עצות לעורכי הסדר

מבחנם של ההורים הוא גם ביכולת להושיב ארבעה בנים שונים מסביב לשולחן אחד ולהשיב לכל אחד מהם על פי דרכו היחודית תוך שמירה על אוירה משפחתית מאחדת ואוהבת...

חדשות כיפה הרב שי פירון 03/04/04 00:00 יב בניסן התשסד

עצות לעורכי הסדר
kevinphaines-cc-by-nd, צילום: kevinphaines-cc-by-nd

שתפו את המשפחה
שתף את בני הבית בהכנות לליל הסדר. כדאי שתחלק תפקידים מראש. אל תאמר: הכינו דבר תורה לסדר. זה כללי מדי. כדאי להיות מפורט ולהטיל משימות מפורטות: על איזה קטע? דבר תורה? חידות? אולי כדאי לכוון את הילדים להגדות מסוימות? בשנים האחרונות יצאו לאור מספר הגדות המיועדות לתלמידים.

בליל הסדר פעולות רבות, כ- 35 פעולות. חלק מהפעולות הן המצוות עצמן: 4 כוסות, אכילת מצה, אכילת מרור. פעולות אחרות קשורות למצוות סיפור יציאת מצרים בו שותפים כל בני המשפחה.

כמה דוגמאות: ניתן להטיל על הילדים הקטנים להציג את הסימנים. במקום להכריז: קדש, ורחץ וכו', ניתן להכין חידה, רמז או הצגה המאפיינת את הסימן. חשוב לשתף את הילדים בהכנות לליל הסדר. יתר על כן, לחלק מהילדים ההכנות לפסח נקשרות רק לפעולת הנקיון... בשעה שאתם מסדרים את קערת הסדר, מכינים את החרוסת, המרור ושאר סימני החג - שתפו את ילדיכם. כמו כן, כדאי לשתף את כל הנוכחים בקריאת ההגדה. אפשר לחלק את הקטעים מראש, אפשר להכין פתקים עם שם הקטע ולבקש להכין גם דבר תורה קצר ואפשר לחלק את הקטעים על פי סדר הישיבה.

התכוננו מראש
כולנו מכירים את המנהג לקרוא חלק מההגדה בשבת הגדול. דומה בעיני שביסוד המנהג עומדת ההנחה שעלינו להתכונן לקראת ליל הסדר. אל תסמוך על דברי התורה שאמרת בשנה שעברה. יש הנוהגים לשבת כשלפניהם חמש- עשר-עשרים הגדות. תוך כדי הסדר הם דולים "וורטים" חביבים מההגדות השונות. על עורך הסדר להכין את מבנה הסדר, דברי התורה ומטרותיהן בטרם עת.

תכנון מקדים
"ברכת הזמן" - חשוב לתכנן את הזמן נכון. למרבים לספר ביציאת מצרים חשוב להדגיש שאפיקומן נאכל עד חצות. אומנם יצאנו בחיפזון ממצרים, אבל עתה אנו בני חורין. תכנון נכון מותיר זמן גם לדברי תורה, גם לשירה וגם לארוחה מכובדת. לא חייבים לשאול את כל השאלות, לא חייבים לומר את כל דברי התורה, "שבענו והותרנו כדבר ..."

רלוונטיות
לעם ישראל הסטוריה מלאה בסיפורי גלות וגאולה. חלק גדול מהאירועים השונים קשור גם בהיסטוריה המשפחתית של כולנו: יציאה משואה נוראית, עליה לארץ, מפגש עם אימי הגלות ועוד. "בכל דור ודור חייב אדם" - השתדלו לחבר גם את הסיפור המשפחתי שלכם לליל הסדר הלאומי שלנו.

כנגד ארבעה בנים דברה התורה
מבחנם של ההורים הוא גם ביכולת להושיב ארבעה בנים שונים מסביב לשולחן אחד ולהשיב לכל אחד מהם על פי דרכו היחודית תוך שמירה על אוירה משפחתית מאחדת ואוהבת. תפקידם של ההורים הוא גם לדאוג להמשכיות המסורת המשפחתית, האמונית והלאומית בדורות הבאים. אי אפשר לעשות זאת בלי להכיר בשונות, בהבדלים שבין כל ילד וילד.

צפון
בתלמוד נחלקו רב ושמואל בהבנת המושג אפיקומן: "אמר רב: שלא יעקרו מחבורה לחבורה. ושמואל אמר: כגון אורידילאי לי וגוזליא לאבא" (מסכת פסחים קיט'). חג הפסח המסמל את הדילוג מגלות לגאולה עלול לפגוע בשיטתיות ולעודד עקירה מחבורה לחבורה. רב מחייב את הסועד לשהות במחיצת אותה החבורה מתחילת הסדר ועד תומו. לכל קבוצה יחודיות משלה, לכל קבוצה חידושים וחידודים. על מנת להכיר את תפיסת העולם של החבורה עליך לשהות במחיצתה מתחילה ועד סוף. אי אפשר לקפוץ ממקום למקום על פי הרגש וחיפוש החויה הרגעית.

לעומתו, שמואל רואה באפיקומן סוג של מנה אחרונה. בסוף הסעודה אנו אוכלים מאכל שטעמו ילווה אותנו זמן רב. לפיכך אנו בוחרים לקנח במאכל מתוק וטעים. פעמים רבות, מה שערב לזה דוחה את האחר. יש להשמר מהשתלטותם של טעמים פרטיים. כל מה שחוינו בליל הסדר אמור להפוך את החויה הכללית לטעימה ועריבה על הכל. מכאן, ששני ערכים מרכזיים שזורים בליל הסדר: מחד מסורת האבות והשייכות לחבורה אחת. מאידך - ההפנמה וההזדהות, זו הנותנת כוח להמשיך הלאה.

  • מתוך ההגדה: "למען הסדר הטוב" - הגדה פעילה הכוללת ביאורים, הפעלות וחידות.