הפסקת חשמל בשבת

הרב קרים נשאל מה ההלכה במקרה של תיקון הפסקת חשמל בשבת ע"י אזרח יהודי בבסיס צה"ל.

חדשות כיפה הרב איל קרים 01/07/03 00:00 א בתמוז התשסג

שאלה:
ביום ששי ניתן אישור מאת אלוף הפיקוד לבצע אימון לקראת מבצע לאחר הסעודה בליל שבת. כל לוחמי הפלוגה ושאר החיילים ששהו במחנה, הגיעו כדי לסעוד סעודת שבת אך האור בחדר האוכל כבה. חיבור זרם החשמל מחדש חייב התקשרות לבית אזרח עובד צה"ל, שאמור היה לנסוע למקום פלוני כדי להביא ציוד שבעזרתו ניתן היה לתקן את התקלה במחנה. האם מותר להנות מהאור לאחר תיקון התקלה? האם הטבחים היהודים יכולים להדליק בזמן החשיכה פנסים כדי להוציא מזון לפלוגה?

תשובה:

א. מכיוון שבמפקדת החטיבה שבמחנה ישנו ציוד אלקטרוני כגון פקס ומחשבים שמטעמי כוננות חייבים לפעול בשבת, חובה לעשות כל מה שנדרש כדי לתקן את התקלה, מה גם שבמחנה זה נמצאים אמצעי לחימה מיוחדים שחייבים להימצא בטעינה כל הזמן, כך שחיבור זרם החשמל הכרחי.
ב. מכיוון שבזמן תיקון התקלה אי אפשר לתקן רק עבור מפקדת החטיבה ועבור האמצעים המיוחדים, ומאידך אין המתקן חייב ללכת מחדר לחדר במחנה כדי להוריד את מפסקי החשמל שאין בם צורך, יש לדמות מצב זה לפורס מצודה להעלות תינוק מהנהר וגם צד עמו דגים, שאם לא עושה פעולה בשביל הדגים מותר אף לכוון לצודם היות שזו כוונה ללא מעשה .
יתר על כן, אין חובה מעיקר הדין על אף חייל למנוע את הדלקת האור בחדר האוכל כי המתקן אינו עובר עבירה, ובעיקר שיתכן כי כוונת המתקן רק לתת אפשרות לכל מי שרוצה להדליק, אבל עצם ההדלקה אפשר שנחשבת לגבי המתקן כפסיק רישא דלא איכפת ליה.
ג. כל עוד לא חובר זרם החשמל וחיילי הפלוגה צריכים לצאת לאימון, והמזון נחוץ להם היות שלא סעדו במחנה והאימון עתיד להמשך עד לפנות בוקר, מותר לטבחים היהודים להדליק אור בשינוי כדי לצייד את החיילים במזון למשך הלילה, אך לא יכבו לאחר מכן את הפנסים.

סיכום:


  1. חובה לחבר את זרם החשמל גם כשהדבר כרוך באיסורי תורה היות שהוא נעשה לצורך בטחוני דחוף.

  2. מותר לחיילים שבחדר האוכל לסעוד לאור החשמל לאחר שחודשה אספקת החשמל.

  3. מותר לטבחים היהודים להדליק פנסים בשינוי לצורך הוצאת מזון לחיילים כדי לאפשר קיום האימון.

  4. אין לכבות את הפנסים לאחר השימוש בם.