סערה בעקבות ההודעה על מעקב טכנולוגי להתפשטות הקורונה

היועץ המשפטי לממשלה מגיב להודעת ראש הממשלה נתניהו לגבי האמצעים שיופעלו למעקב אחר התפשטות הקורונה, "הוחלט על הטלת מגבלות שונות על האמצעים שיופעלו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/03/20 08:38 יט באדר התשפ

סערה בעקבות ההודעה על מעקב טכנולוגי להתפשטות הקורונה
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, צילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט הודיע כי "לאחר פניית ראש הממשלה ומשרד הבריאות לשב"כ בנוגע לנקיטת אמצעים שיסייעו לממשלה להתמודד עם נגיף הקורונה, לשם הצלת חיים, בחן היועץ המשפטי לממשלה מספר צעדים שנועדו לסייע לצמצום ולמניעת הדבקה נרחבת ככל הניתן."

לדבריו, "במסגרת הבחינה המשפטית הוחלט על הטלת מגבלות שונות על האמצעים שיופעלו, לרבות בהיבטים של תקופת הפעלתם, הפיקוח המשפטי על ההפעלה והשימוש הנעשה במידע שנאסף. זאת, במטרה להגיע לנקודת האיזון הנכונה בין האינטרסים החשובים הרלוונטיים. הפעלת האמצעים תובא לאישור הממשלה ובהמשך לכך גם לאישור ועדת הכנסת הרלוונטית."

בתגובה, אופיר זילביגר, שותף מנהל מרכז להגנת הסייבר, BDO ישראל, מתייחס לנושא הפגיעה בפרטיות האזרחים. "פגיעה בפרטיות היא מצב שבו נאסף עלינו מידע שלא בשליטתנו. מידע כזה יכול להיות מידע על המיקום שלנו, עם מי אנחנו מדברים ונפגשים או כל מידע אחר".

לדבריו, "הסכנה היא שאנחנו לא יודעים מי הולך לאסוף את המידע הזה, למי תהיה גישה אליו ומה יהיו הנהלים שיאפשרו גישה למידע הזה. בטיוואן סימנו בשלב מוקדם את האנשים שחזרו בחו"ל, הצליבו בין מרשם האזרחים לבין מערכות ההגירה. הם סימנו שם אנשים בעלי פרופיל סיכון גבוה יותר לתפיסתם, למשל כאלו שהגיעו מווהאן והתחילו לעקוב אחרי המיקום שלהם, לאן הם הלכו, כמו בתחקורים האפידמיולוגיים, רק בצורה דיגיטלית. זה קורה מהר ובזמן אמת"

עוד הוסיף, "אני מוכרח להגיד בנימה אישית, זה הגיוני שאזרחים יאבדו את הפרטיות שלהם על רקע עצירה של אירוע טרור או מגפה שמתפשטת. גם הרשויות באירופה ומדינות בארה"ב פרסמו בשבוע-שבועיים האחרונים עוד ניירות פורמליים שעוסקים בשאלה מה מותר ומה אסור לרשויות מדינה לעשות בהקשר של אובדן פרטיות. אני חושב שזה הגיוני להשתמש באמצעים האלה". 

אך מנגד טען זילביגר כי, "הנושא הזה הוא כדור שלג. ברגע שקורה אירוע תקדימי מסוג זה, הוא עלול לפתוח פתח לשימושים במידע הפרטי שלנו בעתיד, שעד היום לא חשבו בהכרח לעשות. נניח שבמהלך השבועות הקרובים ייצרו תשתיות דיגיטליות חדשות שיאספו מידע על האנשים ויצליבו בזמן אמת. למשל, אין מאגר מידע שמחבר בין המיקום הסלולרי לבין המיקום של הרכב שלנו, ויכולים כעת ליצור מאגר נתונים כזה. השאלה היא מה קורה ביום שאחרי הקורונה? האם אנחנו מוחקים אותו? ברגע שהמידע קיים והתשתיות קיימות, קשה לחזור אחורנית. המפתח הוא לוודא שמבחינה משפטית, הדברים נעשים בצורה מסודרת ובשליטה".