מאגר חדש יקדם נשים למשרות בכירות

הרשות לקידום מעמד האישה במשרד לשוויון חברתי מקימה מאגר חדש, שנועד לקדם מועמדות נשים למשרות בכירות. השרה גמליאל: "מחקרים מכל העולם כבר הוכיחו שנשים מנהלות טובות יותר מגברים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/01/20 09:57 יא בטבת התשפ

מאגר חדש יקדם נשים למשרות בכירות
קידום תעסוקת נשים. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

הרשות לקידום מעמד האישה במשרד לשוויון חברתי, מקימה מאגר חדש, שמטרתו לקדם מועמדות של נשים, לכהונה במשרות בכירות במגזר הציבורי ובהנהלות ציבוריות, לחברות בוועדות ציבוריות ולהשתתפותן בפורומים שונים החל מועידות וכנסים וכלה בפאנלים בתקשורת

היום (ד'), מתפרסם הקול הקורא המאפשר לנשים להגיש בקשה להיכלל במאגר, וההרשמה למאגר השמות תימשך לכל אורך 2020, ותכלול גם הקמת ועדות איתור יזומות בענפים ותחומים שבהם תמצא הרשות לקידום מעמד האישה קושי באיתור מספר מספיק של מועמדות.

אושרה פרידמן, סגנית מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה, והממונה על המאגר, סיפרה: "אני רואה בהקמת המאגר שליחות חברתית כפולה, להגביר ולהגדיל את קולן וייצוגן של נשים בזירה הציבורית ולצד זאת לתת דגש מיוחד על מקומן של נשים מקבוצות אוכלוסייה שכמעט ואינן מיוצגות כלל. נשים חרדיות וערביות, נשים מקהילת יוצאות אתיופיה ומקהילת יוצאות מדינות ברית המועצות לשעבר, נשים מבוגרות, נשים מהפריפריה החברתית-כלכלית. כל אלה שלא נהנות מפירות המהפכה הפמיניסטית וזקוקות לגורם רשמי מטעם המדינה שדוחף אותן קדימה לעמדות כוח והשפעה הראויות להן".

השרה גילה גמליאל

השרה גילה גמליאלצילום: המשרד לשוויון חברתי

הנתונים כיום באשר לייצוג נשים מעידים על אי שוויון מגדרי בתפקידים בכירים. על פי דו"ח OECD מדורגת ישראל מתחת לממוצע בכל הנוגע לייצוג נשים בעמדות מפתח ובדירקטוריונים עם 18.1% ייצוג לעומת ממוצע של 20% בקרב המדינות החברות בארגון, על פי נתוני פירמת הייעוץ הבינלאומית Deloitte 80% מחברי הדירקטוריונים בישראל הם גברים ונוכחות נשית מובהקת נרשמה רק בתעשיית ההייטק ובמוסדות הפיננסיים. העלייה בשיעור הנשים בדירקטוריונים מיוחסת לתיקון מס' 16 לחוק החברות המעודד גיוון מגדרי בדירקטוריונים. על פי נתוני חברת המידע העסקי CofaceBdi שיעור הנשים המנהלות בקרב אלף החברות הגדולות בישראל עומד על 4% בלבד. גם שם צוין לטובה ענף הבנקאות עם 31% מנכ"ליות ו-13% יושבות ראש דירקטוריון. לעומת זאת בתחומי התעשייה עומד שיעור המנכ"ליות והיו"ריות על 4%, בתחומי המסחר על 2% ובתחום האשראי על 0%.

הקמת המאגר נועדה על מנת להביא בפני גורמים ממנים שונים המבקשים לאייש תפקידים בכירים, את מועמדותן והשתתפותן של נשים מומחיות שהניסיון והרקורד שלהן רלוונטים.

במסגרת הפרויקט הרשות לקידום מעמד האישה תעביר, באישור הנשים המועמדות אשר יכללו במאגר, את נתוניהן לידי גורמים ממנים שונים במשרדי הממשלה, בחברות ממשלתיות, בוועדות איתור, וכן לגורמים באמצעי בתקשורת ועוד על מנת שאלה יוכלו לבחון את מועמדותן של נשים לתפקידים בכירים והשתתפותן בפורומים שונים. 

אווה מדז

אווה מדז'יבוז'. נוכחות נשית היא לא עלה תאנהצילום: ענבל מרמרי

דרישות הסף לכניסה למאגר כוללות לפחות אחד מהתנאים הבאים: 7 שנות ניסיון בתחום המומחיות, 5 שנות ניהול בכיר (דרגת סמנכ"ל או ניהול של 50 אנשי צוות או ניהול של 30 מיליון ₪ לשנה), תואר שלישי, תואר אקדמי רלוונטי אחר, דרגת סא"ל (או מקבילה לה) ומעלה, 10 שנות ניסיון בתחומי הספורט והתרבות.

השרה לשוויון חברתי ח"כ גילה גמליאל: "שנת 2020 בסימן מהפכה עבור נשים בישראל: מחקרים מכל העולם כבר הוכיחו שנשים מנהלות טובות יותר מגברים, ואין כל סיבה שבתפקידי ניהול בכירים לא יהיה שוויון מוחלט בין גברים לבין נשים. הרשות לקידום מעמד האישה במשרד לשוויון חברתי לקחה על עצמה להוביל את השינוי ובאמצעות המאגר שהוקם נגרום לכך שיותר נשים מוכשרות ומנוסות תגענה לקדמת הבמה – במשרות בכירות, בוועדות ציבוריות וכמומחיות בתחום עיסוקן".

מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה אוה מדז'יבוז': "לפני הבחירות המוניציפליות בשנת 2018 הובלנו את קמפיין תתמודדי במטרה לעודד כמה שיותר נשים להתמודד לחברות במועצות הרשויות המקומיות. כתוצאה מכך עלה הייצוג הנשי מ-13% ב-2013 ל-20%. זה עדיין רחוק משוויון מגדרי אבל זה צעד חשוב בדרך לשם. כך גם המאגר.
בשנים האחרונות אנו קוראות שוב ושוב לבחון מועמדות לכל משרה ציבורית בכירה שמתפנה וכעת אנו רוצות להחזיק בידינו מאגר קבוע של שמות פוטנציאליים לכל תפקיד, לכל דירקטוריון, לכל ועדה ציבורית וכן, גם לכל פאנל בוועידה או באולפן טלוויזיה.
נוכחות נשית היא לא עלה תאנה, אלא עניין מהותי, ערכי ואפילו חינוכי. חשוב שהילדות של כולנו ידעו שהן גדלות לעולם שוויוני יותר, עם הזדמנות ממשית להגיע לכל תפקיד ולהגשים כל חלום"