מחצית השקל כמה צריך לתת? מעודכן לפורים תשפ"א (2021)

כמידי שנה ניתן מחצית השקל לפני ערב הפורים, גלגולים רבים עברה מחצית השקל מאז שימשה לבניית אדני המשכן, ועד היום כתרומה לעניים. בכל שנה שווי התרומה משתנה, עקב שינוי ערכו של הכסף הטהור | מחצית השקל - המדריך המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/02/21 11:22 יב באדר התשפא

מחצית השקל כמה צריך לתת? מעודכן לפורים תשפ"א (2021)
מחצית השקל, צילום: shutterstock

מצוות מחצית השקל מקורה בספר שמות בו נכתב: "זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים: מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ, עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל, מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'" (שמות ל', י"ג). בימי המשכן נאסף מעם ישראל מטבעות של מחצית השקל מהן התיכו ויצרו את הבסיס למשכן, ובימי בית המקדש השתמשו בכספי העם לרכוש את כל המצרכים הדרושים לתפעול השוטף של המקדש. כיום הקריאה על המצווה נעשית בסמיכות לפורים, ובשל כך נהגו לפני פורים בקהילות ישראל לתת תרומה זכר למחצית השקל המקורי. 

כמה שווה מחצית השקל

מדי שנה מתעוררת השאלה, מהו ערכו של 'מחצית השקל', הנמדד לפי מחיר כסף טהור. בשל כך שווי מחצית השקל משתנה משנה לשנה לפי שווי הכסף העדכני, כשכל נפש צריכה לתת סכום השווה לתשעה גרם כסף. הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, פרסם פסק הלכה לפיו, נכון לשנה זו, התשפ"א - 2021, שווי מחצית השקל הוא 26 ש"ח לנפש. לפי המדד העדכני גרם כסף טהור הוא כ- 2.85 ₪, ולפי זה תשעה גרם כסף טהור הוא כ- 25.65 ₪. 

מחצית השקל מדאורייתא?

מאז חרב מקדשינו פסקו חז"ל שהמצווה הפכה מדין דאורייתא לדרבנן וכי יש לתת את מעות זכר למחצית השקל לעניים, בשולחן ערוך נכתב כי: "יש ליתנו בליל פורים קודם שמתפללים מנחה". לפי ההלכה כל אדם שהוא מבן עשרים ולמעלה צריך לתת מעות זכר למחצית השקל. לפי ההלכה מחצית השקל אינו נכלל כחלק ממעשר כספים או כל מצוות צדקה אחרת הניתנת לעניים, ויש לקיימה בנפרד. מאז הוקמה מדינתנו יש רבנים הפוסקים כי ניתן לתת את הכסף שהוא זכר למחצית השקל עבור מי שעוסקים בבניין בית המקדש, וכי יש מקום לטעון כי המצווה חזרה להיות מדין דאורייתא.