המאבק ביוון - אז והיום

לא פשוט היה להתנגד לתרבות יוון. המעצמה החזקה בעולם, מצויידת ביכולת מדעית וטכנולוגית. הפיתוי היה גדול, ורבים בחרו להצטרף למחנה יון. למה בעצם לא?

חדשות כיפה מאיה דוראני 19/12/02 00:00 יד בטבת התשסג



בזמן בית המקדש השני שלטה בא"י מלכות יון . יון הייתה תרבות מרכזית חובקת עולם שסחפה והשתלטה על כל תרבויות העולם. יוון כבשה את העולם –פיזית ואף הייתה בעלת השפעה תרבותית רבה ורחבה .
תרבות יוון ניסתה "למחוק", לבטל , להתנגד לכל תרבות אחרת ובעיקר תרבות עם ישראל .
את עיקר ההשפעה הפנימית בתוך עמ"י היוו המתייוונים.
המתייוונים היו אנשים מתוך עמ"י מנהיגים בעלי השפעה רבה ושררה , מקרב שכבות כלכליות וחברתיות גבוהות בעם, כך שהיו בעלי משקל רב בחברה הישראלית דאז, כל אמירה פוליטית שלהם היתה חשובה מאוד והתפרסמה בכותרות הראשיות בעיתונים, הם היו דמויות מפתח בחברה, מאמריהם היו מצוטטים בהרחבה רבה בעיתונים, הם היו ראשי מפלגות, נשיאי ועדי עובדים וצבורים רבים היו תלויים בהחלטותיהם .
המתייוונים דגלו, הטיפו וטפחו את השפעת יוון בקרב עמ"י, הן בהתבטאויותיהם בעיתונות ובתקשורת דאז, ובין באמצעים פיזיים לכפיית דעותיהם בקרב העם . תרבות יוון לא הייתה נראית כל כך מאיימת, בסה"כ מה רע בקצת טכנולוגיה, וקידמה? מה, אנחנו פרימיטיביים? הבה נתקדם אל עבר העולם החופשי, כלכלה מתקדמת, נוותר על כמה מצוות לא חשובות, מה משקלם מול השפעה עולמית וקבלת עול מלכות יוון. מה הן כמה מצוות לעומת התחברות אל המעצמה העולמית?
יוון הייתה אז מעצמה עולמית בתחום המדע והכלכלה, ממנה יצאו גילויים חדשים בתחום הרפואה, ועל פיה ישק דבר בכל הנוגע לחידושי מדע, ועיקר כובד משקלה הורגש בתחום הפילוסופיה.
רעיונות חדשים שלא שזפתם אוזן מעולם, אלו חידושים עצומים לעומת התורה שניתנה לפני אלפי שנים. כמו יפו בחורי יוון ותחרויות היופי שלהם , כמה כוח ובריאות הם משדרים.
יוון נלחמה בכל החזיתות, תרבות היופי והקומטיקה שטפו את העולם. ובסה"כ מה רע בטיפוח החיצוניות, המושך והיפה, מה רע בכך בכלל? בית המקדש הוא נויו של עולם , ואנחנו עמ"י לא מן הדין שנראה כיפים שבאומות?
"למה שבנך ילך ללמוד תורה בערב, איזה בזבוז של זמן!" קבעה השכנה בנחרצות לאם יהודיה , "שילחי אותו לשיעורי מדע , משם תצא רפואה, ובנך יהיה רופא גדול, מתקדם ומתפתח, יהיה אדם חכם ומכובד, מה יעזרו לו מדרשי חז"ל בקידום העולם, במה תורמת תורה נושנה לקידום האנושות?
ומה חכם ואיזו חכמה נמצאת בתורה הזו, רעיונותיה ישנים ואינם מתאימים לדור הזה .
שילחי אותו ללמוד פילוסופיה , יהיה פילוסוף אדם נעלה שחכמתו ותורתו תילמד ברחבי העולם".

תרבות היופי והחיצוניות המטופחת והשקרית כבשה את ליבות העם. השפעה תרבותית זו של טיפוח ונתינת משקל רב מידי למראה העיניים הפחידה את העם ממלחמה.
איך נלחם מול צבא רב כל כך? למה שבכלל נלחם? טוב לנו כך, עם כל חידושי הרפואה והמדע, ובכלל , אין לנו שום סיכוי מול כל כך הרבה חיילים, הטנקים החדשים שלהם , מרכבות המלחמה הם פילים ענקיים, הם היו מפחידים בגודלם ובעוצמתם. מה כוחנו מולם? עדיף להשלים ולקבל את טובתם .

לעומתם נלחם מתתיהו שהיה כהן גדול. אדם ששאב כוחו מקודש הקודשים, מלפני ולפנים. מתתיהו טיפח תורה, וכיוון חשיבה אחר, אין הכוח מועיל, אלא ה'. נכון , אין אנו חזקים כמותם, אין לנו פילים ואף לא אנשי מלחמה מאומנים. אבל כל זה כאין וכאפס, כי לנו יש את הקב"ה, חזק הוא ממנו .
חז"ל דרשו "חושך זו יוון שהחשיכה עיניהם של ישראל" .
מלחמת דעות סנוורה אנשים , מנעה מהם לראות את האמת .
האמונה בכוחי ועוצם ידי, האמונה החזקה במראה העיניים המטעה , ההתעלמות משליטת בורא עולם במציאות גרמו שלא הייתה תמיכה פנימית בתוך המדינה למלחמה , העם לא היה עם החשמונאים.
הלוחמים החשמונאים היו מעטים, כי קשה כל כך לראות ולהאמין, איך מעט אנשים ללא נשק וצבא מאומן יביס צבא שכבש את העולם.
המלחמה הייתה אמנם פיזית אבל בעיקר פנימיותה מלחמה רוחנית, בכח המחשבה .
האם אפשר בכלל להלחם מול מעצמה עולמית? האם אין זו סכנה שמסכנים חבורה קטנה וקיצונית את כל העם – האם זה לא נגד ההיגיון בכלל?!
תשאלו: ומה המסר של חג החנוכה אלינו היום?
אז כהיום ישנה מלחמה פנימית, מלחמת הדעות, מה מוחשי, ומה בלתי נראה בחוש.
האם האמונה היא נר לרגלינו או שמא דקלום בעלמא?
איך נהיה חשמונאים בימינו?
"כי נר מצווה ותורה אור"- המלחמה בדעות הכופרות מתבצעת בלימוד תורה, בלימוד אמונה בימינו, הדלקת נרות בבית המקדש ע"י חיזוק התורה שבע"פ , בהפצת אור הדוחה את חושך הכפירה.
נס נצחון הרוח, רוח האמונה החיה בלבבינו במלכות ה', בנצחון המועטים על הרבים, בנצחון הרוח, רוח התורה על רוח הטומאה ..