המדריך המלא לשמיטת כספים ופרוזבול תשפ"ב

עם תום השמיטה מתקיימת מצוות שמיטת כספים, ונשמטים החובות הכספיים שבין איש לרעהו | הרב אסף הר נוי עושה סדר: אילו כספים נשמטים, מי צריך לכתוב פרוזבול וכיצד כותבים וחותמים עליו | בנוסף: שטרי פרוזבול למנהגי הספרדים והאשכנזים

חדשות כיפה הרב אסף הר-נוי 19/09/22 16:24 כג באלול התשפב

המדריך המלא לשמיטת כספים ופרוזבול תשפ"ב
שטרות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90     

בסוף השנה השביעית מתקיימת "שמיטת כספים", ונשמטים, מתבטלים, החובות הכספיים שבין איש לרעהו. משראה הלל הזקן שהעם נמנעים מלהלוות, תיקן את תקנת הפרוזבול המונעת מן החובות להישמט. גם בימינו חלה שמיטת כספים, מדרבנן, והרוצה שלא ישמטו חובותיו צריך לכתוב פרוזבול.

אילו כספים "נשמטים"?

א. חובות שזמן הפירעון (התשלום) שלהם הוא עד לראש השנה הקרוב(תשפ"ג)- נשמטים. אולם, חובות שמועד פירעונם הוא לאחר שנת השמיטה (ראש השנה)- לא חלה עליהם שמיטת הכספים, ואין צורך לכתוב עליהם פרוזבול.

ב. חובות שלא נוצרו כתוצאה מהלוואה: נחלקו הפוסקים האם שמיטת הכספים חלה גם על חובות כספיים שנוצרו שלא בדרך הלוואה, כגון: משכורת, חסכונות בבנק, תשלום על שירות/עסקה וכד'. למעשה, נכון לחוש לכל הדעות ולעשות פרוזבול כנגד כל חוב כספי, גם אם לא נוצר בדרך של הלוואה.

למה עושים פרוזבול? 

תקנת הפרוזבול - הלל הזקן תיקן את הפרוזבול כשראה שהעם נמנעים מלהלוות בסמוך לשנת השמיטה. ע"י הפרוזבול אנו מוסרים את שחייבים לנו לבית הדין שלגביו לא חלה שמיטת הכספים[כי ב"ד אינו בכלל "את אחיך תשמט" או מפני שחוב שבידי ב"ד נחשב כ"גבוי" ולא מתקיים בו "לא יגוש"], וכך חובות אלו אינם בטלים.

מי צריך לכתוב פרוזבול?

מכיוון שלחלק מהדעות שמיטת הכספים חלה על כמעט כל סוג של חיוב כספי- נכון שכל איש/אשה שלא מעוניינים שהכספים שחייבים להם ישמטו- יכתבו או ימנו שליח לכתיבת פרוזבול. אשה יכולה למנות את בעלה שיכתוב עבורה.

שטר פרוזבול. ארכיון

שטר פרוזבול. ארכיון צילום: Shlomi Cohen/Flash90

מתי כותבים?

הפרוזבול מועיל רק לחובות שנוצרו עד לכתיבתו. לכן, נכון לכתוב את הפרוזבול בסמוך לראש השנה. במקומות רבים נוהגים לחתום על הפרוזבול בערב ר"ה עצמו, לאחר התרת הנדרים בפני שלושה.

לכתחילה נכון לחתום בפני ב"ד חשוב הבקי בדיני ממונות. למעשה, מכיוון שלא כולם יכולים להגיע בפני ב"ד כזה, אנו חותמים בפני ג' אנשים ועושים תנאי בפרוזבול- שאם מועילה מסירת השטרות לב"ד החשוב מרחוק- אלו שאנו חותמים מולם נחשבים לעדים, ואם לא- הרי שאלו שלפנינו נחשבים לבית הדין.

קודם החתימה, נכון שבעל השטר יקרא בקול את נוסח הפרוזבול ויעשה קניין סודר(להקניית קרקע) בפני בית הדין, ואז יכתבו שלושת הדיינים את שמם, את התאריך, ואת מקום הכתיבה.
קיום מצוות שמיטת כספים: מנהג יפה, לאחר כתיבת הפרוזבול, לתת הלוואה אחד לשני ולקבוע שזמן פרעונה הוא קודם לכניסת ראש השנה תשפ"ג.

לאחר ראש השנה יבוא הלווה להחזיר את החוב למלווה, ויאמר המלווה- "משמט אני" ובכך יקיים מצוות שמיטת כספים (למרות שכתב פרוזבול שכן ההלוואה הייתה אחרי כתיבתו). והלווה ישיב ויאמר- בכל זאת ברצוני לתת לך את הכסף בתורת מתנה, ורוח חכמים תהיה נוחה משניהם.

שטרי פרוזבול

 לרשותכם שני נוסחים לשטר פרוזבול 


להורדת הקובץ
פרוזבול נוסח ספרד
 


להורדת הקובץ

פרוזבול נוסח אשכנז

 

הרב אסף הר-נוי הוא רב קהילת אדרת אליהו וראש בימ"ד "מבקשי פניך", גילה, ירושלים