בחינות המיצ"ב בוטלו: יותר ערכים פחות ציונים

שר החינוך השיק מודל מדידה חדש לבתי הספר במסגרתו בית הספר ימדד על מגוון תחומי עשייה והערכה, ולא רק על סמך ציונים כמו המודל הקודם: "הלחץ הרב בעקבות בחינות המיצ"ב גרמו לְהתנהגויות לא ראויות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/10/19 12:58 כט בתשרי התשפ

בחינות המיצ"ב בוטלו: יותר ערכים פחות ציונים
ההודעה הדרמטית על מבחני המיצב, צילום: לע"מ

לאחר שהוחלט כי מבחני המיצ"ב למדידת רמת התלמידים בבתי הספר לא עבדה כשורה, החליט שר החינוך הרב רפי פרץ על שיטה חדשה במסגרתה תתבסס הערכה למוסד החינוכי על פי מודל החדש שיציג את כל קשת העשייה בבית הספר, ולא יסתמך על ציונים בלבד. 

בנאומו הבוקר (ב') הסביר שר החינוך פרץ מדוע הוחלט לקדם את השינוי במדידות: "מודל ההערכה החדש, שיוצא היום לדרך, הוא מודל של המאה ה-21. הוא ישקף טוב יותר ונכון יותר את העשייה החינוכית בבתי הספר, את חוֹזְקוֹת בתי הספר, ויעניק כלים מתקדמים לשיפור תהליכי הניהול, הן בְּרמת מוסדות החינוך והן בְּרמת המַטֶה".

במודל החדש רמת השליטה בשפת האם תוערך בקרב כלל התלמידים, ולא רק בקרב תלמידי כיתות ד' ו-ח' הנבחנים במיצ"ב. בנוסף בכל שנה בתי הספר ייבחנו באחד ממקצועות הליבה (מתמטיקה, אנגלית או מדעים) ללא הודעה מוקדמת באיזה מקצוע ולכן לא תהיה היערכות מיוחדת. 

איך זה יעבוד: בשנת הלימודים הנוכחית לא תהיה הערכה חיצונית ובתי הספר יטמיעו כלי הערכה פנימיים חדשים. בשנה הבאה יתקיים יישום מלא הכולל הערכה חיצונית בכל בתי הספר. 

בלבד נושא הציונים המודל החדש ימדוד את האווירה הבית ספרית על ידי 'שאלוני אקלים', כך שכל בית ספר יוכל לבדוק את תמונת מצבו באופן עצמאי באמצעות שלל מדעים נוספים. "מבחני המיצ"ב גרמו לְבּעיות רבות, ברמה הבית ספרית, החברתית, המקצועית והלימודית", הוסיף שר החינוך, "על קצה המזלג אומַר שהיו תופעות בלתי רצויות, ומשרד החינוך אמר: עד כאן! נדרשה חשיבה מחודשת, ולאורה יוצא לדרך המודל החדש, והדגש המרכזי בו הוא כיצד לשלב את ההערכה של בתי הספר כְּחלק מִשגרת ההוראה והלמידה. הלחץ הרב בעקבות בחינות המיצ"ב גרמו לְהתנהגויות לא ראויות, לדוגמא: שליחה הביתה של תלמידים, מתן 'הקלות' באופן מופרז ופגיעה ממשית בטוהר הבחינות בְּמועד הבחינה, וכן הסטה של משאבי הוראה לטובת בתי הספר, הכיתות והמקצועות שנבחנו במיצ"ב", כך הסביר שר החינוך. 

מודל ההערכה החדש נשען על עבודה מקיפה, שבוצעה במסגרת הוועדה המקצועית, בה ישבו מומחים מהאקדמיה, אנשי חינוך מהשדה ואנשי משרד החינוך: "הייתה פה היוועצות מקוונת רחבת היקף עִם הציבור, שנמשכת עד עתה. תבינו, כ-20,000 אנשים לקחו בה חלק, קול קורא התפרסם לְמומחי הערכה, ומפגשים ישירים התקיימו בַּמחוזות עם הורים, מנהלים, מורים, מפקחים, תלמידים, מנהלי מחלקות חינוך. היה פה שיתוף של הציבור באופן מרשים מאוד. אני סבור שמשרדי הממשלה צריכים ללמוד את המודל. שיתוף הציבור - זהו אירוע מכונן" הסביר השר פרץ. 

עוד הוסיף הרב רפי: "בכניסתי לתפקיד הצבתי את הערכים ואת התחושה של התלמידים בתוך בתי הספר כדגל אותו צריך לקדם. המודל החדש יציג את כל קשת העשייה בבית הספר, ולא יסתמך על ציונים בלבד. אנחנו נותנים משקל לאקלים ולערכים שיש בתוך בית הספר. איך תלמיד מרגיש בַּמרחב הלימודי, מבחינת המורים, החברים והסביבה. כמה בתי הספר משקיעים בפיתוח ערכים בקרב תלמידיהם".