אין עשן בלי אש? כך תקטינו את זיהום האויר בלג בעומר

לפי המשרד להגנת הסביבה, רמת הזיהום בלג בעומר עולה פי 4 ויותר. הלל אפלבום עם הצעות מעשיות איך אפשר להדליק מדורה ועדין לצמצם את זיהום האויר?

חדשות כיפה הלל אפלבום 19/05/19 11:07 יד באייר התשעט

אין עשן בלי אש?  כך תקטינו את זיהום האויר בלג בעומר
שמרו על עצמכם. מדורות ל"ג בעומר, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מדורות ל"ג בעומר הן אתגר סביבתי רציני, גם מבחינת השגת חומרי הבעירה, שלעיתים עלולים להרוס צמחים ועצים, אבל עוד יותר חמורה היא בעיית זיהום האויר. המשרד להגנת הסביבה, המנטר את רמות זיהום האויר, מדווח כי בליל ל"ג בעומר עולה רמת הזיהום בישראל מפי 4 ועד פי 20 מהמצב הרגיל. רמות אלו מסוכנות לתינוקות, קשישים ולכל מי שיש לו רגישות נשימתית (למשל חולי אסתמה), אבל גם לסתם אדם מן הישוב זה לא ממש בריא לנשום עשן.

מה ניתן לעשות על מנת לצמצם את זיהום האויר ?

למען האמת הדרך הכי טובה היא פשוט לא להדליק מדורה. מדורת ל"ג בעומר אינה מצווה מדאורייתא, גם לא מדרבנן. גם כמנהג מדובר במנהג חדש יחסית. מנהג הדלקת המדורה במירון הוא לכל היותר בן כארבע מאות שנה. המנהג להדליק בכל מקום הוא בן פחות מ 100 שנה (ועיקרו הוא כנראה בהשפעת התנועה הציונית...).

אם בכל זאת רוצים להדליק מדורה (וביננו, נראה אתכם משכנעים את השבט בבני עקיבא לא להדליק מדורה..), אפשר לעשות כמה פעולות שתקטנה את הזיהום בצורה משמעותית.

  • איחוד מדורות. מדורה אחת מזהמת פחות מתריסר מדורות. אדרבא, במדורה מרובת משתתפים אפשר לעשות פעולות חברתיות וחינוכיות מוצלחות יותר. אפשר גם להשקיע יותר בבניית המדורה בצורה נבונה כדלהלן.
     
  • הקטנת מדורות. אם אין מצווה להדליק מדורה, קל וחומר שאין שיעור במצווה מדומה זו. הרצון להקים מדורה גדולה נובע אך ורק מהיבטים של תחרות וגאווה. היבטים הסותרים את מהותו של יום ל"ג בעומר, יום שבו פסקו תלמידי רבי עקיבא מלמות אחרי 'שלא נהגו כבוד זה בזה'. קל יותר לבנות מדורות קטנות באופן פחות מזהם, המדורות גם תשרודנה זמן אורך יותר לטובת השומרים לבקר.
     
  • בנית מדורות בצורה מושכלת. מדורה איננה ערמה סתמית של חומר בעירה. צריך לחתוך את העצים לגודל המתאים ולבנות את המדורה בשכבות, תוך השארת רווחים לזרימת אוויר. מדורה בנויה היטב תעלה פחות עשן. ככה עושים את זה:


     
  • שימוש מושכל בחומרי בעירה:
    • עץ טבעי יבש (עץ לח, בוודאי עצים עם עלווה ירוקה, נשרפים בצורה גרועה ויוצרים יותר עשן).
    • אין לעשות שימוש בעצים צבועים, מצופים בפורמייקה, לכה או חומרים אחרים (מצוי לרוב ברהיטים). השריפה שלהם פולטת מזהמים מסוכנים ביותר !
    • אין לזרוק למדורה חומרים סינטטיים כפלסטיק ודומיו. גם כאן מדובר בפליטה של חומרים מזהמים מסוכנים. 
       
  • בסוף המדורה, יש לכבות את האש לחלוטין. זה נכון גם מבחינה בטיחותית אבל גם על מנת לעצור את פליטת המזהמים לאוויר.

נעצור כאן למרות שאפשר לומר עוד הרבה דברים על איכות הסביבה במהלך המדורה (למשל, צמצום השימוש בכלים חד פעמיים).

לג שמח.