שלא יעבדו עליכם

חשבתם שקניתם את האתרוג בזול? כנראה שטעיתם. יצאנו לבדוק כמה באמת עולה אתרוג.

חדשות כיפה אדם צחי 12/10/08 00:00 יג בתשרי התשסט

שלא יעבדו עליכם
yanec-cc-by-nd, צילום: yanec-cc-by-nd

חג האסיף מביא עימו מידי שנה צבעים ירוקים וריחות רעננים, רוחות סתיו קרירות המצמררות בנועם את הגב, וכן את אחת המצוות הנעימות שיש בארסנל היהודי: ארבעת המינים. סיפורי חסידים מתארים בפרוטרוט כיצד חג הסוכות המושלג התקרב, ואתרוג בעיירה - אין. האדמו"ר הישיש אשר ביקש לקיים את מצוות החג ולנענע את ארבעת המינים, נעצב אל ליבו אך לא חדל להאמין שהקב"ה יזמן לידיו את מצוות היום. והנה, רגע לפני כניסת חג הסוכות, קיבל במתנה גמורה, לפתע פתאום, אתרוג מהודר שבמהודרים, במחיר שרק גביר העיירה, זה שחזר בתשובה שלמה ביום הכיפורים, יכול היה לשלם. אם אתם שואלים את עצמכם לפעמים, האם לא ניתן היה להשיג את האתרוג במחיר עלות, אולי הכתבה שלפניכם תעזור לכם להבין למה צריך גביר כדי לקנות אתרוג. אך לפני הכול, גילוי מרעיש: חיפוש צמד המילים "מגדלי אתרוגים" בגוגל, מעלה אינספור תוצאות הנוגעות לאריאל שרון ולשומרי ראשו בתקשורת הישראלית. ראו הוזהרתם.


כמה שילמתם על הסט שלכם? (צילום: yanec-cc-by-nd)


את המסע בעקבות ארבעת המינים האבודים אני מתחיל במודעה התלויה על הטרמפיאדה ביישוב שבו אני גר. "יש שלוש רמות" אומר לי המוכר מצידו השני של הקו "סט מהדרין עולה 100 ₪, מהודר עולה 80 ₪, ורגיל עולה 60 ₪". שיטוט קצר באתרי האינטרנט מעלה מחירים דומים לאזרח הקטן: 95 ₪ לסט מהדרין, 85 ₪ למהודר ו-70 ₪ לכשר (אתר lulav.co.il), וכן 90 ₪ למהדרין, 70 ₪ למהודר, ו-55 ₪ לכשר (אתר etrogs.com).


ארבעת המינים - הסודות

בכדי לברר האם אכן זהו המחיר המדויק שעולה לגדל סט חביב שכזה על העץ (או על השיח), אני פונה לאחד מהספקים הגדולים בארץ לארבעת המינים בשם יהודה בן אלי, אברך המתגורר באחת הגבעות הסמוכה ליישוב עלי. בן אלי משווק, על פי הערכה גסה, כמה עשרות אלפי סטים כל שנה, בכל רחבי הארץ. בעזרת רשת של ספקים מחוזיים מצליח בן אלי להשתלט על אזורי הצפון, הדרום, ירושלים והמרכז, עד לרמה של משלוח חינם עד הבית. אני תופס אותו לשיחה בשעה שהוא מעמיס בבקעת הירדן לולבים טריים על רכבו המסחרי.

את המינים הוא משיג מהמגדלים שבכל רחבי הארץ - "אחד הדברים היפים בארבעת המינים הוא שאי אפשר לגדל את כולם ביחד. ההדס גדל רק במקומות גבוהים וקרים, האתרוג - במקומות חמים ולחים כמו השפלה, והלולבים גדלים במקומות חמים ויבשים במיוחד, כמו הבקעה. הערבה גדלה על גדות הנחלים, שזה בכל הארץ".


בן אלי לא ממהר לחשוף את סודות המקצוע אך מסכים לגלות שהסחורה הטובה נמצאת בבני ברק, "המקום בו מוכרים את הסחורה הכי יקרה הוא "זופניק" במאה שערים, שוק ארבעת המינים שסמוך לכיכר השבת. מחיר של לולב מגיע שם ל- 200-300 שקל. אתרוג מגיע עד ל-200 דולר. כמות מאוד מצומצמת של סחורה באיכות מאוד גבוהה."

בן אלי מוסיף נתון אקטואלי חשוב: השנה לא ניתן יהיה לבחור אתרוגים, מכיוון ששנת השמיטה מונעת מסחר באתרוגים. האתרוגים, אוצר בית דין, ישווקו לסיטונאים ולקהל הרחב בקופסאות סגורות, לאחר וידוא כשרות על ידי אוצר בית דין.


אתרוג ב10 שקלים (צילום: yanec-cc-by-nd)



בשוק ארבעת המינים קיימים לא יותר מחמישה משווקי ענק, העוסקים בשיווק של מאות אלפי סטים לציבור הישראלי, בשותפות עם גורמים שונים. אותם משווקים עסוקים, אגב, בשאר ימות השנה, בשיווק של פירות וירקות ושל תשמישי קדושה.

לאחר השיחה עם בן אלי אני מרגיש שהגיע הזמן לרדת לפרטים, ולברר סוף סוף כמה כסף משתלשל לכיסם של אנשי השיווק. בתקווה שאולי אצליח להרוויח עוד כמה גרושים מהצד, אני מחליט לפנות למשווק בכיר בכדי לברר כמה ארוויח ממכירת ארבעת המינים.


איזה משווק אתה רוצה להיות?

אבי חדד, משווק באזור הצפון, מעמיד בפני שתי אופציות: ליסינג, או עצמאות כלכלית: "יש אפשרות שאתה סוכן שלנו. אני בא אליך עד הבית עם כל הסחורה, ממוינת, אתה מוכר ביישוב שלך ומקבל 25% מהברוטו ללא שום סיכון. כל מה שנשאר לך חוזר אלי. הפרסום עלינו. ככל שתשיג יותר סטים תשיג יותר אחוזים". המשמעות: סטים שאמכור ב-100, 80 ו-60 שקלים, אקנה ב - 75, 60, ו-45 שקלים.


אני מברר כמה יעלו לי המינים השונים בנפרד, ממוינים, והרי התוצאות: לולב סוג א יעלה לסיטונאי 39 שקלים. לולב סוג ב - 29 שקלים, וסוג ג - 21 שקלים. הדסים: א - 10 שקלים, ב - 9 שקלים, וג - 8 שקלים. אתרוגים: א - 25 שקלים, ב - 18 שקלים, וג - 10 שקלים.

האופציה השנייה, לדברי אבי, טומנת בחובה פוטנציאל התעשרות גדול יותר, וגם פוטנציאל הפסד משמעותי יותר: "אתה יכול להיות סיטונאי עצמאי. במקרה כזה אתה תרוויח בסביבות 50 שקל על כל סט שאתה מוכר, אבל אתה צריך להגיע לכפר חסידים בשביל למיין במחסן כל דבר בנפרד. חוץ מזה יש לך הוצאות נלוות של דלק, טלפונים ופרסום. אתה מקבל לול (חבילה סגורה) של 100 לולבים ב-350 שקל, ואתה ממיין אותם לפי רמות", אומר אבי ומנסה לשכנע אותי ללכת על הליסינג. אני מסרב. אני עצמאי אני.

לפני סגירה מבטיח לי אבי לעשות לי מחיר טוב, ואפילו הנחה של למעלה מעשרה אחוזים אם אתחייב ליותר ממאה וחמישים סט. אינשאללה. עוברים הלאה.


50% רווח לכל קופסא

לידור, משווק בכיר של חברת "אתרוגי שוורצמן", נשמע זועף בטלפון כשאני מנסה לסחוט ממנו מחיר אתרוגים לסיטונאי. "נדבר פרטים רק בפגישה פנים אל פנים", הוא חורץ את דיני. אבל לאחר כמה התכתשויות מילוליות הוא מסכים לשחרר מעט מידע: "אני מוכן לתת לך 50% מחיר קופסא". במילים אזרחיות יותר, בתור סיטונאי אני יכול לקנות בחמישים שקלים סט, אשר אמכרהו במאה שקל לאחר מכן.


שוק מאוד תחרותי (צילום אילוסטרציה: yanec-cc-by-nd)



הגיע הזמן לצלול לעומק, כלומר: לפנות למגדלי ארבעת המינים, בכבודם ובעצמם.

ראשון אני פונה לדמות מוכרת בעולם ארבעת המינים: הרב נחום לוריא, בעל פרדס אתרוגים גדול בכפר חב"ד. פרדסו של הרב נחום מיוחד בייחוסו: ראשיתו בזרעי אתרוג אחד שבירך עליו הרבי. האתרוג הפך למאות עצים נותני פרי שהרב נחום שומר עליהם כבבת עינו ומשווק אותם בהידור רב.


הרב נחום, כמה עולה לסיטונאי לקנות אצלך אתרוג?

"השנה, בגלל שנת השמיטה שלא מאפשרת רווח אלא רק מחירי גידול, אנו מוכרים את האתרוגים בשקלים בודדים. משלושה שקלים לאתרוג פשוט עד שלושים שקלים למובחרים. יש כמה מהודרים מאוד, בודדים, שנמכרים במאה. אתרוגי אדמו"רים. בשנה רגילה אנחנו מוכרים אתרוג רגיל בעשרה שקלים בערך".


השוק הסודי של מגדלי ההדסים

ובמעבר חד להדסים: היישוב נוב הוא מעצמה עולמית של גידול הדסים. כ-75% משוק ההדסים הארצי וכמעט 100% ייצוא לחו"ל, מגיעים מנוב. דבורה בר, מגדלת הדסים ותיקה ביישוב, מספרת על חשאיות מוחלטת בקרב המגדלים בקשר למחירים. "זה שוק מאוד סודי", היא אומרת, "כולם שומרים את הקלפים קרוב לחזה".


עד 120 ש"ח להדסים (צילום: yanec-cc-by-nd)



ובכל זאת, תוכלי לתת טווח כללי של המחירים שלכם?

"בוא נגיד שזה נע על ציר שבין 5 שקלים לסט ג, עד מחיר של סביבות 25 להדסים סוג א לספקים. את ההדסים המהודרים יותר, א א, לא מוכרים אצלנו לספקים וסוחרים, אלא משווקים ישירות בשוק, במחירים של 100-120 ₪.

דיברתי עם מישהו שרוצה למכור השנה הדסים, והוא קונה אותם מדרוזים וערבים בגרושים, ואז יש לו מחירים הרבה יותר זולים".


מרוויחים מזה משהו?

"בוא נגיד שיש משפחות שזו פרנסה די מכובדת בשבילן, אבל עדיין, כל משפחה מתעסקת בעוד כמה דברים. אצלי זה תחום צדדי, לא עיקרי".


אני מסיים את המסע בעקבות המחיר המקורי אצל מגדל לולבים רציני מבקעת הירדן ("אני משווק ברמה בינלאומית. עשרות אלפי לולבים") שמסרב לפרסם את שמו, מסיבות מובנות. הוא מוכר לולבים מכל הסוגים: דרי, זהידי, סודני, וכן הלאה, ברמות הידור שונות. גם כאן, כמובן, נקבעת רמת המחירים על פי ההידור: "אני מוכר את הלולבים במחירים שמתחילים משבעים סנט (2.30 ₪) לכשרים ונגמרים בשבעים שקלים למהודרים".


סיכום מהיר מעלה שאילו היינו זוכים השנה לקנות אצל מגדלי ארבעת המינים המקוריים, היינו יכולים להשיג סט פשוט וכשר במחיר של עשרה שקלים (אתרוג ב-3 שקלים, הדסים ב-5 שקלים, ולולב ב-2 שקלים). למי שהמספרים הללו עושים נעים בגב, נזכיר שהמגדלים מחויבים, כמובן, לספק סחורה אך ורק למשווקים. אם בכל זאת חשקה נפשכם במחיר זול, כדאי שתגיעו לשוק ארבעת המינים כמה שיותר מאוחר. בערוב החג, כשהשמש מתחילה להתקרב אל האופק, המחירים צונחים ללא הכרה.