החובה לצום - קודמת

הימים הנוראים השנה מזמנים לנו את אתגרי הקורונה יחד עם הניסיון לקיים את התפילות כסדרן. יחד עם זאת, החובה לצום קודמת בהרבה לתפילה בציבור בהיררכיה ההלכתית. הרבנית תרצה קלמן עושה סדר לקראת יום כיפור

חדשות כיפה הרבנית ד"ר תרצה קלמן 24/09/20 09:21 ו בתשרי התשפא

החובה לצום - קודמת
תפילה בשטח פתוח בימי הקורונה. ארכיון, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"חשוב לזכור, התפילה היא לא העיקר!" - זוהי אמירה שאני מוצאת את עצמי אומרת כל שנה מחדש. בדרך כלל, לאימהות צעירות שחוששות שלא יעמדו בצום כשהן מטפלות בפעוטות. חשיבותה הסמלית של תפילת יום כיפור גדולה כל כך עבור רבים, וכך פעמים רבות שוחחתי עם נשים שחשבו בטעות שיהיה נכון שישברו את הצום ובלבד שאבי ילדיהן יוכל להיות בבית הכנסת רוב היום. מבחינה הלכתית זוהי טעות חמורה: הצום ביום כיפור הוא מצווה דאורייתא, חשיבותו עולה לאין ערוך על חשיבותה ההלכתית של תפילה בציבור.

לא תמיד קל לאותן נשים או לבני זוגן לוותר על מה שיום כיפור מייצג עבורם ולהיצמד למה שההלכה דורשת מהם. המנוחה והשמירה על ילדים בדרך כלל חגיגיות הרבה פחות מאשר התפילות בציבור. קשה להיפרד מההרגל המצמיד ליום הקדוש פיוטים ומנגינות מסוימות, ואת כוחה של הקהילה.

השנה, בהתמודדות יוצאת הדופן שנקלענו אליה, קהל גדול בהרבה יצטרך להתמודד עם יום כיפור שהתפילה הציבורית היא לא חלק ממנו. התפילה בתוך מבנים מסוכנת, אפילו אם לא תהווה עבירה על החוק. תפילות בציבור יוכלו להתקיים בחוץ תוך הקפדה על מסיכות ושמירת מרחק של שני מטרים לפחות, אולם ישנם אנשים רבים שלא יוכלו להשתתף בהם.

התפילה ברחובה של עיר במזג האוויר הלוהט הצפוי לנו ביום כיפור, עשויה להוות סכנה לצמים רבים. התייבשות ומכת חום הם תרחישים שתכנון מראש של מיקום התפילה, שעת התפילה, ואמצעי הצללה, יכולים להפחית את החשש להתרחשותם באופן דרמטי. יחד עם זאת, ישנם אנשים שבשל מחלת רקע, חולשה, או נטייה להתייבשות, עשויים לגלות שאם יצאו לתפילה בשטח הפתוח לא יצליחו להשלים את הצום. 

למרות הערך הרגשי הרב שיש לתפילת יום כיפור עם הציבור, מבחינה הלכתית אין שום ספק שתפילת יחיד בבית עדיפה מתפילה בציבור אם התפילה בציבור תסכן מי מהמתפללים. אצל כל מי שחייבים לצום- בניגוד לילדים, או מי שקיבלו הנחיות מיוחדות בגלל מצבים רפואיים מגוונים- הצום צריך להיות בראש סדר העדיפויות. מי שיוכלו להשלים את הצום אם יישארו בבית, ויתכן שלא יצליחו אם יצאו ממנו, חייבים להישאר בבית ולא לסכן את הצום.

את הימים שנותרו עד יום כיפור כדאי לנצל להכנה פיזית, רגשית, ורוחנית, לקראת צום שיראה אחרת לגמרי מכל מה שהכרנו. כך עבור כולנו, מי שיתפללו בשטח הפתוח, ומי שיתפללו בבית. אולם יש מי שידרשו להפנים את העובדה שעליהם להישאר בביתם לתפילת יחיד, ולא להסתכן ביציאה לתפילה תחת השמש הקופחת. הימים הקרובים יכולים להיות להם לעזר, בחשיבה מסודרת על הצרכים שלהם במהלך הצום, והדרכים הנכונות לספק להם מענה.

הימים הנוראים השנה מזמנים לנו אתגרים שלא פגשנו מעולם, והלוואי שלא נפגוש שוב. ההכרח לותר על השתתפות בתפילת ציבור במקרה שבו יש חשש שהשתתפות כזו תוביל לשבירת הצום, עשויה להיות מאתגרת מאד מבחינה רגשית. יחד עם זאת, מבחינה הלכתית החובה לצום קודמת בהרבה לתפילה בציבור בהיררכיה ההלכתית. החובה להישמר גם היא חובה דתית פשוטה, כמעט מובנת מאליה.

לפעמים היינו רוצים שהקב"ה יבקש מאיתנו לעבוד אותו באופן מסויים, שאינו זה שהצטווינו עליו. קבלת עול מלכות שמים משמעה השלמה עם הפער שבין החלום שלנו לבין מה שאנחנו נדרשים לו במציאות. השנה רבים במיוחד יחוו בעצמה את הפער הזה. הכנה מראש עשויה לסייע להם להתגבר על אבלם על הפנטזיה האבודה של יום כיפור האופטימלי, ולהתמודד עם זה הממשי שבו המילים השגורות "לשנה הבאה בירושלים הבנויה" יטענו במשמעויות חדשות.

צום קל!

הרבנית, ד"ר תרצה קלמן היא יועצת הלכה, מנהלת אתר "הלכה ובריאות האישה", של יועצות ההלכה בנשמת.