מחלוקת פוסקים מוסלמית: מתי חל חג עיד אל-פיטר?

בסעודיה הכריזו כי החג התחיל הבוקר, אך במדינות אחרות, וגם בישראל וברשות הפלסטינית - הכריזו כי החג יתחיל רק מחר. שורש המחלוקת - האם הירח נצפה או לא, אך יש הטוענים כי מדובר בכלל בעניינים פוליטיים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 04/06/19 21:41 א בסיון התשעט

מחלוקת פוסקים מוסלמית: מתי חל חג עיד אל-פיטר?
הרמאדן במכה, צילום: shutterstock

מתי חוגגים את חג עיד אל-פיטר השנה? תלוי את מי שואלים. החג, המסיים את חודש הרמדאן, נחגג בשני הימים הראשונים של החודש העשירי בשנה המוסלמית, ומתחיל מיד עם סיום הרמדאן. השיטה לקביעתו מזכירה מאוד את הליך קידוש החודש, שהיה נהוג בעם ישראל בעבר, ומתבססת על צפייה בירח. אם רואים את הירח בערב ה-29 של הרמדאן, הרי שהיום שלמחרת הוא כבר תחילת החג, ואם הירח לא נצפה - הרמדאן יימשך יום נוסף ורק לאחר מכן יתחיל החג.

לרוב, הולכים בעולם הערבי אחרי פסיקת בית הדין העליון בסעודיה, המכריז על תחילת החג על פי הצפייה בירח בעיר הקדושה מכה. אלא שהשנה התגלעה מחלוקת חריפה, ובחלקים גדולים מהעולם הערבי החליטו שלא לסמוך על הסעודים. אמש יצאה ההכרזה מבית הדין במכה כי הירח נצפה, וכי החג יתחיל הבוקר (ג'), גם בטורקיה, אלג'יריה, לבנון ומדינות נוספות הצטרפו וציינו כבר הבוקר את החג. 

דגן ואנשי העסקים בחברון

סעודת 'איפטאר' של חודש הרמדאןצילום: רועי חדי

אך בצעד חריג, בירדן ובמצרים החליטו לחלוק על ההחלטה הסעודית, ולהמשיך לציין את הרמדאן למשך יום נוסף, מה שאומר שהחג יתחיל רק מחר. בישראל וברשות הפלסטינית צצה מחלוקת, כאשר בחלק מהמסגדים כבר נשמעו הבוקר קריאות החג במואזין, אך המופתי הפלסטיני, השייח' מוחמד חסין, הודיע כי לאחר צפייה בשלושה מקומות בישראל לא נצפה הירח, הצום יימשך יום נוסף.

מועצת האימאמים של ערביי ישראל תמכה במופתי, והודיעה למסגדים בהם כבר נשמעה קריאת החג לחזור בהם, ולקיים את החג רק מחר. בחברון עצרה המשטרה הפלסטינית באלימות תושבים שהגיעו למסגד לציין את חג עיד אל-פיטר, מאחר ולא נשמעו לקריאת המופתי.

במקביל, נשמעו טענות כי הסעודים הכריזו על תחילת החג היום מטעמים פוליטיים, בעקבות העובדה כי באיראן, יריבתה הגדולה של סעודיה, יציינו את החג רק מחר, ביום רביעי, נטען כי הסעודים החליטו לציין את החג ביום שונה. הטענות הועלו ברשתות החברתיות בעולם הערבי, וכן בקרב אישי ציבור שונים. המופתי הפלסטיני טען הבוקר ברדיו א-שאמס בנצרת כי מדובר בשיקול הלכתי בלבד, אך כאמור, יש מי שחולק על דבריו.