ליל סדר בפעם הראשונה? עצות מעשיות לעורכי סדר צעירים

צוק העיתים מזמן לנו התמודדות עם ליל סדר אחר. הטקסט נשאר אותו טקסט אבל הsetting כל כך שונה. צרור עצות לעורכי הסדר החדשים

חדשות כיפה רונית שני, מנתחת התנהגות ABA 02/04/20 11:55 ח בניסן התשפ

ליל סדר בפעם הראשונה?  עצות מעשיות לעורכי סדר צעירים
שולחן ליל הסדר, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

"מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?"

ואולי קל יותר להשיב על השאלה: " מה לא נשתנה הלילה הזה?" צוק העיתים מזמן לנו התמודדות עם ליל סדר אחר. הטקסט נשאר אותו טקסט אבל הsetting כל כך שונה.

כולנו רגילים למלא תפקיד בהקשר המשפחתי. בפורמט הישן, זה של שנים עברו, עורך הסדר  על פי רוב חצה את גיל 30. את מה נשתנה בדרך כלל שרו צעירים מבני 70 וגם את האפיקומן נהגו לגנוב צעירים מבני 80.

אלא, שהשנה בלא מעט בתים יערך סדר שונה.

לא בחרנו להיות חלק מהמבחן הזה אך משכך הדברים מוטב שנפיק את המירב מהסיטואציה שהזדמנה לנו.

את הטור הבא אני רוצה להקדיש לאחי הקטן.

כו, אחי הקטן, שזה למעשה האח הצעיר במשפחה אבל תמיד ישא את תג ציון התפקיד  "הקטן" גם כאשר יצטרף לגילאי  "קבוצת הסיכון" וישא מגוון תארים אקדמיים. התואר "האח הקטן" ילווה אותו.

אני מקדישה את הטור גם לחבריו שנמצאים פחות או יותר במצב משפחתי דומה.

חתך האוכלוסיה שבגילאי 20-35 שזהו הסדר הראשון אותו הם יערכו וסביבם ילדים צעירים מאוד.

הורים צעירים מלאי רצון לחוות סדר משמעותי בעבורם ובעבור ילדיהם.

מדובר בילדים מאוד צעירים, שכבר תקופה ארוכה לא נמצאים במסגרת חינוכית פורמלית ומבחינת התכנים "דילגו" על סיפור יציאת מצרים ולא עברו הכנה לקראת "ליל הסדר".

בשנים רגילות, נתח מסויים מתשומת הלב הניתנת לילדים והדרך לתת להם במה להביע את עצמם קשורה לתוצרים או ללמידה שהביאו או חוו בגן.

לכן, כדאי להשקיע זמן ומאמץ בלייצר את הבאזז שלפני החג, לעורר את הציפייה ולהכשיר את הלבבות.

ללמוד ביחד חלק מסיפור יציאת מצרים, לראות סרטונים, להאזין לשירים.

מומלץ, להכין עם הילדים תוצר שיוכלו להציג בפני כולם: ציור, חידה, קיפולי נייר. לקשט גביע חד"פ לאליהו הנביא.. להכין עם הילדים תיק עם אביזרים לקראת היציאה ממצרים, להכין שלט "ברוך הבא" לאליהו הנביא אותו הם יקשטו ועוד...

הסדר עצמו ובייחוד החלק של "מגיד" הוא ארוך ומנוסח ברובו בשפה שאינה מותאמת לגיל הצעיר.

לכן, כדאי מראש להנמיך ציפיות חבל לצייר תמונה דמיונית ופסטורלית של שולחן חג משפחתי בו כלל הילדים הצעירים יושבים לאורך כל ההגדה סביב השולחן. כידוע, כגודל הציפייה כך גודל האכזבה.

יחד עם זאת, ניתן לערוך כמה התאמות שיגבירו את הסיכוי שלפחות חלק מהחזון יתממש.

  1. מחזקים-הכנת מחזקים לצורך הגברת התנהגויות נאותות, ניתן לרכוש מוצרים בחנויות של "הכל בשקל", ילדים צעירים לא יודעים להעריך את שווי הפרס אלא, בעיקר שמחים בעצם קבלתו ולכן, אין טעם להשקיע במחזקים יקרים. לאור ההגבלות, נראה כי גם קניית פרסים שווי פרוטה עשויה השנה להיות מורכבת ולכן, ניתן להמיר את ההפתעה במטבעות שוקלד צ'יפס. כן, כן... כמה קטן וכמה זול ככה עושה את העבודה! לחילופין, ניתן להשתמש ב"שוברים" להכין שוברים ייחודיים ואם נגמר הדיו והדפים (שגם הם קשים להשגה בימים אלו) ניתן להשתמש בקלפים ממשחקים שונים או להשתמש בשטרות של מונופול. (הערה: השתמשו בערך זהה של קלפים, אל תכנסו להתחשבנות כלכלית, זה גם הופך את הערב למסחרי וגם הילדים ממילא, לא מבינים את העניין. עצם קבלת קלף/שטר/שוקולד צ'יפס תעשה את העבודה)
     
  2. על מה מחזקים- כמובן, שזה נתון לשיקולכם. אך שימו לב שאינכם מחזקים רק על מתן תשובות נכונות. אלא, על התנהגויות שברצונכם לקדם. למשל: חשיבה, יצירתיות, המתנה בסבלנות, הקשבה, היכולת להתמיד ולעקוב, עזרה לאחים ועוד..
     
  3. מפסיבי לאקטיבי-הפכו את הילדים לחלק פעיל מהסדר. תנו להם תפקידים בהתאם ליכולתם. בקשו שיביאו את הנטלה, שיעזרו להעביר את היין, שיחביאו את האפיקומן. כאמור, תנו להם במה להציג תוצרים שהכינו מראש וחזקו אותם על כך. ניתן לקיים איתם הצגה קטנה, ניתן גם רק להתחפש ביחד ולשבת מחופשים (אין אורחים, זה הזמן להתרכז בילדים מבלי לחוש במבוכה).
     
  4. Setting- קשה לילדים קטנים לשבת לאורך זמן סביב שולחן. אבל מי אמר שחייבים? את החלק של המגיד, ניתן לומר בסלון, בשעה שבני המשפחה ישובים על כרים. זה בוודאי יצור עניין.
     
  5. תנאים פיזיים-  אחת ההכנות החשובות ביותר הן לילדים והן להורים . ארגנו סדר יום המאפשר זמן מנוחה לכולם. תכננו ארוחת ערב קלה לילדים לפני לליל הסדר (ייקח המון זמן עד שתגיעו לשולחן עורך).
     
  6. יצירת ציפייה- ללא ספק פסגת הערב עבור הילדים היא הציפייה למימוש האפיקומן. למעשה, ניתן לחלק את הסדר לתחנות ובכל תחנה לייצר ציפייה לקראת התחנה הבאה. זה תלוי בעיקר באוירה שיוצרים. את האוירה אפשר להתאים ולשנות בקלות באמצעות שינוי אינטונציה ובכך לעורר את הסקרנות. כך למשל ניתן לומר בהתלהבות:  "וואו אני לא מאמין, עוד דף אחד זה החלק שלכם, תתכוננו, תביאו מהר מיקרופון עוד דף ואנחנו ב"מה נשתנה". ניתן גם לשים סימניות מראש במקומות שיש בהם פעילות מעניינת (נטילת ידיים, טבילת האצבע ביין, פתיחת הדלת לאליהו..)
     
  7. משך הסדר- השנה זה תלוי רק בכם! התאימו את משך הסדר ליכולת של הילדים. אומנם לא תוכלו לקחת חלק בתחרות המגזרית "עד איזה שעה נשארתם ערים?" אבל, תזכו בסדר איכותי ומשמעותי בעבורכם.
     
  8. זוגיות- מעבר למצוות "והגדת לבנך" ישנה מצווה לספר לעצמנו את סיפור הגאולה. זה בסדר אם הילדים הקטנים יפרשו (עדיף להם אחרי האפיקומן..) ולכם, זוג צעיר, ישאר את כל ההלל והנרצה לומר ולזמר בנחת.
     
  9. תודעה- התחושה איתה תצאו מהערב נמצאת בהתאמה לתודעה איתה תגיעו לערב. שחררו את המחשבות על תחרות השולחן המעוצב . גם מתחרות "מסטר שף " אתם פטורים השנה. הכינו אוכל פשוט שמתאים לכם, ממילא, אין את מי להרשים (ואת זה גם לא ניתן לתעד בצילום). אם כיף לכם, צלחתו את המנות למען עצמכם ואם אין לכם עניין בזה, מרק עוף טעים מאוד גם בקערה חד פעמית. שחררו את המחשבות על סדר מושלם, עם דברי תורה ושירה אל תוך הלילה. זה בלתי אפשרי עם ילדים בגילאי שנה עד חמש. (אלא אם כן, הגעתם לסעיף 7)

עכשיו כששחרתתם ואתם באמת בני חורין.

זה הזמן להנות מהפוזיציה הזו. כמה עורכי סדר ,עטויי קיטל בני 30 אתם מכירים? יש לכם הזדמנות לעשות את הדברים כמו שאתם מבינים. לתת את כל תשומת הלב לבני ביתכם. לעבור מהזום לפוקוס. להתמקד בתא המשפחתי הייחודי שלכם ולתת את כל הבמה לילדים שלכם כשאתם נטולי חששות  ממה יגידו ואיך זה יראה.

וכדברי שמואל הנביא לשאול המלך :" הלוא אם קטן אתה בעיניך ראש שבטי ישראל אתה"

בברכת "לשנה הבאה בירושלים הבנויה"

מהאחים הגדולים.