנוּ,

הֵן בֶּעָוֹן חוֹלָלְנוּ וּבְחֵטְא יֶחֱמַתְנוּ אִמֵּנוּ,

וְיֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעוּרָיו,

וְ"אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טוֹב וְלֹא יֶחֱטָא" (קהלת ז, כ)...

אֲבָל חֲסָדֶיךָ רַבִּים מְאֹד,

"חַסְדְּךָ ה' מָלְאָה הָאָרֶץ" (תהילים קיט, סד),

"חַסְדֵּי ה' כִּי לֹא תָמְנוּ" (איכה ג, כב)

כִּי לֹא כָלוּ רַחֲמֶיךָ לְעוֹלָם,

"כִּי הֶהָרִים יָמוּשׁוּ וְהַגְּבָעוֹת תְּמוּטֶינָה" (ישעיהו נד, י),

וְחַסְדְּךָ מֵאִתָּנוּ לֹא יָמוּשׁ לְעוֹלָם,

אַף אִם עָשִׂינוּ מַה שֶּׁעָשִׂינוּ.

עַל כֵּן גִּלִּיתָ לָנוּ מֵרָחוֹק עֹצֶם פִּלְאֵי חֲסָדֶיךָ הָעֲצוּמִים

וְהָרַבִּים וְהַנּוֹרָאִים וְהַגְּדוֹלִים מְאֹד מְאֹד

בְּלִי שִׁעוּר וָעֵרֶךְ וּמִסְפָּר, עַד אֵין סוֹף וְאֵין תַּכְלִית,

וְקָבַעְתָּ לָנוּ יוֹם רֹאשׁ הַשָּׁנָה הַקָּדוֹשׁ

יוֹם הַדִּין הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא, בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ,

שֶׁאָז אַתָּה בְּעַצְמְךָ מְבַקֵּשׁ כַּפָּרָה כִּבְיָכוֹל

כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה

הָבִיאוּ עָלַי כַּפָּרָה עַל שֶׁמִּעַטְתִּי אֶת הַיָּרֵחַ

וְאַתָּה בְּעַצְמְךָ מִתְחָרֵט כִּבְיָכוֹל עַל מַעֲשֶׂיךָ

עַל שֶׁמִּעַטְתָּ אֶת הַלְּבָנָה

אֲשֶׁר מִשָּׁם נִמְשָׁכִים כָּל חֲטָאֵינוּ,

עַל כֵּן נָתַתָּ לָנוּ פִּתְחוֹן פֶּה,

לָבוֹא וּלְהִתְוַדּוֹת לְפָנֶיךָ וּלְהִתְחָרֵט עַל מַעֲשֵׂינוּ

בְּיוֹם הַדִּין הַגָּדוֹל שֶׁהוּא רֹאשׁ הַשָּׁנָה,

כִּי הַלֹּא גַם אַתָּה בְּעַצְמְךָ מִתְחָרֵט

וּמְבַקֵּשׁ כַּפָּרָה אָז.

[ליקוטי תפילות, חלק שני, א, ו ע"א-ע"ב]

 

תפילה לזכות בקדושה בראש השנה

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אַתָּה יָדַעְתָּ שֶׁכָּל קְדֻשָּׁתֵנוּ

תְּלוּיָה בִּימֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה הַקְּדוֹשִׁים

שֶׁהוּא הַתְחָלַת הַשָּׁנָה, יוֹם רִאשׁוֹן בַּשָּׁנָה,

"זֶה הַיּוֹם תְּחִלַּת מַעֲשֶׂיךָ זִכָּרוֹן לְיוֹם רִאשׁוֹן",

אֲשֶׁר מִשָּׁם נִמְשָׁךְ הַקְּדֻשָּׁה עַל כָּל הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ.

חוּס וַחֲמֹל עָלֵינוּ,

וְעָזְרֵנוּ וְזַכֵּנוּ לְקַבֵּל רֹאשׁ הַשָּׁנָה

בִּקְדֻשָּׁה גְּדוֹלָה וּבְשִׂמְחָה גְדוֹלָה.

[ליקוטי תפילות, כב, סג ע"ב]

 

תפילה לזכות בקדושה במועדי תשרי

וּבְכֵן תַּעַזְרֵנוּ וּתְזַכֵּנוּ לִקְדֻשַּׁת רֹאשׁ הַשָּנָה וְיוֹם הַכִּפּוּרִים

וְסֻכּוֹת וּשְׁמִינִי עֲצֶרֶת,

שֶׁנִּזְכֶּה לְקַבֵּל הַיָּמִים הַנּוֹרָאִים הַקְּדוֹשִׁים וְהַטְּהוֹרִים הָאֵלּוּ,

בִּקְדֻשָּׁה נוֹרָאָה בִּקְדֻשָּׁה גְדוֹלָה מְאֹד,

בְּשִׂמְחָה וּבְחֶדְוָה רַבָּה וַעֲצוּמָה מְאֹד מְאֹד,

וְתַעַזְרֵנוּ לְקַיֵּם כָּל הַמִּצְוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת

הַנּוֹהֲגוֹת בַּיָּמִים הַנּוֹרָאִים הַקְּדוֹשִׁים הַלָּלוּ,

בְּשִׂמְחָה גְדוֹלָה וּבְיִרְאָה וּבְאַהֲבָה

וּבְלֵב טוֹב וּבְכַוָּנָה עֲצוּמָה וּבִשְׁלֵמוּת גָּדוֹל,

עִם כָּל פְּרָטֵיהֶם וְדִקְדּוּקֵיהֶם וְכַוָּנוֹתֵיהֶם

וְתַרְיַ"ג מִצְווֹת הַתְּלוּיִים בָּהֶם,

בְּאֹפֶן שֶׁנִּזְכֶּה לְתַקֵּן כָּל הַתִּקּוּנִים הַקְּדוֹשִׁים

שֶׁצְּרִיכִין לְתַקֵּן בַּיָּמִים הַקְּדוֹשִׁים הַלָּלוּ.

[ליקוטי תפילות, חלק שני, ה, כה ע"א]

 

תפילה לזכות ולהתפלל כראוי בימים הנוראים

רַחֵם עָלַי לְמַעַן שְׁמֶךָ מָלֵא רַחֲמִים,

וְתֵן לִי יָמִים נוֹרָאִים טוֹבִים קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים בֶּאֱמֶת.

זַכֵּנִי לְהִתְקַדֵּשׁ מֵעַתָּה בִּפְרָט בְּאֵלּוּ הַיָּמִים הַנּוֹרָאִים

הַקְּדוֹשִׁים הַנִּשְׂגָּבִים מְאֹד,

זַכֵּנִי לִשְׁפּוֹךְ אֶת לִבִּי כַּמַּיִם נוֹכַח פָּנֶיך ה' תָּמִיד,

בִּפְרָט בְּרִבּוּי הַסְּלִיחוֹת וְהַתְּפִלּוֹת

שֶׁמַּרְבִּים בְּאֵלּוּ הַיָּמִים הַנּוֹרָאִים

הַמַּרְעִידִים וּמַרְעִישִׁים מְאֹד,

מִי לֹא יִירָא מִי לֹא יִפְחַד

בְּיָמִים כָּאֵלּוּ הַמְּלֵאִים פַּחַד וְאֵימָה וְיִרְאָה

חִיל וּרְעָדָה וְחַלְחָלָה מִפָּנֶיךָ.

מִי לֹא נִפְקָד בַּיָּמִים הָהֵם

כִּי הֵם נוֹרָאִים וַאֲיֻמִּים מְאֹד מְאֹד

וּמַלְאָכִים בָּהֶם יֵחָפֵזוּן וְחִיל וּרְעָדָה יֹאחֵזוּן

וְיֹאמְרוּ הִנֵּה יוֹם הַדִּין.

[ליקוטי תפילות, חלק שני, נז (מהדורת תר"ך, ח, לה ע"א–ע"ב(]

 

תפילה לזכות בתוקעים הגונים וכשרים

וְתַעֲזֹר לָנוּ בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים  

לְהִתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה גְּדוֹלָה תָּמִיד,

וּבִפְרָט בְּיֶרַח הָאֵיתָנִים

בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְיוֹם הַכִּפּוּרִים וְהוֹשַׁעְנָא רַבָּא.

עָזְרֵנוּ לְהִתְפַּלֵּל אָז בְּכֹחַ גָּדוֹל

וּבְכַוָּנָה גְּדוֹלָה וַעֲצוּמָה.

וְתַזְמִין לָנוּ בְּרַחֲמֶיךָ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְיוֹם כִּפּוּר

מִתְפַּלְּלִים וְתוֹקְעִים הֲגוּנִים וּכְשֵׁרִים,

שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם כֹּחַ לְרַצּוֹתְךָ וּלְפַתּוֹתְךָ

וּלְעוֹרֵר רַחֲמֶיךָ.

וְתַעַזְרֵנוּ לִשְׁמֹעַ קוֹל שׁוֹפָר מֵרֹאשׁ הַשָּׁנָה

בְּכַוָּנָה שְׁלֵמָה כָּרָאוּי,

וְנִזְכֶּה לְקַיֵּם מִצְוַת שְׁמִיעַת קוֹל שׁוֹפָר בִּשְׁלֵמוּת

עִם כָּל פְּרָטֶיהָ וְדִקְדּוּקֶיהָ וְכַוָּנוֹתֶיהָ

וְתַרְיַ"ג מִצְוֹת הַתְּלוּיִים בָּהּ

וּבְלֵב טוֹב וּבְשִׂמְחָה גְּדוֹלָה,

וְנִזְכֶּה לִשְׁמֹעַ קוֹל הַשּׁוֹפָר בְּעַצְמוֹ

וְלֹא שׁוּם קוֹל הֲבָרָה,

וְיִכְנֹס קוֹל הַשּׁוֹפָר הַקָּדוֹשׁ בְּלִבֵּנוּ הֵיטֵב

עַל יְדֵי כָּל הַקּוֹלוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל הַשּׁוֹפָר

וְיִתְגַּבֵּר וְיִתְחַזֵּק קוֹל הַשּׁוֹפָר הַקָּדוֹשׁ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה

"הֵן יִתֵּן בְּקוֹלוֹ קוֹל עֹז" (תהילים סח, לד),

וְיִפֹּל עָלֵינוּ פַּחַד וַחֲרָדָה וְאֵימָה וְיִרְאָה

וּבוּשָׁה גְּדוֹלָה וַעֲצוּמָה מִפָּנֶיךָ

וְיִכְנֹס עַל יְדֵי קוֹל הַשּׁוֹפָר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב:

"אִם יִתָּקַע שׁוֹפָר בְּעִיר וְעָם לֹא יֶחֱרָדוּ" (עמוס ג, ו),

וְקוֹל הַשּׁוֹפָר יִהְיֶה הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד...

וְנִזְכֶּה לִשְׁמֹעַ כָּל הַקּוֹלוֹת הַקְּדוֹשִׁים

שֶׁל הַשּׁוֹפָר הַקָּדוֹשׁ בִּשְׁלֵמוּת,

הֵן קוֹל תְּקִיעָה הֵן קוֹל שְׁבָרִים הֵן קוֹל תְּרוּעָה,

וְנִשְׁמַע הֵיטֵב וּנְקַבֵּל בְּלִבֵּנוּ

קְדֻשַּׁת כָּל הַקּוֹלוֹת הַלָּלוּ,

עַד שֶׁיִּהְיֶה נִשְׁבָּר עַזּוּת גּוּפֵנוּ עַל יְדֵי זֶה,

וְיִתְעוֹרֵר לִבֵּנוּ בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ,

וְנִזְכֶּה לִהְיוֹת שְׂמֵחִים וְטוֹבֵי לֵב

בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה בְּכָל הַיּוֹם כֻּלּוֹ,

עַד שֶׁנִּתְעוֹרֵר בִּבְכִיָּה גְּדוֹלָה

מִתּוֹךְ הַשִּׂמְחָה הָעֲצוּמָה בְּשִׁמְךָ הַגָּדוֹל,

וִיקֻיַּם בָּנוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב:

"בְּשִׁמְךָ יְגִילוּן כָּל הַיּוֹם וּבְצִדְקָתְךָ יָרוּמוּ.

כִּי תִפְאֶרֶת עֻזָּמוֹ אָתָּה וּבִרְצוֹנְךָ תָּרוּם קַרְנֵינוּ"

(תהילים פט, יז-יח).

[ליקוטי תפילות, כב, סג ע"א–ע"ב]

 

תפילה להארת התוקע באור פני ה'

וְזַכֵּנוּ בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים

לִשְׁמֹעַ קוֹל שׁוֹפָר בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה

מִתּוֹקֵעַ הָגוּן וְכָשֵׁר,

וְיִהְיֶה לָנוּ כֹּחַ בִּשְׁעַת הַתְּקִיעוֹת

לְעוֹרֵר אוֹרוֹת מִפָּנִים עֶלְיוֹנִים,

עַד שֶׁיָּאִיר אוֹר פְּנֵי הַתּוֹקֵעַ בְּאוֹר פָּנֶיךָ,

וְנִזְכֶּה לְהִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה עַל יְדֵי הַתְּקִיעוֹת

וּלְחַדֵּשׁ שִׂכְלֵנוּ וְנִשְׁמוֹתֵינוּ אָז,

וּלְהַמְשִׁיךְ וּלְקַבֵּל עָלֵינוּ שֵׂכֶל וְחָכְמָה חֲדָשָׁה

וּנְשָׁמָה חֲדָשָׁה מֵאוֹר הַפָּנִים

וִיקֻיַּם מִקְרָא שֶׁכָּתוּב:

"אַשְׁרֵי הָעָם יֹדְעֵי תְרוּעָה ה' בְּאוֹר פָּנֶיךָ יְהַלֵּכוּן"

(תהילים פט, טז).

[ליקוטי תפילות, לה, קג ע"ב]

 

תפילה לעורר זכות אבות בשעת תקיעת שופר

וְזַכֵּנוּ בְּרַחֲמֶיךָ לִשְׁמֹעַ קוֹל שׁוֹפָר בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה

מִתּוֹקֵעַ הָגוּן וְכָשֵׁר וִירֵא אֱ-לֹהִים מֵרַבִּים,

וְיַעֲלֶה לְפָנֶיךָ קוֹל הַתְּקִיעָה וְהַשְּׁבָרִים וְהַתְּרוּעָה,

וִיעוֹרְרוּ אֶת זְכוּת אֲבוֹתֵינוּ

אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, וְתַבִּיט בִּזְכוּתָם,

וְעַל יְדֵי זֶה תְּשַׁכֵּךְ וְתַמְתִּיק וּתְבַטֵּל חֲמָתְךָ מֵעָלֵינוּ,

וְתָשׁוּב אֵלֵינוּ וְתָאִיר פָּנֶיךָ בָּנוּ.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, חוּס וַחֲמֹל עָלֵינוּ,

וְעָזְרֵנוּ לָבוֹא לְכָל מַה שֶּׁבִּקַּשְׁנוּ מִלְּפָנֶיךָ,

עָזְרֵנִי עָזְרֵנִי, חָנֵּנִי חָנֵּנִי,

כִּי עָלֶיךָ לְבַד נִשְׁעָנְתִּי,

"אָנָּא ה' הוֹשִׁיעָה נָּא אָנָּא ה' הַצְלִיחָה נָּא"

(תהילים קיח, כה).

[ליקוטי תפילות, מב, קך ע"א]

 

תפילה לתיקון באמצעות קול השופר

וְזַכֵּנוּ בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים,

לִשְׁמֹעַ קוֹל שׁוֹפָר בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה

מִתּוֹקֵעַ הָגוּן וְכָשֵׁר

וְנִזְכֶּה לְקַיֵּם מִצְוַת שְׁמִיעַת קוֹל שׁוֹפָר בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה

בִּשְׁלֵמוּת בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה גְדוֹלָה,

בְּחֶדְוָה וּבְשִׂמְחָה רַבָּה וַעֲצוּמָה,

בְּאֵימָה בְּיִרְאָה וּבְאַהֲבָה גְדוֹלָה.

וְתַעַזְרֵנוּ שֶׁנִּזְכֶּה לְתַקֵּן

כָּל הַתִּקּוּנִים הַקְּדוֹשִׁים שֶׁצְּרִיכִין לְתַקֵּן

עַל יְדֵי קוֹל הַתְּקִיעָה וְהַשְּׁבָרִים וְהַתְּרוּעָה.

[ליקוטי תפילות, חלק שני, ה, כה ע"א]

עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

נשים עם ספרי תורה. אילוסטרציה צילום: מרים אלסטר פלאש 90

ספר תורה לנשים - מהי הדרך הנכונה?

קרא עוד